بیگ بنگ: با ملحق شدن اقلیم‌شناسان ناسا به گروه جستجوی حیات فرازمینی، این سازمان ابتکار جدیدی برای حمایت از پروژه خود بکار برده است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از انجمن فیزیک ایران، کپلر-186اف، اولین سیاره‌ی فراخورشیدی هم‌ابعاد با زمین است که ممکن است قابل سکونت باشد. شکار برای زندگی فرای منظومه‌ی شمسی شرکای جدیدی بدست آورده است: اقلیم‌شناسان ناسا. پس از 30 سال مطالعه‌ی زمین، گروهی در ناسا موسوم به GISS مدل جهانی آب‌و‌هوای بدست آورده‌ی خود را تغییراتی می‌دهند تا شرایط را روی سیارات فراخورشیدیِ قابل سکونت شبیه‌سازی کنند.

در حال حاضر حداقل پنج سیاره با ابعاد زمین در «منطقه‌ی قابل سکونت» شناسایی شده‌‌اند؛ جایی که آب به صورت مایع می‌تواند وجود داشته باشد. گام بعدی آشکارسازی نور عبوری از میان جو سیارات فراخورشیدی است که می‌تواند سرنخ‌هایی از شرایط این دنیاهای دوردست را به دست دهد. این ابتکار در بخشی از آزمایشگاه سیارات مجازی در دانشگاه واشنگتن در سال 2001 راه‌اندازی شده است و اکنون 55 پژوهشگر از 23 مؤسسه در این پروژه فعالیت می‌کنند. برای این پروژه بودجه‌ی سالیانه‌ای حدود 12 میلیون دلار در نظر گرفته شده است. و چشم‌انداز اتمام آن تا پایان دهه‌ی 2020 می‌باشد.

Exoplanet2شبیه‌سازی اولیه‌ی آن‌ها بر گذشته‌ی باستانی زمین و تکامل ناهید و مریخ تمرکز دارد. هدف نهایی این گروه جستجوی مفهوم منطقه‌ی قابل سکونت بر مبنای آمیختن و تطابق فاکتورهایی کلیدی است که بر اساس آنها در روی یک سیاره می‌تواند حیات وجود داشته باشد. بر این مبنا احتمال حیات روی یک سیاره به فاصله‌ی آن تا ستاره‌اش، انرژی ستاره، اندازه و ترکیب سیاره بستگی دارد. با وارد کردن این پارامترها در مدل سیارات فراخورشیدی، این گروه یک پایگاه اطلاعاتی از جوهای فرضی با طیفی که برای اخترشناسان قابل رؤیت است، ایجاد می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: nature