بیگ بنگ: این پروژه گران قیمت ترین و پیچیده ترین پروژۀ نجومی در زمین است – برنامۀ امشب آنها را ببینید ؟ پروژۀ آرایه بزرگ میلیمتری آتاکاما ( ALMA ) واقع در ارتفاعات شمال شیلی ، شامل 66 آنتن بشقابی بسیار بزرگ میباشد، هر یک از آنها به اندازه یک خانه کوچک هستند.

گروه آنتن های آلما در فرکانس بالا امواج رادیویی را مشاهده می کنند. این امواج در هوای مرطوب بخوبی توسط آنها جذب می شود و به همین علت تنها برای ارتباط های محلی به کار می رود. ولی هوای رقیق و رطوب بالای باعث می شود تا این آرایه بتواند تا اعماق کیهان را به شیوه ای جدید و منحصر به فرد جستجو کند. به عنوان مثال می تواند بررسی هایی روی جهان اولیه و مواد شیمیایی درگیر در فرآیندهای شکل گیری ستارگان انجام دهد ، و به منظومه های ستاره ای نزدیک برای جستجوی نشانه های دیسک سیاره ای نگاه کند.

این ویدئوی تایم لپس (گذر زمانی) روند کار ۴ آنتن آلما را در طول یک شب نشان می دهد. آنتن ها همپای یکدیگر تنظیم و به آسمان نشانه روی می کنند. با چرخش زمین ستارگان پس زمینه پیوسته در آسمان بالا می آیند، نوار مرکزی کهکشان راه شیری نیز می چرخد تا سرانجام از سمت راست کادر خارج می شود. در نیمۀ ویدئو ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ، کهکشان های نزدیک به راه شیری ما از زیر افق طلوع می کنند. در مواقعی نور چراغ های خودروها، آنتن ها را روشن می کنند، در حالی که یک ماهواره زمین گرد از بالای آنها عبور می کند. با رسیدن روز و روشن شدن هوا این ویدئو به پایان می رسد ولی کار رصدی آلما که روز و شب ادامه دارد پایان نمی یابد.

منبع: apod