بیگ بنگ: اخترشناسان می‌گویند جهان به سرعت در حال انبساط است و ۹۴ درصد کهکشان‌های کیهان هرگز برای انسان‌ها قابل دسترس نیستند و انسان می‌تواند حداکثر ۶ درصد کیهان را شناسایی کند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان تصریح می‌کنند که امروزه، بیشتر کهکشان‌های کیهان، سریع‌تر از سرعت نور در حال دور شدن هستند. شعاع “جهان قابل مشاهده” 46.1 میلیارد سال نوری است، این حد فاصله‌ای است که نور اجرام کیهانی می‌توانند خود را به ما برسانند.

به گفتۀ اخترشناسان کهکشان‌هایی که بیش از ۱۸ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند، برای همیشه غیرقابل دسترس هستند، در واقع انبساط کیهان طوری کهکشان‌ها را از یکدیگر دور می‌کند که حتی اگر با سرعت نور به سمتشان سفر کنیم، هرگز به آنها نخواهیم رسید. زیرا فراتر از فواصل 14.5 میلیارد سال نوری، “انبساط کیهان” کهکشان‌ها را سریع‌تر از آنچه نور می‌تواند حرکت کند، از یکدیگر دور می‌کند.

eaddc

ما فقط نور کهکشان‌هایی را می‌بینیم که در جهان قابل مشاهدۀ ما قرار دارند و از زمان بیگ بنگ تاکنون فرصت داشته‌اند خود را نمایان سازند، فرای “جهان قابل مشاهده” کهکشان‌هایی وجود دارند که با سرعت نور در حال دور شدن هستند و نور آنها هرگز به ما نخواهد رسید. این نکته نیز حائز اهمیت است که هر شی در “جهان قابل مشاهده” هم لزوما قابل دسترس و شناسایی نیست.

Hubble Ultra Deep Field

طبق تخمین‌ها “جهان قابل مشاهده” دارای حدود ۲ تریلیون کهکشان است. تلسکوپ فضایی هابل در زمان بررسی تصویر فراژرف که تنها ۰.۰۰۰۰۰۳% از آسمان را نشان می‌داد فقط توانست ده درصد از کل کهکشان‌های موجود در آن عکس یعنی حدود ۵۵۰۰ کهکشان را شناسایی کند و ۹۰ درصد کهکشان‌های باقی مانده یا خیلی کم رنگ یا خیلی پررنگ یا خیلی مبهم هستند و هابل نمی‌تواند اطلاعاتی را از آنها به دست آورد.

این نکته نیز باید ذکر شود وقتی جهان با شوک ناشی از بیگ بنگ در حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش تشکیل و شروع به انبساط کرد، فضا- زمان با سرعتی بیشتر نور گسترش یافت و این فرصت را داشت تا شعاع جهان قابل مشاهده به 46.1 میلیارد سال نوری برسد. این موضوع ناقض گفته اینشتین نیست که هیچ چیز نمی‌تواند سریعتر از نور حرکت کند، زیرا این فضای خالی است که انبساط می یابد و تنها برای اجرام مادی است که سد سرعت نور نمی‌تواند شکسته شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: bigthink.com

1. warp drive به طور خلاصه : انسان برای اینکه بتونه فواصل بین ستاره ای را در مدت زمان کوتاهی طی کند که این کار محاله مثلأ برای سفر به نزدیکترین ستاره 40 تریلیون کلیومتر فاصله است که با فضا پیما های کنونی 10 هزار سال طول میکشه .ولی در warp drive فضا رو به حرکت در بیاره ؛ یعنی خودمان ثابت بمانیم و فضای پشت مان را منبسط و فضای جلویمان را منقبض کنیم یا بر عکس ، در کل فضا را بکشیم ، و این به انژی منفی زیادی نیاز داره و این نظریه فعلأ تخیلی ست تا واقع بینانه .حداقل زمانی که بخواهیم warp drive را عملی کنیم بشر به ده ها شاید هم صدها هزار سال زمان نیاز داشته باشه.تخیل خوبه ولی نه تا این حد ،تو یه مستند دیدم که یکی از اساتید دانشگاهی در آمریکا با صرف 15 سال زمان توانسته بود انرژی منفی تولید کنه ولی وزنش به اندازه وزن یک گلبول قرمز خون بود .حالا فکر کنید برای پروژه بزرگی مثله warp drive به چه میزان زیادی انرژی منفی نیاز داریم

2. نکات جالبی داشت. مثلا اینکه فضای خالی می‌تواند با سرعت بسیار از ساعت نور منبسط شود.

3. زمانی خواهد امد که از این دوره ما به عنوان شروع انقلاب باستانی یاد خواهد شد و به عنوان یکی از تاریکترین دوران انسان ها هم شناخته میشود دوره ای که انسانها با ایجاد پول و به دنبال ان ایجاد طبقات اجتماعی مختلف فقط و فقط باعث عقب افتادگی خود شده و بسیاری از انسانها به خاطر همین موضوع از اتحاد ذهنی و روحی که باعث طلوع علمی نوین و شروع دوران …………. بوده دور شده و خود را عقب انداخته اند

4. اون کهکشانهایی که دارند با سرعت بیش از سرعت نور از ما دور میشن، همه نورشون که در جهت مخالف ما نیست، یک قسمت از نورشون که ازشون متساعد میشه به سمت ما میاد و بالاخره یه روز به ما میرسه.

1. بحث متساعد شدن نور نیست، چون نور این کهکشان‌های دوردست به همه جهت‌ها متساعد میشه، مشکل اینکه سرعت انبساط و دور شدن این کهکشان بیشتر از سرعت نور است، بنابراین اثرات نوری‌شون با سرعت نور هم نمیتونه به ما برسه.

5. رد یا اثبات این حرفها امکان پذیر نیست، تنها چیزی که مشخص است دانش بسیار محدود انسان است. واقعا مثل انسان به جهان هستی همان مثل ماهی به دریا است که نمیتواند سر خود را از آب بیرون آورده و آن را درک و شناسایی کند.
    البته این مثل به اندازه نیست به درک و دانش است، حداقل تا الان

6. آنچه که هم اکنون مسلم شده است این است که استفاده از کلمه انفجار پر فرآیند big bang چندان درست نیست.
    چرا که ماده به دلیل حضور خود باعث شکل گیری و گسترش فضا شد و فاصله گرفتن اجرام پس از آن انفجار در حقیقت نوعی سر خوردن و سرازیر شدن به سمت فضای در حال گسترش بود.
    رجوع شود به مطالبی در مورد warp space چ warp drive.

1. مدتهاست فکر میکنم نکنه همونجوری که ما میگیم اتم کوچکترین جز تشکیل دهندست. بعضیا فکر کنن که از مجموع چندین هزار میلیارد کهکشان یک اتم ساخته میشه!!!!!

میرسه روزی که ماها با خیال سفر کنیم خیلی بیشتر از سرعت نور و….

هیچکدوم از این امارها رو قبول ندارم.
      فضا بی انتهاست و بس

1. فضا بدون وجود ماده معنایی ندارد.
        بنابراین تا هر کجا ماده هست، فضا
        هم گسترش دارد. طبق آخرین دستاورد دانشمندان، جهان قابل مشاهده(شامل ماده و فضا)، ۹۳میلیارد سال نوری قطر دارد. و جهان غیر قابل مشاهده ۱۰۲۳ برابر
        جهان قابل مشاهده است یعنی جهان شامل ماده و فضا رویهم حدود ۱۰۰ تریلیون سال نوری قطر دارد.البته این چیزی است که بشر
        با ادراک محدود خودش به آن رسیده و شاید خیلی بیشتر از این
        باشد.

7. روزی فرامیرسدکه یادگیری ازمرحله اموختن فرامیروردوواردمرزانتقال میشود.

8. والله عظمت کیهان ادم رو گیج میکنه اما از طرفی علم به صورت تصاعدی رشد میکنه، چند هزار ساله انسان مالک زمینه، اما فقط حدودا تو 200 سال تونست به تکنلوژی سفر به فضا دست پیدا کنه، خدا میدونه تا 200 و یا 500 سال اینده اگه علم با سرعت تصاعدی امروزی رشد کنه هر ناممکنی ممکن بشه، چیزهای بی نهایتی مونده که علم بهش برسه شاید روزی شد انسان بدون نیاز به فرا رفتن از سرعت نور در فضا زمان سفر کنه، مطمنم همیشه یه راهی هست

9. چه جور میگید 6 درصد
    شما باید اندازه کل کهکشان های کیهان رو بدونی (که محاله) تا بتونی بگی چند درصدش ، قابل دسترسه

10. مبحث اخری که گفته شود واقعا زیبای و درهم تنیدگی فلسفی و فیزیکی لاینفکی داره

مخصوصا بحث سد سرعت نور برای اجرام مادی به نظر بنده باید حتما این هارا از دید فلسفی واکاوی کرد چون درک بهتری از درک کیهان به میدهد.

1. البته لزومی نداره ما برای سفر از سرعت نور استفاده کنیم. مطمئنا روزی میرسه که تونل‌هایی خواهیم ساخت که فضا-زمان رو با خم کردن بهم وصل کنیم.
      البته شخصا فکر میکنم نور از خیال بمراتب آهسته تر هست.
      از لحاظ علمی هم انتفال خاصیت از یک فوتون به فوتون همزادش در سرعتی بیشتر از نور اتفاق میفته. هنوز راه زیادی برای درک نور داریم.

11. خدایاماچقدرکوچیکیم….
    محال است واژه ای برای تعریف این کوچیکی وجودداشته باشد

12. مثل همیشه عالی احسنت …
    یک سوال : با توجه به انبساط جهان هستی یعنی در نقطه اتفاق بینگ بنگ تا شعاع چند میلیارد سال نوری هیچ جسمی وجود ندارد؟

1. اصولا ذهنیت وجود فضا قبل از شروع انفجار بزرگ نادرست است. چرا که پس از ظهور جرم اولیه در مرکز جهان فضا شکل گرفت و توسعه پیدا کرد.

2. اصولا تصور وجود گستره ای از فضای خالی که در مرکز آن توده ای مترکم از ماده منفجر شده است برای لحظه شروع انفجار بزرگ نادرست است. چرا که فضا و زمان پس از ظهور جرم مرکزی جهان به وجود آمده اند.

1. سفر به مسافتهای بسیار طولانی حتی بیش از این مقدار با ساخت warp drive دیگر غیر ممکن نیست.