بیگ بنگ: با اینکه شاید ستارگان در نگاه اول ثابت به نظر برسند، اما این اجرام سماوی همانند زمین و سیارات دیگر دارای مدار هستند و حالا مشخص شده، این مدارها می‌توانند به طرز شگفت‌آوری تغییر کنند و حتی باعث دگرگونی کهکشان نیز شوند.

نقشه کهکشان ما نشان می دهد که یک سوم از ستارگان راه شیری به طرز چشم‌گیری تغییر مدار داده‌اند.
نقشه کهکشان ما نشان می دهد که یک سوم از ستارگان راه شیری به طرز چشم‌گیری تغییر مدار داده‌اند.

اخترشناسان پروژه ی «پیمایش دیجیتال آسمان اسلون» (SDSS) که در حال تهیه نقشه جدیدی از کهکشان راه شیری بودند، کشف کردند حدود 30 درصد از ستارگان موجود در کهکشان ما به مداری کاملاً جدید و متفاوت از گذشته نقل مکان کرده‌اند. محققان با بررسی ترکیب شیمیایی هر ستاره که از طریق مطالعه طیف نوری آنها امکان پذیر است، به این مساله پی بردند، این اطلاعات در طیف‌نگار دارای خطوط متفاوتی است که مربوط به عناصر و ترکیبات هر ستاره می‌شود.

جان هولتزمن پروفسور دانشگاه نیومکزیکو، در این‌باره می‌گوید: «طیف ستارگان حاکی از آن است که ساختار شیمیایی کهکشان ما به طور مداوم در حال تغییر است. هسته ستارگان حاوی عناصر سنگین‌تر است؛ وقتی که یک ستاره می‌میرد، این عناصر سنگین به گاز تبدیل شده و ستاره‌های بعدی را تشکیل می‌دهند».

galaxyمیزان ترکیبات سنگین هر ستاره به محققان نشان می‌دهد که ستاره مذکور در چه زمانی متولد شده است مانند ثبت فسیل ستاره‌ای. اما اطلاعات به دست آمده از رصدخانه اکتشافی تکامل کهکشانی آپاچی (APOGEE) که در طی چهار سال گذشته 100 هزار ستاره را مورد بررسی و مطالعه قرار داده، حاکی از آن است که 30 درصد از ستارگان به مکان‌هایی بسیار دورتر از محل تولدشان حرکت کرده‌اند.

دانشمندان بر این باورند که این الگو می‌تواند توضیح دهد که چرا ستارگان با افزایش سن به مکان‌هایی دورتر یا نزدیک‌تر از مرکز کهکشان نقل مکان می‌کنند. پیش از این گمان می‌شد این مهاجرت‌های شعاعی به دلیل بی‌نظمی در گروه کهکشانی راه شیری که مارپیچی از گاز، غبار و ستارگان جوان است، رخ می‌دهد. اما کشف اخیر تنها حاصل گوشه کوچکی از اطلاعات رصدخانه اکتشافی آپاچی است. هنوز داده‌های این رصدخانه به طور کامل رونمایی نشده است. استیون ماجوسکی، سرپرست ارشد این رصدخانه می‌گوید: «هنگامی که اطلاعات کامل رصدخانه اکتشافی آپاچی در دسترس قرار گیرد، درک بهتر و واضح‌تری از شیمی و شکل کهکشانمان خواهیم داشت». جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ /منبع: gizmag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. با درود به جناب سمیر, سوال بنده این است که آیا بنا بر تؤری M آیا ابر فضای ۱۱ بعدی که شامل ده بعد فضایی و یک بعد زمانی است بنیادی ترین چیز است و از ابتدا وجود داشته یا آن هم از دل یک خلأ سر برآورده؟ چون با قدرت گرفتن تؤری فیزیک دیجیتال برخی دانشمندان فضا زمان ۱۱ بعدی را بنیادی ترین چیز و مبدأ نمیدانند…
    با تشکر

    1. درود، هر دو مورد این بحث ها فرضیه هستند، تا شواهد دقیقی از هر کدام پیدا نشود نمی توانم نظر قطعی در موردشان بدهم. طبق گفته ی کیهان شناسان نظریه M اگر اثبات شود، مدلی خواهد بود برای جهان هایی که از دل خلاء به وجود آمده اند. اطلاعات بیشتر در خصوص نظریه M را در اینجا و اینجا بخوانید. موفق باشید.