بیگ بنگ: فضانوردی که برای تقریبا یک‌ سال از عمرش را به صورت مداوم در فضا زندگی‌کرده‌ است، درباره تغییراتی که نسبت به سفر قبلی‌اش به فضا احساس می‌کند، شگفت‌زده شده‌ است.

چهره ی اسکات کلی در هنگام بازگشت از فضا
چهره ی اسکات کلی در هنگام بازگشت از فضا

براساس گزارش ديسكاوري به نقل از همشهری، اسكات‌كلي در كنفرانس خبري كه پس از بازگشتش به زمين برگزار شد گفت ماهيچه‌هايش ضعف دارند، دچار درد مفاصل شده‌است،‌ احساس خستگي دارد و پوست بدنش به شدت حساس شده‌است. كلي مي‌گويد تفاوتي كه پس از بازگشت از اين سفر،‌ نسبت به سفرهاي قبلي در خود احساس مي‌كند موجب شگفتي او شده‌است.

كلي 52 ساله كه 340 روز را در مدار زمين زندگي كرده‌است، به صورت ويژه به مشكل پوستي‌اش اشاره مي‌كند و مي‌گويد: از آنجايي كه من براي مدتي بسيار طولاني هيچ‌چيزي را لمس نكرده‌ام و تماس پوستي قابل توجهي با جسمي نداشته‌ام، پوستم به شدت حساس شده‌ است،‌ تاحدي كه هنگام نشستن يا خوابيدن يا راه‌رفتن در پوستم احساس سوختگي دارم. كلي و دو فضانورد روس ديگر كه يكي از آنها، ميخاييل كورنينكو نيز به مدت 340 روز به همراه كلي در ايستگاه حضور داشته‌ است، روز سه‌شنبه اول مارس 2016 در قزاقستان به زمين نشستند.

تصویر ميخاييل كورنينكو سمت راست و اسکات کلی در چپ
تصویر ميخاييل كورنينكو سمت راست و اسکات کلی در چپ

كلي پس از بازگشت به زمين به مركز فضايي جانسون منتقل شد و آزمايش‌هاي پزشكي پس از پرواز بلافاصله روي او آغاز شد،‌ آزمايش‌هايي كه براي يك سال ادامه خواهند‌ داشت. كلي مي‌گويد اين‌بار پس از خروج از سايوز احساس بهتري نسبت به قبل داشتم، اما اين دو تجربه در برخي نقاط باهم در تقابلند، زيرا ميزان ضعف ماهيچه‌اي و خستگي جسماني‌ام در اين سفر بسيار بيشتر از سفر قبلي است، در واقع غيرمنتظره‌ است.

همچنین این فضانورد درحالی به زمین بازگشته‌است که قدش ۵ سانتیمتر بلند‌تر از زمانی است که در حال ترک زمین بود. ناسا می گويد دليل افزايش قد كلي حضور در محيطي با نيروي جاذبه كم بوده‌است كه باعث كشيدگي ستون فقرات او شده‌ است. زماني كه فشار نيروي جاذبه روي بدن انسان نباشد، ديسك‌هاي ميان مهره‌ها منبسط مي‌شوند و به اين شكل ستون فقرات بلند‌تر از حد عادي‌اش خواهد‌شد. با اين‌همه افزايش قد اسكات كلي پديده‌اي موقتي بوده‌است و قد وي به گفته برادرش مارك كلي كه فضانورد بازنشسته ناسا است، در كمتر از دو روز به حالت عادي‌اش بازگشت.

ناسا و شركايش در ايستگاه فضايي بين‌المللي با هدف هموار‌ ساختن مسير ماموريت‌هاي مريخي كه ممكن است بيش از دو سال به طول بيانجامد،‌كلي و كورنينكو را براي يك‌ سال به ايستگاه فضايي بين‌المللي فرستادند. در حالت عادي، فضانوردان تنها براي 6 ماه ساكن ايستگاه هستند. كلي در نشست خبري گفت يك سال برايش در فضا به كندي گذشته‌ است اما اگر هدف والايي مانند سفر به مريخ مطرح باشد،‌ مي‌تواند براي يك سال ديگر نيز در ايستگاه بماند. كلي گفت به نظرم مي‌آيد براي يك عمر آنجا بوده‌ام.

iss044e001198چشم‌انداز روزانه از سياره زمين باعث شده تا كلي پس از بازگشتش احترام بيشتري براي محيط‌ زيست قائل شود. كلي مي‌گويد از آن بالا مي‌توان آلودگي شديد و متراكم را در آسيا و دود جنگل‌سوزي‌هاي كاليفرنيا در تابستان را مشاهده كرد. اما به گفته وي مهم‌ترين نكته‌اي كه از ديدن چنين منظره روزانه‌اي به آن پي‌ خواهيد برد،‌ شدت نازكي و شكننده بودن اتمسفر زمين است،‌ از اين رو ديدن شدت آلودگي روي زمين باعث نگراني او شده‌آست.

كلي در اين نشست گفت: مردم معمولا مي‌گويند ما بايد زمين را نجات دهيم. حقيقت اين است كه حال سياره زمين خوب خواهد‌ بود،‌ اين ما هستيم كه با مشكل مواجه خواهيم‌شد، من فكر مي‌كنم زمين به تدريج بهبود خواهد‌يافت، اما احتمالا ديگر انساني روي آن وجود نخواهد‌داشت. براي انسان نگهداري از هوايي كه تنفس مي‌كند و آبي كه مي‌نوشد حياتي است. من فكر مي‌كنم ما روي اين منابع اثر ناخوشايند داريم و در عين حال از توانايي تغيير اين روند برخورداريم،‌ اگر تصميم به تغيير دادنش بگيريم.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: CNN , news.discovery.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.