بیگ بنگ: آیا آرزوی بازگشت به گذشته برای درست کردن اشتباهات، گرفتن تصمیمات دیگر و یا حتی تغییر دوره‌ای از تاریخ را دارید؟ آیا این امر ممکن است؟ به نظر می‌رسد که بتوانیم در زمان سفر کنیم. از زمانیکه تجربه زندگی بر روی زمین را داریم، به‌طور مداوم در حال حرکت به سوی آینده هستیم. اما متأسفانه، کنترل کمی بر چگونگی سرعت گذر زمان داریم. اما درباره سفر به گذشته چه می‌توان گفت؟

calatoria in timpبه گزارش بیگ بنگ، مطابق نظریه نسبیت اینشتین، زمان تنها در یک جهت جریان دارد، رو به جلو. اگر زمان در جهت دیگر جریان داشت، ما به‌جای به‌خاطر آوردن گذشته، آینده را به‌خاطر می‌آوردیم. بنابراین، در مواجه با آن، به نظر می‌آید که سفر به گذشته نوعی تخلف در قوانین فیزیک باشد.

سیاه‌چاله‌ها و کرم‌چاله‌ها

ایدۀ ماشین زمان، شبیه آنچه که در فیلم‌های علمی-تخیلی نشان داده می‌شود، بیشتر از جنس رویاست. با این حال، احتمالا می‌توان از قدرت سیاه‌چاله‌ها برای سفر در زمان استفاده کرد. مطابق نسبیت عام، یک سیاه‌چاله دورانی می‌تواند یک کرم‌چاله به وجود آورد، پیوندی تئوری بین دو نقطه در فضا-زمان، یا حتی دو نقطه در جهان‌های گوناگون. به مدتی طولانی تصور می‌شد که سیاه‌چاله‌ها ناپایدار و بنابراین غیرقابل عبور باشند.  با این حال، پیشرفت‌های اخیر در زمینه فیزیک نشان داده که این سازه‌ها، در حقیقت می‌توانند وسیله‌ای برای سفر در زمان باشند. اما متأسفانه، هیچ نظری درباره اینکه با انجام آن چه چیزی مورد انتظار ماست، نداریم.

فیزیک نظری هنوز در حال تلاش برای پیش‌بینی آنچه که در درون یک کرم‌چاله اتفاق می‌افتد، البته با فرض اینکه مکانی شبیه به آن وجود داشته باشد، است. از نقطه‌نظری دیگر، راه‌حلی مهندسی برای ساختن سفینه‌ای که سفری ایمن را مهیا کند نیز، وجود ندارد. اما اگر گذر از کرم‌چاله امکان‌پذیر باشد، بسیار شبیه به سقوط آلیس در لانۀ خرگوش است. چه کسی می‌داند که در آن طرف چه چیزی پیدا می‌شود؟

علیت و واقعیت‌های جایگزین

ایدۀ سفر به گذشته در زمان، پارادوکس‌های زیادی به وجود آورده است. برای نمونه، اگر در زمان به گذشته بازگشته و قبل از به دنیا آمدن، والدین خود را بکشید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ پاسخ متداول به این مسئله بدینگونه است که شما یک واقعیت جایگزین، یا جهان موازی به وجود می‌آورید. اگر شما به گذشته بازگشته و از متولد شدنتان جلوگیری کنید، نسخه جوان‌تر شما هرگز در آن واقعیت وجود ندارد. اما، واقعیتی که شما آن را ترک کرده‌اید، بدون تغییر خواهد ماند. پاسخی دیگر. با بازگشت به گذشته، واقعیتی جدید به وجود آورده و بنابراین، توانایی بازگشت به واقعیتی که قبلا می‌شناختید را نخواهید داشت. و اگر تلاش شما برای سفر به آینده به‌کار آید، به آینده واقعیت جدید سفر می‌کنید نه به واقعیتی که پیشتر از آن می‌شناختید.

هشدار: این بخش ممکن است شما را دچار سرگیجه کند

ماهیت کرم‌چاله‌ها برای انتقال شما به یک زمان و مکان دیگر است. از این رو اگر مسافری زمین را ترک کند و از طریق یک کرم‌چاله سفر کند، می‌تواند به طرف دیگر دنیا برود (با فرض اینکه در همان دنیایی است که ما الان در آن ساکن هستیم). اگر او بخواهد که به زمین بازگردد، یا باید به همان کرم‌چاله‌ بازگردد (که احتمالا به همان زمان و مکان باز می‌گردد) و یا با ابزاری جدیدتر خود را آماده بازگشت کند.

computingwitبا فرض اینکه مسافر در طول عمرش به‌اندازه کافی به بازگشتش به زمین و در هر جا که کرم‌چاله‌ او را به بیرون می‌اندازد، نزدیک شود، با این حال آیا ممکن است زمانیکه بازمی‌گردد، در گذشته باشد؟ هنگامیکه سفر با سرعت‌های نزدیک به سرعت نور، سبب کم شدن سرعت گذر زمان برای مسافر می‌شود، زمان با سرعت خیلی خیلی زیادی برروی زمین در حال گذر است. بنابراین، گذشته به گذشته‌تر و آینده نیز تبدیل به گذشته می‌شود.

بنابراین آیا سفر به گذشته امکان‌پذیر است؟

امکان‌پذیر؟ بله، از نظر تئوری. محتمل؟ نه، حداقل نه با تکنولوژی و درک امروزی از فیزیک. اما شاید روزی، هزاران سال دیگر، یک نفر بتواند انرژی کافی برای یک چنین سفری را داشته باشد. اما تا آن زمان، در قالب صفحات علمی-تخیلی باقی خواهد ماند یا برروی صفحه تلویزیون، بازگشت به آینده، تکرار خواهد شد.

احساس مترجم مقاله

برای هزاران سال، انسان به‌وسیله کائنات دچار تعجب می‌شد. اما، زمانیکه بیشتر و بیشتر مردم به شهرها مهاجرت کردند، آسمان به‌دلیل نور شهرها خاموش شد. ما رابطه‌مان را با زیبایی کیهان از دست داده‌ایم. عشق من در کمک به مردم برای فهمیدن عظمت جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم.

ترجمه: سوران زوراسنا/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: thoughtco.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

84 دیدگاه

  1. سلام من یک سوال داشتم که ما مثلا بتوانیم با سرعت بیشتر از نور حرکت کنیم می توانیم به گذشته سفر کنیم . اما در نسبیت عام گرانش باید چقدر باشد تا سفر به گذشته امکان پذیر باشد ؟

  2. اگر میشد من داوطلب میشدم که برگردم و اشتباهات زندگیمو درست کنم واگه میشد به بعضیا کمک کنم

  3. اگر سفر به گذشته امکان پذیر بود ، باید انسان هایی از آینده به زمان ما می آمدند و ما آن ها را می دیدیم . دست کم باید یک نفر مثلا از سه هزار سال یا ده هزار سال بعد از این ، به زمان فعلی می آمد .

  4. سفر درزمان خیلی موضوع مهمیه و اینو انیشتین قبل هممون فهمید اماباید بگم مغز قدرت سفر در زمان رو داره و باید همه بدونن چطور باید سفر کرد و من یاد گرفتم اگه کسی خاست بیاد پیشم یادش میدم

  5. سلام به نظر من نمیشه برگشت ولی میشه گذشته زمین رو ببینیم.
    الان نور با سرعت خیلی زیاد داره در فضا پخش میشه مثلا اگه ما بتونیم در مدت کوتاه یکصد سال نوری از زمین دور بشیم و از اونجا به زمین نگاه کنیم میتونیم یکصد سال قبل زمین رو ببینیم و اگه مثلا یکصد هزار سال نوری از زمین دور بشیم میتونیم اون زمان زمیت رو ببینیم

  6. به نظر من هیچوقت بشریت موفق به سفر به گذشته نمیشه حتی در اینده چون اگر در هزاران سال بعد این اتفاق میوفتاد باید حداقل الان یک مسافر اینده در بین ما بود (یا شایدم باشه )

  7. فعلا مسئله سفر در‌زمان یک‌تئوری می‌تونه باشه ولی‌درقرنهای‌آینده واقعیتی انکار‌ناپذیر‌خواهد بود.

  8. می خوام بگم که نظر من درباره ی تغییر زندگی در گذشته و انجام دادن کار های مهم به جای اعمال و رفتار نادرست

  9. اگر بشه با گذشته تماس گرفت و انتقال اطلاعات داشت و به خودمون در گذشته بگیم که چه کاری اشتباهه و کار درستی که باید بجاش انجام بده چی هست خودش باعث تغییرات زیاد و نتیجه بخش و امیدوار کننده هست!

    1. یاد فیلم فلش افتادم که بری الن فلش پوینت رو درست کرد و باعث نابودی خیلی چیز ها شد

  10. اگر راهی برای بازگشت در زمان به گذشته پیدا بشه من مشتاقانه میخوام که به گذشته برگردم و شروع دوباره ای در زندگی داشته باشم

  11. شاید خیلی مسخره باشه ولی خب سفر به اینده رو که میدونیم طبق نظریه نسبیت انیشتین ما اگر سرعتمون زیاد (خیلی زیاد) شه برای مثال میتونیم تو زمان کم 10سال رو بگذرونیم بدون اینکه متوجه شیم اماگذشته ممکن نیست چون زمان به گفته انیشتین و خیلیای دیگه جهت داره و اون هم جلو هست شاید اصلا قانونه فیزیکه که نشه تو گذشته سفرکرد مثل استثنا میمونه ما میدونیم یه چیزی وقتی بهش گرما بدیم جنب و جوش مولکول ها زیاد میشه و منبسط میشه اما اینجا استثنا وجود داره و پلاستیک رو بسوزونیم جمع میشه اصلا شاید میدونم مسخرس این طرز فکر ولی شاید بخاطر اینه که ما اگر قرار بود به گذشته برگردیم صد بار زندگی میکردیم و مرگ برامون وجود نداشت اینطور دیگه و به زمان مرگمون نمیرسیدیم

  12. سفر به گذشته و آینده امکان پذیر هست. چون به تعداد بی نهایت دنیای موازی و به تعداد بی نهایت لحظه و ایستگاه زمانی در دنیا های موازی وجود دارد.شما فکر میکنید که در زمان سفر میکنید در اصل در یک ایستگاه سوار شده و در ایستگاه بعدی پیاده میشوید. مسأله ای که مطرحه اعتبار زمانی شما در آن ایستگاه است. شما ۲۰سال سن دارید و به ۱۰ سال قبل بر میگردید. اعتبار زمانی ده ساله شما از شمای ۲۰ساله بیشتر است. پس در آن جا فقط یک نسخه‌ی ۱۰ساله میتواند حضور داشته باشد. مسأله اصلی انتقال اطلاعات و خاطرات از آینده به گذشته است که هنوز اتفاق نیفتاده.

  13. سلام.میشه لطفاً درست جواب بدید.
    من می خوام با خانواده ام برگردم به ۵ سال پیش.
    و یه چیزهایی رو تغییر بدم.
    میشه یا نه؟

  14. سلام من شاید دیوونه شدم شاید مشکلات بهم فشار آوارده ولی ازته دل میخوام برگزدم گذشته با علم به اینکه برگشتم
    خسته شدم ازاین دوران نحض

  15. اگ بتونیم با سرعتی مثل سرعت نور حرکت کنیم فقط زمان رسیدن به مقصد کمتر میشه نه اینکه ما به زمان گذشته یا اینده بریم

    1. فعلا اگه میشه به این علم بگید بیاد این وز وز گوش من رو درمان کنه سفر به گذشته پیش کش

  16. یفر به گذشته از نظر من ممکنه ولی تئوری خیلی عجیبیه و همچنین سخت
    ما در دنیا های موازی هم گذشته داریم هم آینده یعنی ما در آینده زندگی میکنیم و حال اکه خودمون هستیم خبر نداریم و همچنین گذشتمون هم زندگی میکنه و خبری نداره
    در آینده ما اگر میشد که سفر در زمان سفر کرد قطعا یک مسافر زمان به دنیای ما میومد و بما ثابت میکرد که سفر در زمان ممکنه

    1. یعنی میفرمایید واسه هر لحظه از زندگیمان یک دنیای موازي داریم یا توی هر دنیای یکیمون میمره شاید تو ما توی خیلی از دنیا های موازي مرده و خیلی دنیاها کسانی دیگه مرده باشند

  17. اگه کسی که مرده زنده شد که سفر به گذشته هم امکان پذیره یعنی پدربزرگ که بیست سال پیش به رحمت خدا رفته زنده شد و دوباره زندگی کرد میشه به گذشته هم رفت

    1. بر اساس نظریه ی پایستگی زمان و وجود گذشته حال آینده با هم روی یک خط ممتد ،، اگر بپذیریم هم اکنون آینده ی بی نهایت وجود دارد ، مطمئن می شیم که سفر در زمان سرابی بیش نیست اگر چه در روی کاغذ اثباط شده و امکان پذیر است

  18. به نظر من سفر به گذشته امکان پذیر نیست چون یه جورایی همون سفرت به گذشته آینده تورو میسازه و اگرم امکان پذیر بشه برگشتنت بع زمنا حال غیر ممکنه چون مثلا اگه سفر کنی به ۵ سال پیش و بخوای دوباره برگردی برگشتتم به آیندت حساب میشه و در واقع تو توی یه واقعیت جدید هستی
    سفر به اینده هم خب از این نظر که مثلا میتونی دور یه جسم با گرانش زیاد چرخیدن مثل سیاه چاله زمان برات کند تر میگذره و تو در واقع به اینده سفر کردی(یه چیزی تو مایه های فیلم اینتراستلار) ولی این که بتونی بری اینده ای ک خودت توشی رو ببینی بنظرم امکان پذیر نیست
    در کل نظر من اینه ک در هر لحظه یدونه تو وجود داره نه چند تا

    1. به نکته خوبی اشاره کردید اگر سفر به گذشته ممکن بشه و ما چیزی در گذشته رو تغییر بریم کل مسیر آینده در همون لحظه تغییر میکنه و دیگه ما چیزی به یاد نمیاریم چون دیگه اون آدم قبلی با اون تجربیات قبلی نیستیم پس باید خیلی حواسمون جمع کنیم چون فقط یکبار فرصت تغییر مسیر خواهیم داشت.

      1. نه اتفاقا یه بعد جدید ایجاد میشه
        که ما توی بعد خودمون نیستیم
        یجور خط زمانی یه تایم لپس جدید با هر تغییری ایجاد میکنیم

  19. بنظرم انسان هم می تونه به گذشته سفر کنه هم آینده ، فرض من اینه که با استفاده از یک مچ لند یا ی چیز اینجوری می تونه به گذشته و آینده سفر کنه ، ولی …. میگن که طرف میره پدربزرگ خودش رو می کشه ، و دیگه خودش وجود نداره ، ولی بنظرم ، اگر بشه سفر کرد ، فقط از روزی که متولد شده ایم تا روزی که می میریم می تونیم سفر کنیم ، به عبارت دیگر نمی تونیم چیزی رو ببینیم که وجود نداشته ایم ، که قضیه پدربزرگ کلا از بین بره ، و وقتی سفر کردیم به دو سال قبل از خودمون و اشتباه خودمون رو درست کردیم ، با تغییرات اون موقع سفر می کنیم به فرداش مثلا .

  20. سفر به زمان گذشته تجربه شیرینی هست که چندین بار امتحانش کردم و لذت بردم کاملا امکان پذیر هست ولی هیچ تغییری در آن زمان نمی شود ایجاد کرد مانند یک فیلم با تمام جزییات و حسها می توانی گذشته رو ببینید ولی قادر به هیچ کاری نیستی حتی بوسه های پدر و مادر رو روی صورت حس می کنی حتی خنکی نسیم رو هم حس می کنی ولی قادر به کاری نیستی زمانی می توانی به گذشته بروی که وارد کتابخانه مغز خودت بشوی و اون زمانی که دوست داری را انتخاب کنی و لذت ببری

  21. نه، سفر در گذشته امکان پذیر احتمالا ولی نمیشه چیزی رُ تغییر داد،چون ممکن(زمان هم قوانین خاص خودشو داشته باشه! ) به فرض مثال: انسان های آینده اگر موفق به ساخت ماشین زمان شده، و سفر کرده باشند ،حتما باید به زمان هیتلر یا جنگ اتمی هم رفته باشند اما تغییری در تاریخی که الان می بینیم ایجاد نشده، احتمالا گذشته ر نمی شه تغییر داد اما آینده نمی دونم

    1. شاید تونستن تغییر بدن که شده اینی که الان هستیم شاید هیتلر میلیارد ها بار شکست خورده بوده ولی با یک جهش اشتباه موجب پیروزیه اون شده کی میدونه😂

  22. نظر من اینه اگر هم بشه به گذشته سفر کرد. مثلا 5 سال قبل. اگر طرف بره به 5 سال قبل و دوباره بخواهد بیاد به همین زمان حال قطعا باید مثلا چند روزی با سرعت نور حرکت کند و دوباره روی زمین پیاده شود. اما نظر من اینه که وقتی پیاده شد با دنیای ما رو به رو نخواهد شد. بلکه یه دنیای موازی با ما.
    به دلیل اینکه وقتی مثلا برگرده به 5 سال قبل و یه کاری رو انجام بده (تغییراتی در گذشته ایجاد کنه) و دوباره در زمان سفر کنه و بیاد 5 سال بعد درواقع میاد به 5 سال بعدی که در 5 سال قبل تغییراتی ایجاد کرده نه اون دنیایی که ازش رفته 5 سال قبل.

  23. سفر از اینده به گذشته امکان پذیر است.اگر شما دقت کنید به این مسعله که در اینده قد ادم ها بسیار کوتاه است و چشم هایشان بسیار درشت است میفهمیم که موجودات فرا زمینی که به زمین امده اند قد های بسیار کوچیکی دارند و چشم های بسیار بزرگی پس نتیجه میگیریم فرازمینی ها همان ادم های هستند که از اینده به گذشته می ایند.

      1. واقعا همش افسانه است واقعیت نداره اگه میشد منم دوست داشتم برگردم به گذشته واشتباهاتم را درست کنم نمیدونم علم میتونه اینکارو بکنه یانه ولی من بعید میدونم

  24. فکر میکنم روزی بشه فقط گذشته رو مثلا 700 سال پیش رو دید ولی نمیشه بهش سفر کرد و در اون دخل و تصرف کرد
    قبلا یک بحثی شده بود که بازتاب تصاویر تمام رویدادهایی که در کره زمین اتفاق افتاده یک جایی در آتمسفر جمع شده

  25. نور خورشید 8دقیقه میکشه برسه زمین یعنی ما 8 دقیقه پیش اونو میبینیم حالا ستاره ها که چند هزار سال نوری با ما فا صله دارن به همین سادگی ما فقط گذشته را میبینیم فقط تصویر است هرکس در این جهان از خودش تصویری به جا میگذارد که بعدها ممکن است با پیشرفت تکنولوژی انرا دید

  26. ما قدرت اختیار داریم پس سفر به اینده یه چیز بیخود است
    اره اگر قدرت اختیار نداشتیم سفر به اینده امکان داشت
    و لی یهچیز جالب این هست که ما در هزارم ثانیه در گذشته خودمون زندگی میکنیم یعنی ما داره گذشته را زندگی میکنیم گیج شدید نه😄😅

    1. من با شما موافقم چطور میگن سفر به گذشته باعث تغییر زمان حال میشه یعنی قبول دارن ما میتونیم با اختیارات وتصمیماتمون تغییر بدیم و چیزه جدیدی بسازیم و دنیا رو عوض کنیم حالا چه جوری به آینده ای که هنوز نساختیم سفر کنیم آینده ای که اصلا معلوم نیست با تصمیمات ما چه جوری باشه
      در عوض سفر به گذشته خیلی معقول تر از آینده است

  27. سلام. دوستان عزیز بیگ بنگ. از تلاش های شما به سهم خودم تشکر می کنم. هر بار که به سایت شما میام، هیجان دل انگیز کشف کردن را احساس می کنم. بازم ممنون

  28. ما هممون موجودات ساختگی جهانهای دیگه ایم هر روز یک بازی جدید بهمون میدن حتی مرگهامون بر اساس داستان…هر روز یک نقش جدید داریم

  29. سلام؛به نظر من ما میتونیم پیشبینی کنیم که این علم در آینده به دست میاد یا نه فقط کافیه یه نفر ادعا کنه از صد سال آینده میاد و ما متوجه بشیم که صد سال آینده به این علم میرسیم

  30. سفر به اینده امکان پذیر نیست چون اگه یکی به اینده سفر کنه مثله اینه مایک سال رو پشته سر گذاشتیم اما اون فرد پنج سال خب باز هم اشتباه میشه چون اگه ما یک سال یک سال بریم جلو اون 5 سال رفته جلو اگه ما یک سال رو بریم میشه اون 6 سال رو رفته جلو چون اون هم مثله ما بازم به صورت عادی میره جلو پس ما هرگز بهذاون نمیرسیم پس اون هم مارو هرگز نمیبینه اگهذبشه به اینده رفت پس اون فرد در واقع به یک دنیا دیگه رفته اگه اینجوری شه پس دنیای بشر نامحدوده چون دین ما گفته اگه به دین اعتقاد نداره دانشمندان هم میگن که روزی دینا نابود میشه خداکنه مفهومو برسونم پس در واقع امانش نیست برای درک بهتر این مطلب همراه یک اهنگ ارامش بخش بخونید روانشناسی میگه موفق و پیروز باشید اینده رو خودتان میسازد موفق

    1. من امروز توی خواب سال ۱۹۲۰ بودم تو نمایشگاهی در خارج .. در غرفه اتاقکی شکلی ک اولین کرم مرطوب کننده نیوا رو ارائه میکردن .. دوتا همکار داشتم دو تا دختر بسیار زیبا .. وقتی دیدن دارم میرم خونه با تعجب بهم نگاه کردن و اونی ک موهاش تیره تر بود رژ تیره ای زده بود ب انگلیسی گفت این موقع کاری کجا داری میری .. دوتا ماچ از دور براشون فرستادم و ی کرم برداشتم و در حالیک با تعجب نگام میکردن گفتم i leave hear forever .. بعد ی دفه برگشتم تقریبا زمان خودم خورشید غروب کرده بود و برف باریده بود و تو پیاده رو سر کوچمون داشتم اواز میخوندمو ب کوهای پر از برف نگاه میکردم

    2. سلام هرموقع تونستید یه شخصی که مرده زنده کنید مطمن باشید به گذشته ام میشه سفر کرد باید ازهرلحضه از زندگی جوری استفاده کنی که نیاز به گذشته نباشید

      1. بله کاملا درسته ولی چون در گذشته مسیرو اشتباه رفتیم الان نمیتونیم اونجوری که لازمه زندگی کنیم بخاطر همینه که حسرت بازگشت به گذشته رو میکشیم تا انتخاب درست انجام بدیم تا بتونیم از لحظاتمون درست استفاده کنیم تا بشه بهش گفت زندگی کردن

        1. من که اصلا دوست ندارم به گذشته برگردم، الانم از این زندگی که توشم خیلی خستم، فقط دوست دارم تموم بشه و نه گذشته ای باشه و نه آینده ای. کاش حق انتخاب داشتیم که وجود داشته باشیم یا نه، به‌هرحال هر زندگی دیگه ای چه در گذشته و چه در آینده بدون مشکلات و رنج و سختی ها نبوده و نیست. نیستی را به همه گذشته ها و آینده ها ترجیح میدم. توی این دنیا ناخاسته گیر افتادیم فقط.

  31. من گیج شدم تازه میخوام نجوم شناس هم بشم
    یا بسم الله😱
    سفر در گذشته و اینا هم جز نجومه دیگه نه؟
    پاسخ پلیز

  32. باید دید منظور از «گذشته» چیست؟ اگر گذشته به ایم معنی است که زمانی عقب تر از زمان حال، که هنوز وجود دارد و می توان به آن زمان رفت …..

  33. من به علم بشر ایمان دارم میدونم امکانپذیر هست ولی رو نمیکنند نامردا ولی کاش میشد من برگردم به گذشته چون هر روز هر شب هر دیقه ارزوشو میکنم ?

    1. یادتون باشه که قبلا هواپیماها رو هم مسخره میکردند ..‌ولی الان ما جت داریم فصاپیما داریم…هیچ چیز غیر ممکن و محدود نیست…این ذهن انسانه که محدوده
      به هر چیزی که فکرشو کنیم میشه رسید
      اون روز دور نیست💪🏻

      1. دوست خوبم …
        یک چیز هایی هست که از نظر علم ممکن است .ولی انجام آن مشکل است . مانند سفر به خارج از سامانه خورشیدی . ولی بعضی چیز ها هست که از نظر علمی غیر ممکن است . مانند اینکه یک جرم ساکن بدون صرف انرژی درجه حرارتش زیاد شود . ضمنا کسانی که پرواز با هواپیما و … را مسخره می کردند ، دانشمند نبودند .

    2. سفر به گذشته چگونه امکان پذیر است؟ مثلا کسی که امسال پدرش رو از دست داده اگر برگردد به پنج یا چهار سال پیش پدرش اونجا زنده است؟محیط به همان شکل قبل است و تغییری نکرده است؟ با عقل جور در نمی آید.

  34. سفر به گذشته و آینده را شاید به این شکل بشه متصور شد.بیایید فرض کنیم که ما الان روی بردار زمان با یه سرعت خاصی در حرکت هستیم و آروم آروم به سوی آینده حرکت میکنیم.حال اگه یه نفر با استفاده از ابزار یا تکنولوژی خاصی سفر به آینده کنه درواقع اون هم سوار بر پیکان زمان بسوی آینده حرکت میکنه ولی نه با سرعت بیشتر.بلکه مثلا شخص مورد نظر به ۵ سال آینده میره و ما ۵ سال دیگه اون شخص را ملاقات میکنیم.اینطور نیست که ما در زمان خودمون باشیم و اون بره به آینده ما بلکه اون شخص با استفاده از تکنولوژی گذر زمان را حس نمیکنه و ماشین زمان ۵سال را در نظر اون در حد مثلا چند ثانیه میکنه ولی در واقع هم ما و هم اون شخص یه زمان واقعی را (در اینجا ۵ سال) طی میکنیم.نمیدونم تونسته باشم منظورم را برسونم یا نه.شایدم اشتباه کرده باشم.

    1. با نظرت موافقم.
      گذشته رو میشه دید تا چن سال اینده ولی نمیشه به اون سفر کرد ومثل یک انسان زنده بین بقیه زندگی کرد. فک کن همه کره زمین رو دوربین بزارن تو هروقت بخای میتونی گذشته رو ببینی اما نمیتونی سفر کنی. چون ادماش مردن و تموم شده نهایتا مث یک تصویر بشه گذشته رو دید نه واقعی

    2. آفرین
      این دقیقا چیزیه که بهش خیلی فکر کردم ولی نمیتونم به زبون بیارم
      سفر در زمان رو نمیشه حس کرد

  35. شاید کرمچاله راهی بین دو جهان موازی باشه و وقتی وارد یک کرمچاله شدیم وارد جهانی میشیم که مثل جهان خودمون هست و ما قابلیت تغیر اون رو داریم

  36. در اینجا دو حالت وجود دارد:1)اگر عمر جهان نامحدود باشد،این یک تناقض است چو امکان ندارد کسی از بی نهایت سال بعد بتوند به بی نهایت سال قبل باز گردد!!
    اما حالت دوم، اگر عمر جهان محدود باشد و بشر بتواند به گذشته باز گردد، در این حالت با استفاده از مزایای این فناوری، امکان ندارد بگذارد که عمر جهان محدود شود! که باز هم به حالت اول بر می گردیم.
    پس این داستان با یک دیدگاه صرفا منطقی به کل منتفیست..

  37. من فکر می کنم الان هم خیلی ها میتونن برن به گذشته اما به روی خودشون نمی یارن که همچین چیزی امکان داره.می خوان مخفی کنن

    1. بله کاملا درسته ، افرادی به این نیرو دست پیدا میکنن ولی نمیگن که به گذشته رفتن چون کسی باور نمیکنه

    2. یعنی اگه انسان بتونه به گذشته برگرده و تغییراتی توش ایجاد کنه پس در زمان حالش تاثیر میزاره؟

  38. باسلام
    (در جواب دوستانی که به سفر در زمان اعتقاد نداشتند)
    انسان از درون غار ها به جایی که اکنون هستیم رسیده است!
    (علم فیزیک , علم ریاضی , علم پزشکی , علم کشاورزی و…(
    پس شکی نیست که بتواند چنین تکنولوژی به دست آورد!

      1. امکان پذیر بودن یا نبودن نمیشه نظریه قطعی داد
        حالا فعلا با علم امروز ممکن نیست
        شاید در آینده دور ورق برگرده

  39. ممنون خیلی عالی بود:-)
    آخر مقاله اشاره شد شاید هزاران سال آینده کسی بتواند انرژی لازم برای سفر به گذشته را فراهم کند. اما با فرض وجود شرایط، با کدام نظریه و تکنولوژی میتوان به گذشته سفر کرد؟

    1. چون هنوز به آینده ای دور مثلا 500 سال بعد نرسیده ایم و هنوز بوجود نیامده که کسی به گذشته برگرده، اما حالت دوم شاید کسانی الان به گذشته آمده اند و این گذشته دوباره برای ما در حال تکرار است ولی خودمان نمیدانیم، حالت سوم شاید رفتن به گذشته اصلا امکانپذیر نیست.
      البته به نظر من نوعی نگرش را هم میتوان در نظر گرفت، که گذر زمان تغییر حالت و ماهیت ماده و انرژی موجود در طبیعت است، سفر به زمان را میتوان به دو نوع تقسیم کرد اول اینکه جهان اطراف ثابت بماند و خود بدن انسان جوان شود و به حالت گذشته خود بازگردد و یا جهان اطراف ما به حالت گذشته و جوانتر خود بازگردد.

  40. تصور کنید تعدادی از انسان ها فناوری سفر در گذشته و تغییر اون رو بدست بیاورند!!!
    پس در عمل، سفر زمان، جز یک سلاح مخرب نابودی بشر چیز بیشتری نیست.

  41. الان اگه سفر در زمان امکان پذیر بود
    چرا پس کسی از اینده نمیاد به این زمان و بگه ک اره ما مثلا یه میلیون سال دیگه به علم سفر در زمان دست یافتیم؟؟
    مگه الان گذشته یک میلیون سال دیگه نیست؟؟
    پس چرا کسیییی نمیاااد بگه من از اون زمان اومدم؟؟
    پس لااقل نتیجه میگریم ک سفر در زمان اصلا و به هیچ وجه امکان پذیر نیست

    1. شاید یه میلیون سال دیگه (اصن 500 سال دیگه) به این تکنولوژی برسه بشر اما ازش استفاده نکنه.
      چون میدونه اگه بیاد گذشته یه تاثیری میذاره روش و اون تاثیر آینده ای رو که ازش اومده ناممکن کنه.
      اینه که بشر ترجیح میده بر نگرده و در کیف دنیای آینده رو ببره و بی خیال گذشته بشه. نه ؟!

      1. به قول سم هریس تکنولوژی که کشف بشه نمیشه پنهان کرد هرچقدر هم مرموز باشه
        حالا شاید پنهان کاری کنن ولی بازم لو میره

      2. خب اینکه ما یه چیزیو استفاده نکنیم با اینکه اصلا اون چیز شدنی نباشه فرقی نمی کنه ک عزیزم

    2. سوال خیلی خوبی پرسیدی. میشه این احتمال رو هم در نظر گرفت که شاید همین حالا هم کسانی از آینده به زمان ما و زمانهای دیگه مسافرت میکنن اما مخفی کاری می کنند و در بوغ و کرنا نمی کنند که ما از آینده اومدیم.

    3. نظر شخصیم اینکه سه تا فرض رو در نظر بگیرم،یکی اینکه هرگز میسر نشه انسان به گذشته بیادکه این با شناخت از دستاوردای انسان(پرواز،تکنولوژیی های ارتباطی و صدتا مثال که برای انسان قابل دستیابی نبوده)یکم غیر محتمله،دوم اینکه نسل بشر قبل از رسیدن به این تکنولوژی نابود شده،سوم اینکه احتمالا دستکاری در گذشته عواقب غیر قابل پیشبینی و خطر ناکی داره و هیچکس یا نباید به گذشته سفر کنه یا اینکه حق رونمایی از خودش و اینکه از آینده اومده رو نداره چه برسه به انجام کاری در گذشته،

    4. اتفاقا یک اومده که ادعا میکنه از سال۲۰۳۸اومده میگه که وضع جهان چطوریه بزن تو گوگل توی یوتیوب سه شخصی به اسم عرفان ویدیوشو گذاشته

  42. به نظرم لفظ هزاران سال دیگر با توجه به جهش علم در هزاره سوم قدری ناامیدانه است.

    1. آخه پیش بینی فناوری و تکنولوژی اون چیزی که ما فکر میکنیم و تخمین میزنیم نیست و اتفاق نخواهد افتاد
      تخیلات که همیشه کارساز نیست
      موضوع سفر در زمان چه به آینده چه به گذشته فقط فرضیه و حدس و گمان و احتمالات که بین خود دانشمندان فیزیک و ریاضی و محاسبات هم اختلاف هست و خیلی ها غیر ممکن میبینن
      جهش علم هم شما اشاره خیلی خوبی کردی درود بر شما ولی همین جهش میتونه نابودگر باشه و بالعکس میتونه در جهت زیبایی ها و دستاورد های خفن و جذاب انجام بگیره
      تکنولوژی همیشه و همه جا هم خوب نیست و خیلی جاها هم خوب بوده این تاریخ ثابت میکنه

      1. دوست گرامی سفر به آینده کاملا امکان پذیر است. انیشتن تایم دیلیشن و تاثیرات آنرا فرموله کرد و بعدها آنرا تحت آزمایش قرار دادند و نتیجه کاملا با تئوری منطبق شد و هم اکنون هم تاثیرات آن در محاسبات نویگیشنی مورد استفاده است. شما میتوانید ده ها، صدها و حتی هزاران سال به آینده سفر کنید ولی مشکل آنجاست که اگر آن زمان و مکان را دوست نداشتید دیگر نمیتوانید به زمانی که در آن بودید برگردید. یعنی در واقع سفر به آینده امکان پذیر است ولی به گذشته خیر.
        در مورد تکنولوژی و پیشرفت علم من آنرا نوعی فرگشت عقلائی بشریت به حساب می آورم مغز انسان و تواناتر شدن آن عامل این فرگشت است و بنظر میرسد سیر رشد و تکامل مغزی بجای فرگشت و تکامل فیزیکی نشسته است. موفق باشید