بیگ بنگ: یک فرضیه جدید بیان می‌کند که علت انبساط شتاب‌دار کیهان می‌تواند وجود یک جهان پادماده‌ای باشد، این یعنی نیازی به انرژی تاریک نیست.

TysbkBdZLcjXnBQexMBCN

به گزارش بیگ بنگ، مدل فعلی که دانشمندان برای توضیح جهان استفاده می‌کنند از سه جزء تشکیل شده: ماده معمولی، ماده تاریک و سرد (CDM) و ثابت کیهانی یا لامبدا، ضریبی که نخستین‌بار آلبرت اینشتین در سال 1917 معرفی کرد و مربوط به “انرژی تاریک” است.

با استفاده از این مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌توان این موضوع را توضیح داد که چگونه انرژی تاریک باعث می‌شود کیهان با سرعتی شتاب‌دار منبسط شود. در حالی که این مدل برای چندین دهه وجود داشته، هنوز اسرار جهان ما برملا نشده است. به طور مثال، ما هنوز ماده تاریک را مستقیماً مشاهده نکرده‌ایم. و ماهیت دقیق انرژی تاریک، که تخمین زده می‌شود 68 درصد کیهان را تشکیل می‌دهد، نیز هنوز بحث‌برانگیز است.

اکنون “نمان کومار” دانشجوی دکترا در موسسه فناوری گاندیناگار هند «مدل جدیدی» را پیشنهاد کرده که این عدم قطعیت را با بیرون انداختن انرژی تاریک از معادله کاملاً برطرف می‌کند – که مفهومی بسیار غیرعادی دارد. او در بیانیه‌ای همراه با مقاله‌ای که اخیراً در مجله‌ی گرانش و کیهان‌شناسی منتشر کرده، نوشته: «با این حال، هزینه‌ای وجود دارد که باید پرداخت شود. ما به یک شریک پادجهان نیاز داریم که جریان زمانی آن برعکس با جهان ما باشد.»

universe

آینه‌ی تاریک

“کومار” اولین کسی نیست که پیشنهاد می‌کند جهان ما دارای یک جفت دوقلوی آینه‌ای است که قوانین فیزیک در آن وارونه عمل می‌کند و جریان “زمان” نیز در آن رو به عقب پیش می‌رود. در ماه فوریه، یک تیم بین‌المللی از محققان نیز پیشنهاد کردند که “ماده تاریک” که حدود 27 درصد از کیهان را تشکیل می‌دهد، در یک جهان آینه‌ای قرار دارد که اتم‌ها هرگز در آن شکل نگرفته‌اند. البته، یافته‌ی کومار چیزی بیش از یک فرضیه در مورد انبساط شتاب‌یافته‌ی مشاهده شده در کیهان نیست، که به قول او «یکی از بزرگترین اسرار در درک ما از کیهان» است.

اما با بهبود روش‌های ما برای رصد و مطالعه‌ی کیهان، ستاره‌شناسان به آرامی به دنبال توضیحی احتمالی برای این اختلاف هستند – و گاهی اوقات، راه‌حلی به زیبایی جهانی وارونه که در آن زمان به عقب می‌رود، بهترین گزینه می‌باشد. “کومار” استدلال کرد: «زیبایی این ایده در سادگی و طبیعی بودن آن نهفته است و آن را از سایر توضیحات موجود جدا می‌کند».

کومار می‌گوید که مدل او با استفاده از مفاهیم استاندارد نظریه کوانتومی و نسبیت عام نشان می‌دهد که فرض وجود این پادجهان دوقلو می‌تواند انبساط شتاب‌دار گیتی ما را بدون نیاز به انرژی تاریک توضیح دهد. به گفته او این جهان وارونه فرضی مستلزم وجود یکی از انواع نوترینوها است که در آزمایش‌های فیزیک، آشکار نمی‌شود.

ترجمه: سحر الله‎وردی/ سایت علمی بیگ بنگ