بیگ بنگ: آیا میدان‌های مغناطیسی همیشه در امتداد بازوهای مارپیچی جریان دارند؟ نمای رو به روی ما از کهکشان گرداب(M51) چشم‌اندازی واضح از الگوی موج مارپیچ در یک کهکشان دیسک شکل، ارائه می‌دهد.

MBfield Sofiaوقتی این میدان مغناطیسی با یک تلسکوپ رادیویی رصد می‌شود، به نظر می‌رسد انحنای بازوها در امتداد هم دیده می‌شوند. با این وجود، با مشاهدۀ رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ(SOFIA)، به نظر می‌رسد میدان مغناطیسی در لبۀ بیرونی دیسک M51 در راستای بازوها دارای پیچ و خم است. میدان‌های مغناطیسی توسط دانه‌های غبار در یک جهت آراسته شده‌اند و در نور فروسرخ همانند عینک‌های آفتابی پولاروئید عمل می‌کنند.

در این تصویر برجسته، جهت‌های میدانی تعیین شده از این نور قطبی، به صورت یک الگوریتم ِ متصل شده‌‌اند و جریان‌های ساده‌ای را ایجاد کرده‌اند. احتمالاً کشش گرانشی کهکشان همسایه در بالای قاب، روی گاز غبارآلود مناطق تشکیل ستارۀ مایل به قرمز که در تصویر تلسکوپ فضایی هابل قابل مشاهده است، تلاطم را افزایش می‌دهد – غبار و خطوط را هم می‌زند تا یک الگوی میدان مغناطیسی غیرمنتظره از بازوهای بیرونی را ایجاد کند. کهکشان مارپیچی گرداب حدود ۳۱ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در راستای صورت فلکی تازی‌ها واقع شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.