بیگ بنگ: ناسا چهار داوطلب را برای شبیه‌سازی زندگی و کار در مریخ وارد یک زیستگاه در بسته کرد که قرار است یک سال در آنجا زندگی کنند.

UFFIIZCFRFSNFJVBTKQSKA

این چهار نفر خدمه کلی هاستون (زیست‌شناس)، راس براکول (مهندس سازه)، ناتان جونز (پزشک) و آنکا سلاریو (میکروبیولوژیست نیروی دریایی) در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳ وارد زیستگاه ناسا شدند و بیش از یک سال از آن خارج نخواهند شد. ماموریت آن‌ها کسب اطلاعات بیشتر در مورد تدارکات و روانشناسی انسان برای زندگی طولانی مدت در سیاره‌ای دیگر (بدون ترک زمین) است.

این ماموریت «CHAPEA» (آنالوگ کاوش سلامت و عملکرد خدمه) نام دارد و اولین شبیه‌سازی از سه شبیه‌سازی برنامه‌ریزی شده تا سال ۲۰۲۶ است که هر کدام به تدریج چیزهای بیشتری در مورد آنچه برای موفقیت پروازهای فضایی طولانی‌مدت انسان لازم است به دانشمندان می‌آموزد.

«CHAPEA» در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستونِ تگزاس مستقر است. این زیستگاه چاپ سه بعدی که «Mars Dune Alpha» نام دارد، یک فضای زندگی به مساحت ۱۵۷ متر مربعی شامل ۹ اتاق از جمله اتاق خواب‌های خصوصی، حمام ، توالت و یک فضای مشترک برای ورزش و آزمایش‌ است.

sUDjwspqFSeBQpUhFJHd

خاک شبیه‌سازی‌شده مریخ و پس‌زمینه صخره‌های سرخ‌رنگ، دیوارهای سازه را می‌پوشانند تا خدمه هنگام انجام دادن پیاده‌روی فضایی شبیه‌سازی‌شده و سایر تحقیقات مأموریتی، تا حد امکان شبیه به واقعیت مریخ باشد. همچنین این ماموریت شامل فعالیت‌های وسایل نقلیه اضافی(EVA) می‌شود که در آن اعضای خدمه برای مدت کوتاهی زیستگاه خود را ترک می‌کنند تا وارد یک محوطه مجاور با ماسه قرمز شوند. آن‌ها باید برای این پیاده‌روی‌های فضایی شبیه‌سازی شده لباس فضایی بپوشند.

در این ماموریت چیزهای بیشتری از یک مکان شبیه‌سازی‌ شده وجود دارد. خدمه فقط با تاخیر زمانی قادر به برقراری ارتباط با دنیای خارج خواهند بود. در مریخ، پیام‌ها تا ۲۲ دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسند، و این محدودیت برای «CHAPEA» اعمال می‌شود (یعنی ۴۴ دقیقه تاخیر برای رفت و برگشت پیام.)

“گریس داگلاس” محقق اصلی «CHAPEA» درست قبل از ورود داوطلبان به زیستگاهشان گفت: «دانشی که اینجا به دست می‌آوریم به ما کمک می‌کند انسان‌ها را به مریخ بفرستیم و آن‌ها را ایمن به خانه بازگردانیم.» همینطور خدمه رژیم غذایی از غذاهای خشک‌شده یخ‌زده دارند، درست مانند آنچه فضانوردان مریخی باید بخورند. فعالیت‌هایشان هم مطابق برنامه‌های یک ماموریت واقعی است.

CHAPEA

دانشمندان ناسا چیزهای مهمی در مورد جنبه‌های فیزیکی و رفتاری یک ماموریت در مریخ خواهند آموخت. حتی خود زیستگاه نیز با در نظر گرفتن ماموریت‌های فضایی طراحی شده است. البته «CHAPEA» نمی‌تواند همه چیز را شبیه‌سازی کند. برای مثال، خدمه مجبور نیستند با جاذبه مریخ مقابله کنند. اما چالش‌های غافلگیرکننده مانند خرابی تجهیزات یا کمبود آب وجود خواهد داشت.

خدمه در طول مدت حضورشان در این مرکز، خود را با فعالیت‌هایی مانند تحقیقات علمی، نگهداری زیستگاه، کشت محصولات مشغول می‌کنند و در زمینی سرپوشیده که شبیه به سطح مریخ طراحی شده‌ است، زندگی می‌کنند. همچنین بخش زیادی از چالش‌های ماموریت‌های انسانی به مریخ از جمله محصور شدن، محدودیت منابع، خرابی تجهیزات و سایر عوامل استرس‌زای محیطی را تجربه خواهند کرد. اگر هر یک از شرکت کنندگان شرایط را در طول اقامت خود غیرقابل تحمل ببینند، با حضور یک عضو پشتیبان، اجازه خروج از تاسیسات را خواهند داشت.

mars

در طول مدت حضور شرکت‌کنندگان در داخل این محیط، سلامت آنها به طور مداوم کنترل می‌شود تا به برنامه‌ریزان ماموریت کمک کند تا بفهمند چگونه خدمه‌ی واقعی با عناصر مختلف یک ماموریت طولانی مدت به مریخ برخورد خواهند داشت. این تجربه همچنین به ناسا کمک می‌کند تا طراحی پایگاه مریخ را زمانی که در نهایت زمان آن فرا می‌رسد، بهبود بخشد.

در نهایت، ایده این ماموریت ۳۷۸ روزه این است که بیاموزد چه چالش‌های رفتاری انسانی ممکن است در یک ماموریت بزرگ ایجاد شود. با تمرین در اینجا روی زمین، ناسا می‌تواند آمادگی بیشتری برای فضانوردان آینده مریخ داشته باشد. خدمه «CHAPEA» در جولای ۲۰۲۴ از انزوا خارج خواهند شد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: space.com , NASA , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بالاخره ناسا تصمیم گرفته انسان را به مریخ بفرستد با هر هزینه ای که تمام شود این کار را انجام خواهد داد آفرین بر چنین عزم راسخ .