بیگ بنگ: چه اتفاقی می‌افتد وقتی دو سیاهچاله با هم برخورد می‌کنند؟ این سناریوی شدید در مراکز بسیاری از کهکشان‌های در حال ادغام و منظومه‌های ستاره‌ای چندگانه رخ می‌دهد.

این ویدئوی برجسته یک انیمیشن کامپیوتری از مراحل پایانی چنین ادغامی است، که بر اثر همگرایی گرانشی تاکید دارد. یکی از عجایب نیروی گرانشی این است که مانند یک عدسی ِ دوربین، بزرگ نمایی کرده و نور ستارگان پس زمینه را تحریف می‌کند. ” نقاط سیاه” در واقع افق رویداد این جفت سیاهچاله را نشان می‌دهند، در حالی که یک حلقه محیطی از ستارگان، موقعیت “حلقه اینشتین“را نشان می‌دهد.

گرانش این سیاهچاله‌ها نور ستارگان پس زمینه را در حلقه‌های اینشتین، بزرگنمایی کرده است. در نهایت، این دو سیاهچاله با هم ادغام شدند. اکنون مشخص شده که مراحل پایانی چنین رویدادی یک انفجار قوی از “تابش گرانشی” را تولید می‌کند که یک راه جدید برای رصد و بررسی کیهان است که به آن “امواج گرانشی” می‌گویند.

این امواج گرانشی که GW150914 نام گرفته‌اند توسط رصدخانه موج گرانشی لایگو، کشف شده‌اند و با ادغام سیاهچاله‌هایی با جرم 31 و 36 برابر خورشید، شکل گرفتند. این اجرام در فاصلۀ 1.3 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند. سیاهچالۀ ادغام شده 63 برابر جرم خورشید را دارد و سه جرم خورشیدی‌اش به انرژی در امواج گرانشی تبدیل شد.