بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب «درک جدیدی» از چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها در طلوع کیهانی را به تصویر می‌کشد.

Galaxy cluster SPT CL J− (wide field view)

به گزارش بیگ بنگ، ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، پنج خوشه‌ی ستاره‌ای کروی بسیار متراکم را در جهان اولیه کشف کردند. این خوشه‌ها در امتداد یک کمان نازک به اندازه‌ی مو از ستارگان درخشان رصد شده‌اند. این کشف می‌تواند به دانشمندان در درک چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه کمک کند.

این اولین کشف خوشه‌های ستاره‌ای در یک کهکشان‌های نوزاد است. تلسکوپ جیمز وب پنج خوشه کروی اولیه – ازدحام میلیون‌ها ستاره که توسط گرانش به هم متصل شده‌اند – را در داخل کمان جواهرات کیهانی رصد کرد. کمان جواهرات کیهانی کهکشانی اولیه است که تنها ۴۶۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ وجود داشته است.

Star clusters in the Cosmic Gems arc (annotated)

“کمان جواهرات کیهانی” نام خود را از ظاهرش گرفته است: وقتی کهکشانِ ستاره‌دار از منظومه شمسی ما رصد می‌شود، به دلیل تأثیر گرانشی قدرتمند یک کهکشان پیش‌زمینه، ظاهر کهکشان دور را بزرگ‌نمایی و مخدوش می‌کند، این کهکشان مانند یک هلال نازک به نظر می‌رسد.

این کهکشان، بزرگ‌نمایی‌شده‌ترین منطقه‌ای است که در 500 میلیون سال اول کیهان دیده شده و نمایی بی‌سابقه در مورد شکل‌گیری نخستین ستارگان و کهکشان‌ها در طلوع کیهانی، می‌دهد. طلوع کیهانی به 13 میلیارد سال پیش باز می‌گردد. تقریباً 400 میلیون سال پس از بیگ بنگ، دوره‌ی باز یونیده شدن، آغاز شد که در آن نور ستارگانِ نوظهور هیدروژن را از الکترون‌هایشان جدا کرد و منجر به تغییر شکل بنیادی ساختارهای کهکشانی شد.

Star clusters in the Cosmic Gems arc (cropped)

“آنجلا آدامو” ستاره‌شناس دانشگاه استکهلم، نویسنده‌ی اول این مطالعه، گفت: «کیهان اولیه چیزی شبیه به آنچه انتظار داشتیم نیست. کهکشان‌ها درخشان‌تر هستند، آنها ستاره‌ها را با سرعتی سرسام‌آور تشکیل دادند و این کار را در خوشه‌های ستاره‌ای عظیم و متراکم انجام داده‌اند. ما در حال درک جدیدی از چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه هستیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.