بیگ بنگ: در ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۹، خورشید آرام در چرخۀ فعالیت ۱۱ ساله خود، دورۀ کمینه‌اش را سپری می‌کرد که عطارد از مقابل خورشید عبور کرد. سیارۀ عطارد یک گذار پنج و نیم ساعته از جلوی دیسک خورشیدی انجام داد.

jC L TM SunFinalHRwebدر این عکس با وضوح بالا، سایۀ داخلی‌ترین سیارۀ منظومه‌شمسی روی رخ ِ کامل خورشید دیده می‌شود. این عکس که با یک تلسکوپ خورشیدی ایمن و فیلتر هیدروژن آلفا گرفته شده، زبانه‌های سطح ِ خورشید را نشان می‌دهد. این زبانه‌ها پلاسمای برافروخته‌ای هستند که در حلقه‌های میدان مغناطیسی به دام افتاده‌اند. در ویدئوی تایم لپس زیر می توانید این گذر را مشاهده نمایید:

البته فقط سیارات داخلی مثل عطارد و ناهید می توانند از مقابل خورشید عبور کنند و از روی زمین به شکل سایه یا شبح دیده شوند. پس از گذر عطارد در سال ۲۰۱۶، این چهارمین گذر از ۱۴ گذر در اطراف دیسک خورشیدی در قرن بیست و یکم می‌باشد. گذر بعدی این سیاره از مقابل خورشید در ۱۳ نوامبر ۲۰۳۲ رخ می‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. وای خدای من عظمتش آدمو محو میکنه
    یه جسمی الان تو آسمونه هر‌روز بالا پایین میشه اما کسی بهش توجه نمیکنه در واقع به همراه ماه تنها رویداد فضایی که هر روز بدون تلسکوپ میشه مشاهده کرد دیدن خورشیده