ثبت انفجار یک ستاره

بیگ بنگ: این نقطه از کجا آمده است؟ ستاره‌شناس آماتور ویکتور بوزو در سال ۲۰۱۶ در حال تست ِ یک دوربین جدید در تلسکوپش بود که یک نقطۀ عجیب نورانی ناگهان ظاهر شد و باقی ماند. پس از گزارش این مشاهدۀ غیرعادی، مشخص شد که این نقطه ناشی از یک ابرنواختر بود که مرئی شده است.

تصاویر این انفجار در کهکشان NGC 613 که به فاصلۀ یک ساعت از هم ثبت شده قبل و بعد این رویداد را نشان می دهد. مشاهدات بعدی نشان داد که ابرنواختر SN 2016gkg احتمالأ انفجار یک ستارۀ غول‌پیکر بوده و “بوزو” این مرحله را زمانی ثبت کرده که موج انفجار خروجی از هستۀ ستاره در سطحش شکسته شده است. از آنجاییکه اخترشناسان سال‌ها وقت صرف نظاره به کهکشان‌های ابرنواختری می کنند و شاهد چنین رویداد «انفجاری» نبودند، عجایب این عکس که بوزو به ثبت رسانده با برنده شدن در مسابقه بخت آزمایی، قابل مقایسه است! این کهکشان ۶۷ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

1. امجی گفت:

در این فضای عجیب و بزرگ انفجار یک ستارۀ غول‌پیکر چندین برابر خورشید ما فقط یک پیکسل کم رنگ هست که حتی با چشم مان قابل دیدن نیست ، اما مشکل اینجاست که با این کوچک بودن مان هنوز خود را بزرگ میپنداریم .