بیگ بنگ: همواره برای ما این سوال مطرح می شود که قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاد؟ پاسخی که معمولا به این سوال داده می شود به این گونه است : قبل از بیگ بنگ چیزی وجود نداشته و بیگ بنگ آغاز همه چیز است. سن کارول Sean Carroll از فیزیکدانان برجسته، این سوال را اینگونه پاسخ میگوید: ما دقیقا نمی دانیم.

کارول نیز مانند بسیاری از فیزیکدانان و کیهان شناسان شروع به بررسی امکان وجود زمان قبل از بیگ بنگ و همچنین ارائه ی نظریات جدید درمورد چگونگی شکل گیری جهان کرده است. کارول نتایج تحقیقات خود را هفته ی گذشته و در اجلاس اتحادیه ی ستاره شناسان امریکایی در Louis, Missouri مطرح کرد. متن زیر خلاصه ای از گفته های کارول پیرامون شکل گیری جهان است که از زبان خود او نقل قول می شود :
image_1360730608886618

Art Image , sent by : Esau Rodriguez

این دوره یک عصر طلایی در روند شکل گیری جهان محسوب میشود، ولی مساله ای که در اینجا مطرح می شود اینست که مدل کنونی که ما از جهان در دست داریم، درک کاملی را از آن ایجاد نمی کند. اول اینکه، در حدود 95% جرم جهان محاسبه نشده است. ظاهرا کیهان شناسان این مشکل را با اختراع انرژی تاریک و ماده ی تاریک حل کرده اند. اما این دلیل نمی شود که چون ما ماده ای را متناسب با داده هایمان یافته ایم، از آینده ی جهان مطلع هستیم.

چیزی که بیشتر ما را شگفت زده می کند، اطلاعاتی است که از فضاپیمای WMAP ( کاوشگر ناهمسانگردی امواج مایکروویو Wilkinson ) در مورد جهان بدست آمده. این فضاپیما امواج پس زمینه ی کیهانی (CMB) یا همان امواج بیگ بنگ را بررسی می کند. تصویر لحظه ای WMAP از چگونگی شکل اولیه جهان، نشان می دهد که جهان در آغاز، داغ، متراکم ویکنواخت (آنتروپی پایین) بوده است. ما نمی دانیم چرا جهان اینگونه بوده است. جهان ما چندان طبیعی بنظر نمی رسد. بعلاوه، حالت های کم آنتروپی و همچنین شرایط اولیه ی مکانی که بتوانند راه گشای جهانی مشابه جهان ما باشند، کمیاب هستند. اکثر آنها دارای آنتروپی بالاتری هستند نه پایین تر.

اکثر پدیده های شگفت آور منفرد در مورد جهان، آن چیزهایی است که تغییرمی کنند. و تمام آنها در یک مسیر ثابت از گذشته تا آینده در میان جهان رخ می دهند. به این روند، بردار زمان گفته میشود. این بردار زمان از دومین قانون ترمودینامیک بدست می آید. این قانون آنتروپی را بیان می کند و چگونگی حرکت یک سیستم بسته را از نظم به سوی بی نظمی شرح می دهد و یک قانون بنیادی در فیزیک و ستاره شناسی بشمار می رود.

cmb_timeline

یکی از سوالات مهم در مورد شرایط اولیه ی جهان به این گونه بیان می شود : که چرا در آغاز مقدرا آنتروپی اینقدر کم بوده است؟ کارول در پاسخ به این پرسش گفت : در لحظات اولیه ی بیگ بنگ ، آنتروپی مسئول بردار زمان بوده است. زندگی ، مرگ ، خاطرات و تمامی حوادث در جریان زمان و نظم موجود رخ می دهند و نمی توانند به عقب باز گردند. هر زمانی که شما یک تخم مرغ را بشکنید یا یک لیوان شیشه ای آب را رها کنید، شاهد این قانون کیهان شناختی خواهید بود. بنابراین به عبارت دیگر برای پاسخ به این پرسشها درمورد جهان و بردار زمان، ما نیاز به بررسی آنچه که قبل از بیگ بنگ رخداده خواهیم داشت. اما بدنبال تاریخی از جهان هستیم که برای همگان قابل درک باشد و بدنبال مکانیسمی اساسی برای حل این معما خواهیم بود.

در حال حاضر ما مدل خوبی برای جهان نداریم و نظریات رایج به این پرسش ها پاسخ مناسبی نمی دهند. نسبیت عام پیشبینی می کند که جهان در یک تکینگی آغاز شده. اما نمی تواند هیچ چیز را تا پس از بیگ بنگ توجیه کند. تئوری تورم که دوره ی انبساط سریع جهان را در لحظات اولیه بیگ بنگ مطرح کرده نیز نه تنها کمکی به حل مساله نمی کند. بلکه مساله ی آنتروپی را وخیم تر میسازد. این تئوری، خود نیازمند نظریه ای برای توجیه شراییط اولیه است. در اینجا مدل های دیگری نیز وجود دارند. اما من مدل جهان های چندگانه ای را که جهان های بچه را خلق می کنند، مناسب تر می دانم. جهان قابل مشاهده ی ما همه ی تاریخ خلقت را در خود ندارد. اگر ما بخشی از چند جهانی(multiverse) بزرگتری باشیم آنگاه هیچ حالت آنتروپی تعادلی بیشینه ای وجود نخواهد داشت و آنتروپی با آفرینش جهانی مشابه جهان ما ایجاد شده اشت.

تحقیقات جدیدی را که من به همراه گروهی از فیزیکدانان بر روی نتایج WMAP انجام داده ام ، نشان می دهند که جهان دارای یک حالت نامتعادل یا یکطرفه است. اندازه گیری های WMAP نشان می دهند که نوسانات امواج پس زمینه ی کیهانی در یک سوی آسمان در حدود 10% قویتر از سوی دیگر آن است. به عبارت دیگر اگر این نوسانات یک ساختار رها شده را در سرتاسر جهان خالق جهان ما نشان دهند آنگاه جهان در یک سوی خود سنگینتر خواهد بود. فهم بهتر گرانش کوانتومی به درک بهتر این موضوع کمک خواهد کرد. نوسانات کوانتومی می توانند جهان های جدید ی را بوجود آورند. اگر نوسانات گرمایی بتوانند در یک فضای ساکن جهان های بچه را تولید کنند. پس دارای انتروپی و در نتیجه قادر به آفرینش جهان بوده اند. کارول بر این نکته تاکید بسیار دارد که هر پژوهشی در این زمینه نیاز به تفکر بسیار دارد. تا کنون هیچ یک از این تحقیقات ثابت نشده اند.

Read More : http://www.universetoday.com/15051/thinking-about-time-before-the-big-bang/

1. کهکشان اطراف ما ومنظومه شمسی بر اساس ریاضیاتی طراحی شده که ما سه تا پنج هزار سال دیگر تا ابتدای آن فاصله داریم

2. من که فقط یه چیزی میدونم‌ از اینجور چیزا میترسم وقتی به هیچی شدن فکر میکنم قلبم درد میگیره

اما فقط یه چی تا هستی خوش باش!!!

3. دادن نظریه های علمی و تخیلات علمی واقعا پیشران پیشرفت بشره.اما اعتقاد محکم به اینها نه تنها جاهلانه و رفتاری تقلیدی هست بلکه غیر علمی و ضد علمی هست. اگر قرار بود دانشمندان گذشته به نظریات گذشتگان خودشون ایمان داشته باشن(با وجود اینکه نظریاتی بودن که عامه کاملا قبول داشتن)علم در نطفه خفه میشد. خودم به شخصه به نظریه مهبانگ(big bang) به چشم نه راست و نه دروغ نگاه میکنم. یعنی اینکه جهان رو هرگز با عینک این نظریه قضاوت نمیکنم(گرچه تصور میکنم) و از طرفی نظریه رو نا معتبر هم نمیدونم.

4. جالب بود.
    دوستان بنظر بنده
    اگر فقط یک و فقط یک فرا زمینی با ما ارتباط برقرار کنه طبق احتمالات ۳۳/۳۳٪ ممکنه که جواب تموم سوالامون مشخص بشه!!
    درسته ۱۰۰ ٪ نیست ولی از وضع الانمون بهتره.
    هر چند که جناب هاوکینگ نظرش بر ابن بود که ما تنهاییم و فرا زمینی در کار نیست!!
    خوش باشید.

5. از خواب علیت و زمان بیدار شدم.از خیانت منطق و بازی های ذهن آگاه شدم.ذره ای بودم از بیگ بنگ.ممنونم علم

6. اگه سفر در زمان با سیاه چاله ها امکان پذیر باشه، میشه دلیل خوبی برای وجود داشتن دنیا، آورد. فرض کنین شما دانشمندی هستین که روزی یک ماشین سفر در زمان رو میسازین و 10 سال بعد با اون ماشین زمان به 10 سال قبل بر میگردین و ماشین زمانی که قبلا ساختین رو به ورژن 10 سال قبلتون میدین و بهش میگین که دیگه ماشین زمانی نسازه و اون هم بیخیال ساختنش میشه چون الان اون ماشین رو داره! اگه ماشین زمانی ساخته نشه پس نباید دستگاهی وجود داشته باشه که شما اون رو به ورژن 10 سال قبل خودتون بدین! ماشین زمان هرگز ساخته نشده ولی وجود داره! شاید دنیا هم همینطوری باشه و در آخر تمام هستی توسط یک سیاه چاله بزرگ بلعیده بشه و این سیاه چاله تمام ذرات رو به ابتدای خلق شدن دنیا میبره! در این صورت دنیا آفریده نشده در حالی که وجود داره مثل اون دستگاه سفر در زمانی که گفتم.

1. به نظر من سفر به گذشته وجود داره ولی شاید به این صورتی که شما میگی نیست و یا شاید اون جوری که منم میگم نباشه ، از نظر من میتونیم گذشته مون رو از تولد تا الان رو ببینیم اما نمی تونیم تغییری توی اون ایجاد کنیم برای مثال تمام زندگی که ما داریم میبینیم با نور هست و این نور به سمت سیاهچاله ای می ره و سیاهچاله اون رو جذب میکنه و توی اون می مونه ، اگر انسانی بتونه به داخل اون سیاهچاله بره میتونه گذشته اش رو به صورت نور ببینه و دیگه جسم نیست که بتونه اون رو لمس کنه و تغییرش بده

2. دستکاری تو زمان باعث نمیشه آینده تغییر کنه وقتی تو میری به گذشته اون گذشته میشه آینده‌ی تو فکر کنم تو این تئوری رو از فیلم بازگشت به آینده میگی.

7. شک نکید این جهان زاده جهان دیگر است،عین تولد بچه هست،بچه های دیگر هم زاده شده اند ک به انها جهان های موازی میگویند

8. نظریه غیر علمی من اینه که جهان ما رو ب انبساطه و این انبساط میتونه بدلیل جذب جاذبه ی سنگین سیاه چاله ها ی بی نهایت در اطراف هر جرم مثل زمین و خورشید و ستاره ….نور و غیره حتی ماده ی تاریک و باعث میشه سیاره ها و غیره از هم دور بشن و هرکدوم به درون یک سیاه چالا متفاوت بلعیده بشن و یا دور افق رویداد اون بچرخن و در اخر بزرگترین سباهچاله با نیروی جاذبا بسیار زیاد خودش همه چیزو به درون خودش ببلعه و یه بیگ بنگ دیگه رخ بده

1. زیاد هم غیر علمی نیست میشه گفت که نظر شما تقریبا همون نظریه big Bounce یا جهش بزرگه

9. جهان همینطور که گسترش پیدا میکنه ی موقع دوباره تو خودش فرو میره و تمام این بزرگی تبدیل میشه به ی جسم فشرده اندازه ی گردو که بینهایت جرم داره و انرژی و به حالتی میرسه که مجدد دوباره فوران کنه و مهبانگ جدیدی رخ بده در نتیجه مهبانگ معاصر ما که ما از اون مطلع شدیم و فکر میکنیم که از پوچی بوده از ی جهان گسترش یافته بوده که باز بعد به نهایت گسترش رسیدن تو خودش فرو رفته و این چرخه ادامه داره،،،، این جواب قبل برای سوال اینکه قبل مهبانگ چی بوده به نظر قانع کننده تره ،،،خب اینم جواب وای سوال ادامه داره ،،،خب سوال چی بود کنکاش برای سر در آوردن از قبل مهبانگ ولی در اصل سوال این نیست ،،، سوال اینه که از اول چی بوده که این چرخش رو ابدا کرده و اون هم امکان نداره بفهمیم و فقط تنها میشه گفت که یکی بوده که این کبریت رو کشیده و باز میگیم خب اون کیه یا چه موجودیه از کجا اومده و و و و …..

10. من زیاد بلد نیستم علمی حرف بزنم. ببینید ما الان می دونیم که جهان هستی همه چیز نیست! بلکه میلیون ها و شاید میلیاردها جهان دیگر با عناصر ناشناخته وجود دارن، دوم اینکه جهان ما هر ثانیه در حال بزرگ شدنه، میلیارها کهکشان در جهان هستی وجود دارن که بعضیاشون دارن با سرعت نور از هم دور میشن، جهان ما مثل اورانیوم 235 ناپایداره! ما الان می دونیم که قبل از جهان هستی هزاران هزار جهان بودند که از هزاران بیگ بنگ بوجود اومدن و بعد از مدتی مثل حباب ترکیدن، جهان ما هم یک روز میترکه! ممکنه الان، فردا یا شاید یک میلیون سال بعد. اما بعد از ترکیدن قطعا اتم هایی به جا می مونن که می تونن عامل بیگ بنگ بعد باشن، فکر درباره اینکه قبل از بیگ بنگ چی بوده یا چی باعثش شده مثل فکر به اینه که: اول مرغ بوده یا تخم مرغ! قطعا تا ابد نمی شه فهمید! اما میشه چرخه تکامل مرغ رو دنبال کنی تا برسی به کف دریاها و بفهمی.

11. چرا هيشكي به ماده و ضد ماده فكر نميكنه و پيدايش جهان هستي از هيچ ؟؟

12. زمان یک دروغ بزرگه..زمان رو کی نام گذاری کرده..کی تقسیمش کرده..خود انسان ها هستن که این زمان رو درجه بندی می کنن…برای مثال اگر ما با یک ساعت مچی به درون سیاهچاله بریم و بعد از ساعت ها برگردیم به زمین متوجه میشیم که ده ها سال و یا شاید صد ها سال گذشته، چون جایی که جاذبه بیشتر باشه زمان کند تر میگذره(لازم نیست که بگم سیاهچاله ها چقدر میزان جاذبشون بیشتر از زمینه!!!)..پس این منطق زمان رو زیر سوالا میبره.. پس در نتیجه ما نمیتونیم برای بیگ بنگ و قبل از اون زمان تعیین کنیم و فقط میتونیم بگیم جهان ازلی و ابدی هست مثل آفرینندش…و شاید روزی برسه که خود این نظریه بیگ بنگ هم زیر سوال بره ولی حداقل فعلا من این نظریه رو قبول دارم…و در آخر هم می خوام یه تذکری به شما بدم، خواهش میکنم در مورد سه چیز هیچ وقت فکرتون رو مشغول نکنید چون عقل ما قادر به فهم اونا نیست(مثل این میمونه که بخوایم یه اقیانوسو تو یه بطری جا بدیم!!!) و اون سه چیز:1-بزرگی کائنات2-کوچکی مواد.. ومهمترین چیز3-ذات و ماهیت خداوند…

13. جهان ما از زمان بیگ بنگ در حال انبساط هست، شاید، شاید روزی به علت ادغام چندین سیاه چاله عظیم شروع کنه به انقباض، اون موقع شاید، و باز هم شاید بیگ بنگ دیگری اتفاق بیافته!!!
    به نظر منم اینکه بیگ بنگ آغاز همه چیزه کمی با عقل جور در نمیاد، باید قبل اون چیزی بوده باشه.

14. سلام دوستان به نظر من مطمئن ترین و قاطع ترین جواب این موضوع که قبل از بیگ بنگ چه اتفاقاتی افتاده یا چی بوده یا…«نمیدانم» است،چون که اگه جوابی هم برای این موضوع پیدا شد باز هم به دنبال این هستیم که قبل از اون چی بوده و این سوالات بصورت زنجیروار ادامه داره

15. سلام.
    این یک سوال بی جوابه و همه مون هم می دونیم ولی از اونجا که ما مغز کنجکاوی داریم حق داریم نظرمون رو ارایه بدیم. به نظر من جهان امروزی پس از تکمیل به این نقطه رسیده و صد سال آینده انسان امروزی با توجه به علمش به فناوریهای جدیدی دست پیدا خواهد کرد. و شاید نظراتشان با نظرهای ما خیلی فرق کند. نکته اینجاست که علم از شماره ۱ ( بینگ بنگ) به بعد را می تواند با فیزیک شرح دهد و درباره صفر و قبل صفر هیچ احتمالی نمی تواند بدهد چون اگاهی انسانی امروزی از ۱ شروع شده و پایان آنرا اگر ۱۰ ( مرگ) فرض کنیم فقط از امروز تا ۱ را می تواند شرح دهد. و از بعد از مرگ را نمی تواند توضیح دهد. لذا به نظر من دسترسی به اگاهی قبل از ۱ و بعد از ۱۰ محاله. من از گردش زمین منظومه شمسی و کهکشان و جهان و … به این نتیجه رسیده ام که انرژی حیات کل این عالم از چرخش است و از چرخش ، انرژیه تولید میشه که داره به پهناورتر شدن دنیا کمک می کنه. و اگه به اولین شروع چرخش برگردیم میرسیم به بینگ بنگ. و اگه انفجار اتم ( بینگ بنگ ) بوده. پس طبق قانون حالت اتم ، اون هم در حال چرخش بوده. به احتمالات قبلش خودتون فکر کنید. !!؟؟

16. کسی نمیدونه بیگ بنگ چه شکلی و تصویری ازش نیست و چگونه صدایی دارد و همه اینها فرضیه است زمانی میفهمیم جهان چگونه بوده که از کهکشان خودمان خارج شویم ولی حتی این تکنولوژی را نداریم از منظومه شمسی خارج شویم

17. اگر ما می تونستیم ۱۴ میلیارد سال نوری رو در ۱ ثانیه طی کنیم و به مرزهای جهان بیگ بنگی خودمون برسیم و سرمون رو از مرز جهان بیرون ببریم،، آیا فضایی به وجود می اومد تا ما بتونیم سرمون رو بیرون ببریم،، یا چون سرمون رو بیرون آوردیم فضا بوجود می اومد؟
    همیشه باید مد نظر داشت قوانینی که بهش عادت کردیم مثل (علت و معلول) ممکنه از یه جایی به بعد اعتبار خودش رو از دست بده

به هر حال در پاسخ به سوال های مشکل نباید به خرافات پناه برد بلکه باید با خود گفت: تا بدست آوردن جواب صحیح منتظر می مانم

18. سوال خوبیه قبل ازبیگ بنگ چه بوده علت وقوع بیگ بنگ چیست جوابش سادست؟نمیدانم?

19. سلام دوستان،من فقط ي چيزي ميخوام بگم بهتون
    اين سوال چه از نظر علمي چه فلسفي و از هر زاويه اي اشتباهه دليلشم اينه؛
    ما فقط منطق علت و معلوليو تو ذهنمون داريم و فك ميكنيم كه همه سوالارو بايد با اين منطق جواب داد
    در صورتي ك اشتباهمون همينجاست، دليلي نداره ك هر معلولي علتي داشته باشه واقعا دليلي نداره،،
    پس بوجود اومدن همه چيز از هيچ چيز كاملا عمليه
    مشكل اينجاست كه ما انسانها خودمونو خيلي دست بالا گرفتيم?
    موفق باشيد والبته چند منطقي !

20. دوستان من رو این قضیه خیلی فکر کردم و واقعا پیدا کردن جواب این سوالات کاری عبث و بیهوده است . اما میخوام اینجا چیزی رو خدمتتون بگم که شاید تابحال جایی گفته نشده و یا شاید من تابحال نشنیدم . ببینید دوستان درسته که زمان و فضا از لحظه بیگ بنگ بوجود آمده و با این اوصاف نمیشه گفت که قبل از بیگ بنگ چه چیزی بوده و یا چه چیزی اتفاق افتاده چون که در اصل زمانی وجود نداشته . همه میدانند که خود بیگ بنگ بوجود آورنده خیلی چیزها شد از جمله جاذبه . حالا میخوام برسم به اصل حرفم :
    ما تو این دنیا هر چیزی که وجود دارد را به علتش ربط میدهیم و این همان رابطه علت و معلول هست و اگر این مسیر رو همینطور ادامه دهیم ، در آخر میرسیم به علت اصلی همه این کائنات که همان بیگ بنگ هست . حالا اگر از خود بپرسیم علت اصلی بیگ بنگ چیه ، دیگر جوابی برای این سوال نخواهیم داشت ، چون اگر جوابی هم داشته باشد و مثلا علت آن x باشد ، باز هم دنبال علت x هستیم و این سوال تا بینهایت تکرار میشود و جوابی نخواهد داشت . حالا سوال اینجاست که تا بحال از خود پرسیده اید که آیا بیگ بنگ خود میتواند بوجود آورنده علت و معلول باشد ؟!؟!؟!؟! یک بار دیگه به این سوال توجه کنید : آیا ممکن است که پدیده علت و معلول مانند هر پدیده دیگری از جمله زمان ، از آغاز بیگ بنگ بوجود آمده باشد ؟!؟!؟!
    اگر اینطور باشد ، معنیش این است که بیگ بنگ حتما نباید علتی داشته باشد ولی از آنجایی که ما فقط قادر به درک لحظه بعد از بیگ بنگ خواهیم بود ، در نتیجه نمیتوانیم دنیای بدون علت و معلول را درک کنیم ، همانطور که نمیتوانیم دنیای بدون گذر زمان را درک کنیم یا همانطور که مثلا یک کور مادرزاد نمیتواند درک کند که قرمز یعنی چه و یا سبز یعنی چه . واقعا این مسئله خیلی پیچیده است . ما در اصل همان کور مادرزادی هستیم که دنیای خارج از هستی با قوانین خودش ، برای ما قابل تصور نیست .

1. خیلی زیبا بود نظرتون. تو فلسفه به این موضوع علیت میگن. به خاطر تسلسل وجود ها ، حتما باید یه وجودی باشه که علت همه علت ها باشه، ینی نقض علت و معلول. حالا این وجود بی علت باید ویژگی ورای ویژگی وجود ها داشته باشه، مثل واجب الوجود بودن، مطلق(کامل) بودن، پس ما نمیتونیم مثلا به ماده یا انرژی واجب الوجود بودن رو اطلاق کنیم چون ثابت کردیم که همیشه وجود نداشته(علتی داشته) یا مثلا خود بیگ بنگ که شما بهش اشاره کردید. نمیتونیم بیگ بنگ رو واجب الوجود بنامیم، درسته علت خیلی چیز هاس، ولی از اون جایی که توی به وجود اومدنش از یه سری قوانین (فیزیک) پیروی میکنه و در غالب اونا شکل گرفته نمیتونیم بهش بگیم علت العلل چون قبل اون قوانین فیزیک بودن که اونو شکل دادن. حالا فلسفه الهی که تا الان تو این مبحث حرفش نقض نشده(بلکه تا الان علم داره ثابتش میکنه) وجودی رو تعریف کرده که باید یه سری ویژگی هایی که ذکر شد رو حتما داشته باشه. مطلق باشه ، واجب الوجود باشه ، خالق باشه ، ورای زمان باشه و … . حتما تو این بحث تو گوگل یه سرچ کنید خیلی جالبه.

1. دقیقا درسته . ببینید این تسلسل وجودها از لحظه بیگ بنگ به بعد برای بشر ملموسه و درش شکی نیست . پدیده هایی چون جاذبه و فضا و زمان و نیروهای دیگر همزمان با این انفجار شروع به کار کردند . بحث من اینه که شاید در کنار این اسامی ، پدیده های دیگری هم همزمان شکل گرفته اند . نظر بنده اینه که ماهیت کیهان از لحظه بیگ بنگ طوری هست که برای هر معلولی ، علتی وجود دارد و سردسته همه علتها که برای بشر قابل درک باشد ، همان بیگ بنگه .
        شاید پدیده های دیگری هم خارج از هستی ما که قوانین فیزیک خاص خودشون رو دارن ، در حال حاضر در جریان باشن که برای ما قابل فهم و درک نیست . بحث کلی بنده اینه که اگر دانشمندها معتقدند که مثلا زمان از بیگ بنگ شروع شده ، پس علت همه علت ها از یک جایی شروع شده چون خود یک پدیده است و لزومی ندارد تا بینهایت دنبال علت اصلی بگردیم مثل این میماند که بخواهیم قبل از بیگ بنگ دنبال فضا و زمان بگردیم که اصلا قابل درک و فهم برای زیرمجموعه کل کیهان نیست .

21. وقتی ماده و انرژی از بین نمی‌روند لابد قبل از بیگ‌بنگ خمیرمایه‌ی جهان وجود داشته است. و تا ابد این خمیرمایه وجود خواهد داشت.

22. سلام من فکر میکنم اگه تمام جهان از بیگ بنگ شروع شده باشه یعنی زمانی ماده و ضد ماده در کنار هم بوده اند و از نظر فیزیک امکان ندارد این طور باشد به نظر من این جهان با طولی به اندازه بیش از ۱۳ملیارد سال نوری قطره یا نقطه ای از کل جهان واقعی هست و بشر در آینده آن را درک خواهد کرد

23. خیلی چیزها در خیلی زمانها برای بشر معمایی غیر قابل حل بوده ولی برای آیندگان چیز پیش پا افتاده ای شده مانند صاعقه، زلزله، خورشید مرکزی، تگرگ و ….. بنظرم بیگ بنگ و خیلی موارد دیگر برای ما معمایی دیوانه کننده ولی برای نسلهایی که نمی توان گفت چند صد یا هزار یا میلون سال بعد می آیند چیزی مشخص و حل شده باشد. البته اگر نسل بشر تا آن موقع باقی باشد.

24. من میگم جهان ما حاصل تکرار هست و زمان موهومی است حاصل توالی تکرار ها همه چی در هم تنیده جخان ها و فصا های در هم تنیده و مکرر

25. حتی اگرنظریه چندجهانی هم درست باشه بازهم بایدجهان وفضایی بزرگترمتصورشویم تااین جهان هارودرخودجای دهد واین وجودجهان ازلی رواثبات می کنه.به مفهوم جهان توجه کنیدامکان نداردبتوان چیزی خارج ازجهان تصورکرد.هرچنددرواقع ماهیچ چیزنمی دانیم

26. به نظرم من جهان دارای انبساط و انقباض متناوب هست اما این نقطه های تکین چطور ایجاد میشند خود سوال هست شاید چندین جهان وجود داشته باشه و انبساط در یک جهان باعث انقباض در جهانی دیگه بشه و این انقباض یک نقطه تکین ایجاد کنه ؟!

27. هرجسم درحال انبساطی راکه درنظربگیریم بایدحتما درون فضایی بزرگترازخودش وجودداشته باشدکه منبسط شود.ازهرزاویه ای که بنگریم نمی توانیم منکرهستی شویم درتاییدسخن دوستمان حتی اگربیگ بنگ ازهیچ به وجودآمده باشدبازهم هیچ هست بوده است وجهان.وفلاسفه ی قدیم به این نکته پی برده بودندکه ذهن ماتوجیهی برای آغازجهان نمی یابدپس گفتندجهان بی آغازاست وهمواره هست.نبایدازدریای اندیشه سیراب شدگاهی بایدبازگشت

28. ماهیچی نمی دونیم حتی اگربیگ بنگ واقعااتفاق افتاده باشه بازهم سوال های بیشماری به ذهنمان خطورمیکندواین بیانگرآنست که نبایدحتی به مسلم ترین کشفیات بشرقانع بود.بایداندیشید

1. اگه جهان با بیگ بنگ آغاز شده باشه و اگه قبل از بیگ بنگ ، چیزی وجود نداشته خیلی بهتر هست و انسان یه جوری باهاش کنار میاد
      کافیست بگیم همانطور که بیگ بنگ ، زمین و خورشید رو به وجود اورد ، زمان و علت و معلول رو هم به وجود اورد . پس زمان و علت و معلول پدیده ی خلق شده توسط بیگ بنگ است و قبل از آن چیزی وجود نداشته
      با این نظریه خیلی از مشکلات حل میشه . اما متاسفم دوست عزیز ?? این نظریه به احتمال خیلی زیاد اشتباه است
      قبل از بیگ بنگ یک جهان دیگر وجود داشته . نه ببخشید . قبل از بیگ بنگ میلیارد ها جهان دیگر وجود داشته و خود اون جهان ها توسط بیگ بنگ هایی به وجود اومدن و این بیگ بنگ ها ادامه داره و خبر بد اینه که جهان در کلیت خودش آغازی نداشته و ازلی هست و این روند ادامه داره
      فکر کنم اثبات این موضوع خیلی بد خواهد شد . یک دقیقه تصور کن جهان آغاز نداره ،

2. تمام سخنان اينچنينى و بيگ وبنگ و نظريه نسبيت انيشتين و…. كلا در نيم قرن اخير تكامل پيدا كردن
      شايد در نيم قرن اينده جوابهاى متنوعتر و قانع كننده ترى بشنويم
      فرض كنيد اگر در قرن هيجده صحبت بيگ بنگ را ميكردى و……
      نبايد عجله كرد، جواب معماها با گذشت زمان و افزايش تحقيقات و ….. پيدا خواهد شد
      اين سردرگمى ما براى انسانهاى قرن بيست و دو بچه گانه بنظرخواهد رسيد
      بايد منتظر ماند تا علم مسيرتكاملى خودش را بپيمايد و جواب معماها را يكى يكى بدهد
      من اميد زيادى دارم كه دانسته هاى بشر در صد سال اينده ميليونها برابر اكنون خواهد شد

29. جهان اطراف ما از فیزیک و ریاضی تشکیل شده و منطق و معما های ریاضی هم همیشه یه پاسخی دارن

30. همه ی سوال ها یه جوابی دارن، این قانون طبیعته
    اما مشکل اینجاست که اگه جوابش رو هم پیدا کنی بازم یکی هست که بگه چرا این؟؟؟

31. با این تفاسیری که صحبتهاي دانشمندان و محققان به ما القا کردن بازم ميشه يه نتيجه ديگه گرفت
    اونم اينه که ميشه گفت زمان حتی قبل از بیگ بنگ وجود داشته اما ثابت نشده به دلیل هویت و ساختار نامعلوم بیگ بنگ
    در حال حاضر عقل سلیم ميگه باید علت باشه که معلول هم باشه
    نميشه همينجوری گفت بیگ بنگ علت بوده چون هنوز دانش ما بدان حد نرسیده که حتی بدونيم بیگ بنگ از چی بوجود آمده در مرتبه ای که نه فضایی بوده نه زمانی
    پس اگر بخواهیم عاقلانه و با دانش امروزی فکر کنیم ميشه به این نتیجه رسید که زمانی وجود داشته که بیگ بنگ به تکامل رسیده یعنی از نقطه شروعش تا زمان انفجار
    پس گذشت زمان بوده
    يه دلیل ديگه هم ميشه گفت اونم این که
    بلاخره يه چيزي يه کسی يه نیرویی یا انرژی خاصی بوده که بیگ بنگ از اون شکل گرفته
    هیچ کسی نخواهد فهمید این راز رو تا ابد

32. بله دیگه همون هیچی شما میگین نوسانات کوانتومی(جرقه ی خدا)بوده ولی زمان یاثانیه وجود نداشته است

33. سوال های زیادی هستن که هرگز در این دنیا جوابی براشون پیدا نمیشه اگه هم پیدا بشه گره ای رو از گره هامون باز نمیکنه بلکه خودش مقدمه ده ها سوال دیگه میشه سوال هایی پی در پی و تودرتو که فقط ادم رو به مرز جنون میکشن مثلا من میتونم سوالامو اینجوری شروع کنم؟ من چرا اینجام؟ چرا دارم کامنت میزارم؟ ممکنه بگین چون به موضوع علاقه داشتم و میخواستم تو بحث شرکت کنم… خب درسته اما هدف از این بحث چیه؟ … میشه اینو ادامه داد و مثل بقیه سوالات به منشا و هدف اصلی رسید… طبیعتا موضوع بیگ بنگ هم در این مسیر پرسیده و بررسی میشه … یعنی همه به یه نقطه میرسن… همون نقطه ای ک پایان همه ی سوالاته همون جایی که دیگه جوابی نداریم که بدیم… اون موقس که میگیم بیخیال داداش برو زندگیتو بکن تا میتونی لذت ببر غصه چیزو نخور کاری نکن ک وقتی وقتش رسید از کرده هات پشیمون بشی تو که نمیدونی فردا چه اتفاقی ممکنه بیفته پس اون کاری که دوس داری رو انجام بده که اقلا حسرت گذشته رو هیچ وقت نخوری و در نهایت امیدوار باش فردا اتفاق بهتری بیفته… شاید… (امیدوارم)

34. حرفم احمقانه اما لطفا روش بيشتر فكر كنين
    ما جهان را جوري تعريف ميكنيم كه در قالب هاي زباني و كلمات جاي بگيرند، بياين به اين ما، ناظر بگيم. سوال اينجاست كه قبل از بيگ بنگ چه بوده، قبل از بيگ بنگ چه ناظر يا بيننده اي بوده كه بخواد اون پديده اتفاق بيوفته، انفاقات گيتي در ذهن ما وجود دارند اگر ناظر يا آگاهي وجود نداشته باشه، كل اين جهان مثل يك دانه ي سيب بي اهميت و بي ارزش ميشه، سوالي كه بيشتر ذهن منو درگير كرده در مورد پيدايش كانشسنس يا آگاهي است، چه اتفاقي بعد از ١٣.٨ بيليون سال رخ داد كه امروز من نه تنها از وجود خودم آگاهم، بلكه در مورد تناقض ها و هيچ ها هم قادر به تفكرم. به نظر من حل مسئله ي پيدايش گيتي مانند اين است كه بخواهيم زيبايي موسيقي را به يك ناشنواي مادرزاد توضيح دهيم. ذهن كه خود خالق اين جهان است با قوانين خودش، ميتواند با جوابهايي چون مولتي ورس يا خالق آرامش پيدا كند يا حتي برعكس تا ابد گيج و گنگ لذت ببرد از بزرگي و عظمت قدرتش.

35. همانطور که انیشتن گفته این هستی بی انتهاس و از اونجا که تنوع هندسی محدوده در یک جایی این هستی تکرار شده و در واقع کپی پیست شده. یعنی بی نهایت زمین بی نهایت خورشید بی نهایت منظومه شمسی بی نهایت کهکشان راه شیری و … این بیانگر این هست که درک این موضوع که قبل از بیگ بنگ دقیقا چه چیزی بوده و آیا ماده و انرژی قبل از آن هم وجود داشته یا نه بسیار مشکل هست. امکان داره که همانطور که هستی لایتناهی هست تعدادش هم بی نهایت باشه. همون بحث جهان های موازی. پس اگه اینطور فکر کنیم نتیجه میگیریم که بی نهایت هستی مساوی است با بی نهایت پدیده بیگ بنگ و ما در ادامه یکی از اون بیگ بنگ ها بوجود اومدین و قدرت این رو نداریم که به اطلاعات گذشته بیگ بنگ هستی خودمون دست پیدا کنیم. و اگر یه درصد هم با پیشرفت تکنولوژی بتونیم برسیم ممکنه میلیون ها سال طول بکشه و از اونجا که کره زمین نهایتا تا ۳۰۰ سال آینده قابلیت زندگی رو داره و از اونجا که بشر هنوز موفق نشده جایگزینی برای کره زمین جهت زندگی پیدا کنه پس در نتیجه تا قبل از رسیدن به این دانش و آگاهی نسل انسانها منقرض خواهد شد متاسفانه…

1. سلام، اگر این فرض مطرح بشه که مسبب مهبانگ (یا هر شروع دیگه ای که برای جهان فرض بشه) یه عامل فیزیکی دیگه بوده، (مثلا انرژی حاصل از جهان درخودفرورفته پیشین یا هر چیز دیگه ای) ، معتقدان به خدا خواهند گفت که خوب قبل از اون چی،، خالق اون جهان کیه، این یعنی اینکه ما جهان فیزیکی با سابقه بینهایت برامون قابل درک نیست، که اگه بود دنبال سرآغازش نمیگشتیم، همینطور خلق زمان در یک نقطه مشخص و عدم وجود مفهوم قبل از اون نقطه هم برامون غیر قابل باوره، ولی در مقابل خیلی راحته که بگیم یه موجود ماوراء فیزیکی وجود داره که اون از بینهایت زمان قبل بوده و یا اینکه اصلا خودش خالق زمانه! به نظرتون این صرفا ارائه اولین جواب دم دست فقط با تکیه بر تخیل انسان نیست؟
      چرا براتون این سوال پیش نمیاد که خالق این جهان خودش چطور به وجود اومده؟ جهان همونقدر بزرگه که هست، بزرگیش به عقل ما و تصوراتمون مربوط نیست، ولی شما با همون عقلتون به این نتیجه رسیدین که خالقی وجود داره، چرا این نتیجه گیری براتون قابل تشکیک نیست؟

36. به نظر بنده ، ایجادکننده بینهایت قدرتمند همه این شگفتیها داره به عقل و فکر بینهایت ضعیف ما و طرز فکر بینهایت ابتدایی ما لبخند می زند ، این را هم بدانیم که ما جهان را بزرگ و بینهایت وسیع می دانیم چون ما بینهایت ضعیف و کوچک هستیم و مطابق قوانین ریاضی ، گزاره درست آنگاه نادرست در نهایت نادرست می باشد.مورچه ای که داخل تار و پودهای یک فرش حرکت می کند اصلاً نمی داند که این فرش است !!! چه برسد به اینکه نقش و نگار آن را بفهمد یا بگوید قبل از این چی بوده؟و از کجا آمده ؟ ولی دقیقاً می تواند بفهمد که کسی آن را درست کرده است .

37. به نطر من , قبل از ما و بیگ بنگ و تمام هستی , دنیای دیگری وجود داشته , با کمیت و کیفیتی دیگر , که جمع شده و به صورتِ اون اتم دراومده و بعدش بیگ بنگ و بوجود اومدنِ جهانی که ما توش زندگی میکنیم ..

38. یک سوال اگرمافضاراتا بی نهایت دنبال کنیم وبه بینهایت برسیم بعدازآن بازبایدفضای خالی وجودداشته باشدواین فضاهم ربطی به انفجاربیگبنگ ندارد.مشکل اصلی تعریف ابتدا وپایان است چیزهای که امکان وجودشان مشکل است.وشایدواقعاوجودنداشته باشند

به من یه سوال دارم که پاسخش روشن نیست.
    میگن انفجار بیگ بنگ نقطه شروعه و قبل بیگ بنگ هیچ چیز نبوده.
    خب پس انفجار بیگ بنگ چگونه رخ داده.یکی از دوستام میگفت با انباشته شدن بیش از حد انرژی در یک محفظه.
    خب این انرژی از یه جایی سر چشمه گرفته پس به معنای واقعی نمیشه گفت که هیچی نبوده. .
    یه نظر دارم و اونم اینه که تمامی جهان ها و کهکشان هایی که وجود داره و تمام این جهانی که ما بهش میگیم بینهایت یک زیرمجموعه باشه از یک جهان بزرگتر

1. بازهم این پرسش بوجود میاد که اون جهان بزرگتر خودش از کجا بوجود اومده.ببینید دوستان کسی واقعا قادر به جواب دادن این سوالها نیست.چون جوابی براش ندارن.

2. تسلسل علل نامتناهی محال است.یعنی یه جایی باید این علت ها تموم بشه و به یه علت العللی برسه.نمیدونیم اون چیه ولی مطمعنن هست

40. واژه “قبل” معطوف به زمان هست و اگر زمان؛خود مولود حادثه ای بوده پرسش از “قبل از آن” صحیح نیست اما. . .
    اگر عامل زمان را کنار گذاشته و بجای آن از “سطح یا رده” استفاده کنیم میتوانیم بپرسیم که سطح بالاتر از آن حادثه چه بوده؟
    واژه ها مکن است خود بتنهایی جهانی را دگرگون کنند.

41. به نطر من وقتی بیگ بنگ “زمان” رو به وجود اورده و زندگی و زیست رو ساخته
    پس نباید بگیم قبل از بیگ بنگ چی بوده چون خودش اولیین زمان وثانیه رو به وجود اورده گذشته ای نداشته
    .. یه چیز پوچ و غیر قابل فکر …

1. اگر قبل از بیگ بنگ چیزی وجود نداشته ،و بیگ بنگ از هیچ شکل گرفته،پس خود هیچ وجود داره که بیگ بنگ از اون شکل گرفته.خودتونو گول نزنید.درواقع هیچکسی هیچ چیزی نمیدونه.

1. برای درک بهتر هستی این کارو کنید.
      چشماتونو ببندید. یک پرنده در ذهن خودتون تصور کنید. بعد از ذهنتون پاکش کنید. دوباره تصورش کنید. خب اگه از شما بپرسن این پرنده قبل از اینکه تصور بشه کجا بود، چی جواب میدید؟ اون پرنده در ذات شما بود. از مرحله ذات به مرحله ذهن اومد. مثل یه نقاش که قبل از کشیدن نقاشی تصویر رو در ذهنش تصور میکنه و بعدش روی کاغذ میاره. همه هستی و جهان در مرحله قبل از این عالم در عالم دیگری بود. قبل هم که میگم قبل زمانی نیست بلکه قبل رتبه ای هستش. پس اساسا این سوال که قبل از این بیگ بنگ یا هرچیزی، چی بوده غلطه. فلاسفه میگن عالم از مرحله ذات خدا به مرحله ماده رسید مثل همون مثال پرنده که از ذات ما وارد ذهن ما شد و بعد روی کاغذ اومد. تحلیلی که فلاسفه و عرفا از هستی میدن فوق العاده است. لطفا مطالعه کنید. همه عالم مادی نیست عالم مجردات هم داریم مثل عالم رویا.

1. دوست عزیز اینکه شما میفرمایید یه پرنده تصور کنید و از ذات شما میگه .وابسته به محیط شما و اون پرنده هایی میشه که شما از اول حیات تون تا اکنون شناخته داید مثلا شما تا حالا نه اسم کاسکو رو شنیده اید نه تصویرشو دیدین چگونه میخوای تصورش کنی

42. از نظر من قبل بیگ بنگ چیبوده قبل اون چی بوده قبل قبل او چی بوده ؟

1. با درود. دوستان ببینید زمان رو ما تعریف میکنیم وگرنه ماده که زمان حالیش نیست. مثلا ما میگیم از عمر دنیاx میلیارد میگذره خب این عدد ساخته ماست ما خواستیم که بگیم. ما زمان رو ساختیم. چون بهش نیاز داشتیم چون بدون زمان نمیتونستیم فعالیت کنیم. قطعا برای آدمای غار نشین اصلا زمان و ساعت و دقیقه و ثانیه مفهومی نداشته اونا فقط می‌دونستن که یه تاریکی وجود داره و یه روشنایی. ماده زمان حالیش نیست ماده شب و روز حالیش نیست ماده هر لحظه در حال فعالیته. اصلا ممکنه یه موجودات دیگه ای مث ما باشن تو کره های دیگه که بگن از عمر زمین x به توان n سال میگذره. زمان ساخته شده به وسیله دست ما انسان هاست.از کجا معلوم تمامی این فرضیه ها بعد ها رد نشه؟؟ انسانی که هنوز نتونسته جز چند سیاره محدود جای دیگه ای بره نتونسته انسانی که هنوز علمش محدوده، از کجا معلوم روزی نرسه که بگن بیگ بنگ اشتباه بوده.
      ظرفیت ذهن محدود انسان تحمل درک اینو نداره که تحلیل کنه قبل بیگ بنگو. اصلا چرا انسان ها از زمان پیدایش احساس کردن که باید کسی رو بپرستن و خدا بدونن. این حس از کجا یهو رسید؟؟
      خیلی چیز ها در این دنیا غیر قابل درکن.
      حتی در مورد خدا هم همه حداقل یبار به این فکر کردن که خدا از کجا به وجود اومده خالقی به اسم خدا چجوری وجود داشته مگه میشه موجودی زاده نشده باشه.
      مغز انسان قابلیت درک این موضوع رو نداره چون محدوده چون از روز اول تولد براساس پیش فرض هایی زندگی کرده نمیتونه خیلی چیزارو درک کنه. تو این دنیا سوالات بحث برانگیز زیاده. مثلا یکیش اینکه ما انسان ها چجوری به وجود اومدیم نقطه شروعمون از کجا بوده دقیقا اولین آدم چه شکلی بوده کجا بوده.

43. باسلام
    من به یه مساله زیاد فکر میکنم
    اگر فضا زمان با مهبانگ شروع شدچرا میگم قبل از مهبانگ…؟ مگه زمان بامهبانگ شروع نشد؟ پس بنابراین قبلی وجود نداشته، یعنی زمانی حرکت نمیکرده که بگیم قبل از مهبانگ. واگه قبلی هم وجودداشته پس حتما زمان زودتر از مهبانگ بوجود آمده.

1. نظرت تمام هستی رو تکون داد، اصن کشتی مارو با این نظریه خفنی که دادی و این نظرت موضوع بحث ناسا تا سالها خواهد شد…

1. به نظر من بعد زمان قبل از بیگ بنگ وجود داشته و همه چیز بیگ بنگ از همان بعد زمان به وجود آمده یعنی سه بعد فضا از بعد اولیه ی زمان به وجود آمده اند.
      ابتدا نیستی وجود داشته که سبب تولید هستی با انفجار بیگ بنگ شده.حال که به وجود نیستی قبل از هستی و پیدایش جهان باور داریم پس اثبات میشود که نیستی مدت زمان نامعلومی وجود داشته و این یعنی زمان همیشه وجود دارد چه جهان هستی باشد چه نباشد.مدت زمان نیستی نامعلوم است و فرصت بسیاری برای بیگ بنگ وجود داشته پس احتمال ایجاد بیگ بنگ با ساختار منظم کنونی که سبب ایجاد جهان منظم طبق این قوانین فیزیک میشود وجود داشته و چون فرصت زیاد بوده عدد احتمال بالا میرود و در نتیجه بعد زمان در این فرصت طولانی میتواند ایجاد کننده ی بیگ بنگ باشد.
      به طور خلاصه من معتقدم بعد زمان همیشه وجود داشته و با این فرصت زیاد میتواند بعدهای دیگر را ایجاد کند که کا میگوییم سه بعد.
      ضمنا استیون هاوکینگ هم اشاره میکند که قبل از بیگ بنگ زمان به صورت منحنی و نه به شکل کنونی وجود داشته که به نظر من در نتیجه ی بیگ بنگ این انحنای زمان تغییر یافته و سبب ایجاد سه بعد فضا و بعد زمان به صورت کنونی گردیده است.

44. از دیدگاه من، در مورد بیگ بنگ و سایر اتفاقات….
    این است که:
    1-فضا بینهایت است.(هم قبل از بیگ بنگ و هم بعد از بیگ بنگ)
    2-در این فضای بیکران و بی اندازه فقط یک بیگ بنگ وجود نداشته…به نظر من بینهایت بیگ بنگ در این فضای بینهایت رخ داده و در حال رخ دادن است.اما علم کنونی ما فعلا فقط اجازه بررسی بیگ بنگ اصلی که ما صحبتش را میکنیم میدهد.
    من مطمئنم با پیشرفت علم از همین حالا تا ملیون ها سال بعد، بالاخره این موضوع مطرح و تایید میشود که بینهایت بیگ بنگ تا کنون در این محیط بینهایت شکل گرفته شده که هم اکنون هم در حال بیگ بنگ میباشیم. و تا بینهایت سال در این فضای بینهایت این روال ادامه خواهد داشت.

و اما حساس ترین راز که من فکر نمیکنم به سادگی به آن برسیم….یا میتوانم بگویم که اصلا به آن نمیرسیم…این است که چه انرژی باعث چنین بیگ بنگ هایی میشود و چه چیزی باعثه آنها و باز هم چه چیزی باعثه آنها…….من فکر میکنم تا میلیارد ها سال دیگر این راز باقی خواهد ماند……….برای همیشه.

The first and the last of physics=infinite
    !
    سلامت باشید…

45. ممکن است به این دلیل انتروپی وجود نداشته که قبل بیگ بنگ زمان وجود نداشته….

انتروپی فقط با گذشت زمان به وجود می اید و با گذشت ان بیشتر هم میشود .
    ما وقتی تخم مرغ را میشکنیم … گذشت زمان باعث این رویداد میشود ………