شکوه یک جهان جزیره‌ای

بیگ بنگ: کهکشان درخشان NGC 253 یکی از روشن‌ترین کهکشان‌های مارپیچیِ قابل رویت و همچنین یکی از پرغبارترین کهکشان‌ها می باشد. برخی بخاطر ظاهر این کهکشان در تلسکوپ‌ها آن را «کهکشان دلار نقره‌ای» می نامند یا بخاطر جایگاهش در مرزهای صورت‌فلکی سنگتراش به آن «کهکشان سنگتراش» می گویند.

این جهان جزیره‌ای غباری که در سال ۱۷۸۳ توسط ریاضیدان و ستاره‌شناس “کارولین هرشل” کشف شد ۱۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. این کهکشان که تقریبأ ۷۰ هزار سال نوری وسعت دارد بزرگترین عضوِ گروه کهکشان‌های سنگتراش است که به گروه کهکشان‌های محلی‌مان تعلق دارد. علاوه بر خطوط غباری مارپیچی، پیچک‌های غبار در این عکس رنگی به نظر می رسد از دیسک کهکشانی حاوی خوشه‌های ستاره‌ای جوان و مناطق تشکیل ستاره، نشأت می گیرند. NGC 253 همچنین به عنوان یک منبع قوی از پرتوهای ایکس و پرتوهای گامای پرانرژی شناخته می شود که احتمالأ بخاطر سیاهچالۀ پرجرم در نزدیکی مرکز این کهکشان می باشد. در ویدیوی کوتاه زیر پرواز بر فراز NGC 253، سفری به فضای خارج کهکشانی را تجربه کنید.