بیگ بنگ: آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا یک چالش عمومی راه انداخته تا یک سنسور مقاوم برای یک ناهیدنورد احتمالی در آینده طراحی کند. چالشِ «اکتشاف جهنم: عبور از موانع توسط یک ناهید نورد منظم و خودکار»  به دنبال طرح‌های عمومی برای ساخت سنسوری است تا این کاوشگر با استفاده از آن موانع اطراف را تشخیص دهد و در سیارۀ ناهید پیش‌روی کند.

Wind Powered Venus Rover Conceptبه گزارش بیگ بنگ، ناهید یک دنیای خشن و شدید است. سیاره‌ای با دمای سطحی بیش از 450 درجه سانتی‌گراد و فشار سطحی 90 برابر زمین، می‌تواند به راحتی سرب را ذوب کرده و حتی یک زیردریایی هسته‌ای را خرد نماید. در حالیکه مأموریت‌های زیادی به بازدید از سیارۀ خواهر ما پرداخته‌اند، تنها حدود دوازده مأموریت توانسته‌اند قبل از نابود شدن بر اثر حرارت و فشار شدید با سطح ناهید تماس برقرار کنند.

آخرین کاوشگری که سطح این سیاره را لمس کرد وگا 2 شوروی بود که در سال 1985 فرود آمد. اکنون مهندسان و دانشمندان ِ ناسا در حال مطالعۀ طرح‌های این مأموریت هستند که می‌توانند از این چشم‌انداز آتشین جان سالم به در ببرند. جاناتان سادر، مهندس ارشد مکاترونیک در ناسا و محقق اصلی طرح مفهومی Automaton Rover برای محیط‌های خشن(AREE) گفت: «زمین و ناهید اساسأ سیارات خواهر هستند، اما ناهید به ناگهان تغییر کرد و به یک سیارۀ غیرقابل‌سکونت تبدیل شد. با فرود بر روی سطح ناهید و بررسی آن می‌توانیم بفهمیم چه چیزی باعث شد زمین و ناهید در مسیرهای کاملأ متفاوتی قرار بگیرند و شاید بتوانیم یک دنیای خارجی را درست در حیاط پشتی خانه‌مان بررسی کنیم».

اکتشاف و مطالعه‌ی گوناگون در سطح ناهید به درک تکامل این سیاره کمک کرده و منجر به شناخته بهتر آب و هوای زمین می‌شود. این کاوشگر با استفاده از نیروی باد قرار است چندین ماه به جستجو در ناهید بپردازد، نه فقط چند دقیقه. همچنین می‌تواند داده‌های علمی زیاد و با ارزشی را جمع‌آوری کند. همانطور که این ناهیدنورد سیاره را جستجو می‌کند، باید موانع بر سر راهش را شناسایی کند، مثل صخره‌ها، شکاف‌ها و دشت‌های شیب‌دار. به همین دلیل ناسا در حال جمع‌آوری کمک برای طراحی سنسور این کاوشگر است. سنسوری که در این چالش برنده شود در مفهوم ناهیدنورد استفاده خواهد شد و روزی می‌تواند به مکانیزمی تبدیل شود تا این کاوشگر با استفاده از آن موانع اطراف را تشخیص دهد و هدایت کند.

uvi lb v PseudoRGBدشواری این چالش در طراحی سنسوری است که به سیستم‌های الکترونیکی تکیه نکند. دستگاه‌های الکترونیک پیشرفتۀ کنونی در دمای بیش از 121 درجه سانتی‌گراد از کار می‌افتند و به راحتی در محیط شدید و خشن ناهید، نابود می‌شوند. به همین دلیل ناسا در میان جامعۀ جهانیِ مخترعین و سرمایه‌گذاران، به دنبال راه‌حل می‌گردد.

ریون استوارت، هماهنگ کنندۀ چالش برای آزمایشگاه تورنمنت ناسا در مرکز فضایی جانسون در هوستون گفت: «این یک فرصت هیجان‌انگیز برای عموم است تا بتوانند قطعه‌ای را طراحی کنند که روزی در یک جرم آسمانی دیگر مورد استفاده قرار گیرد. ناسا متوجه است که ایده‌های خوب می‌توانند از هر جایی ناشی شوند و رقابت‌های جایزه‌دار بهترین راه برای مشارکت عموم مردم و نابغه‌ها و همچنین امکانپذیر کردن اکتشاف فضایی برای همگان می‌باشد».

شرکت‌کنندگان فرصت دارند تا در صورت برنده شدن در رتبۀ نخست مبلغ 15 هزار دلار، رتبه‌ دوم مبلغ 10 هزار دلار و رتبۀ سوم مبلغ 5 هزار دلار جایزه دریافت کنند. این چالش را در وبسایت heroX اجرا می‌شود و ارسال طرح‌ها نیز تا 9 خرداد 1399 قابل‌ قبول است. سادر گفت: «وقتی با هدایت یکی از چالش‌برانگیزترین محیط‌ها در منظومه شمسی مواجه می‌شویم باید از یک چشم‌انداز دیگر به قضیه نگاه کنیم. به همین دلیل به خلاقیت سازندگان و سرمایه‌گذاران برای کمک به یافتن راه‌حل این چالش نیاز داریم.»

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.