بیگ بنگ: این سناریو  همانند یک کابوس است! درب آسانسور به روی شما بسته میشود، چند طبقه را طی می کند و ناگهان با لرزشی زیاد می­ ایستد. کابل فرسوده پاره می شود و شما سقوط میکنید. آیا می توانید جان خود را با پریدن در زمان مناسب نجات دهید؟

WillJumpingSaveYouInElevaterFallبه گزارش بیگ بنگ، نکته­ کلیدی در این مخمصه این است که بدانید همراه با آسانسور شما نیز در حال سقوط کردن هستید. هنگامی که کف آسانسور به علت برخورد با محورِ بالابرِ آسانسور به صورت  ناگهانی متوقف میشود، شما نیز یک توقف ناگهانی را تجربه خواهید کرد. اگر شما در اتاقک آسانسور بپرید، آیا تاثیری در نجات جانتان خواهد داشت؟

اجازه بدهید تا دوربینی را به آسانسور وصل کنیم، به طوری که با شما سقوط کند و لحظات مهم نهایی را ثبت کند. در لحظه­‌ای که آسانسور به زمین می رسد، شما می­ پرید. در این لحظه، شما (نسبت به دوربین ما) به سمت بالا و با سرعتی که سرعت پرش نام دارد حرکت می­ کنید. در این لحظه حیاتی، آسانسور، درست قبل از اینکه به  آسانسور زمین برسد، با سرعتی معین در حال سقوط است. از آنجایی که شما در حال حرکت رو به بالا هستید با سرعت کمتری نسبت به آسانسور سقوط می کنید. در واقع سرعت شما در هنگام سقوط برابر است با سرعت آسانسور منهای سرعت پرش.

تمامی این ماجرا به ارتفاع سقوط بستگی دارد

بعنوان مثالی معادل میتوان به کل ماجرا از نقطه نظر ارتفاع نگاه کرد: ارتفاع سقوط آسانسور و بیشترین ارتفاعی که شما قادرید بپرید چقدر است؟ بیایید خوش­بین باشیم و بگوئیم که شما یک بازیکن NBA هستید که توانایی یک جهش عمودی 70 سانتیمتری را دارد. در اینجا با چند سناریو مواجه هستیم.

سقوط از یک طبقه (3 متر): اگر در زمان مناسب بپرید، انگار که از ارتفاعی 80 سانتیمتری سقوط کرده­اید! نگران نباشید، اتفاقی برایتان رخ نخواهد داد. شما فقط 0.8 ثانیه برای واکنش فرصت دارید، پس آماده باشید!

سقوط از سه طبقه (9 متر): اگر در زمان مناسب بپرید، انگار که از ارتفاعی 4.7 متری سقوط کرده­‌اید! در این صورت به جای اینکه مرده باشید تنها زخمی خواهید شد. احتمالا یک یا دو پای شما شکسته خواهد شد، اما زنده میمانید. (برخی پیشنهاد کرده‌­اند که در آسانسور دراز بکشید، زیرا نیروی برخورد را در طول بدن شما توزیع خواهد کرد. این ایده بسیار وحشتناک است زیرا شما باید از مغز خود محافظت کنید. برخی از اعضای بدن شما باید نیروی ضربه را جذب کنند زیرا آسیب مغزی نخستین علت مرگ است. اجازه دهید که ضربه به پاهای شما اصابت کند.)

سقوط از پنج طبقه (15 متر): اگر در زمان مناسب بپرید، انگار که از ارتفاعی 9 متری سقوط کرده‌­اید! در این مورد، پرش تفاوت بین احتمالا مرده و احتمالا زنده را ایجاد می کند. این مورد مهم، تفاوت بین زندگی و مرگ است. شما باید در  طول 1.7 ثانیه واکنش نشان دهید. موفق باشید!

سقوط از هفت طبقه (21 متر): اگر در زمان مناسب بپرید، انگار که از ارتفاعی 14 متری سقوط کرده­اید! با عرض پوزش، شما حدود 2 ثانیه فرصت دارید که برای دیدار با خالق خود آماده شوید.

file pklzبرخی از فرضیات – برای علم

من چندین فرض ساده را در نظر گرفته‌­ام. در محاسبات من فرض شده که شما علیرغم اینکه قادر به دیدن زمین نیستید، می توانید در زمان درست بپرید. البته انجام این فرض بسیار مشکل است. اگر لحظه­‌ای دیر اقدام کنید، همراه با آسانسور به زمین برخورد خواهید کرد و همچنین اگر لحظه‌­ای زود بپرید، در هنگام برخورد آسانسور به زمین، سر شما به سقف برخورد می کند و سرعت پرش شما صفر می شود.

همچنین در محاسبات من فرض شده که شما می توانید در هنگام پرش فشاری پایین سو به کف آسانسور وارد کنید، این امر نیز کمی چالش‌برانگیز است زیرا گرانش در هر لحظه در حال دور کردن کف آسانسور از شما است. زمانیکه شما در حال سقوط آزاد هستید باید دسته‌­ای را بگیرید تا همواره با کف آسانسور در تماس باشید.

در تمام محاسبات فرض شده است که سقوط، با برخورد کردن به یک زمین سخت به اتمام می رسد، اما در برخی موارد کابل آسانسور، اثر برخورد را کاهش داده است و بدین ترتیب جان افرادی که در آسانسور بوده‌­اند نجات یافته است. (در برخی مواقع نیز کابل بر روی سقف آسانسور می­ افتد و فردی که در داخل آسانسور گیر کرده است جان می بازد.) از مقاومت هوا صرف نظر شده، اما این فاکتور تاثیر بسیار کمی در مورد واقعی دارد. با این حال، هوا میتواند شما را به روش دیگری نجات دهد. هوای فشرده در محورِ زیر بالابر ممکن است بعنوان یک بالشتک عمل کند!

فرض کنید که آسانسور از 7 طبقه سقوط می کند. اگر فشار اضافی هوای فشرده در حد وزن آسانسور باشد و محور کاملا مانند یک پیستون مهر و موم شده باشد، انگار که این آسانسور از ارتفاع 50 سانتیمتری سقوط کرده است. اما معمولا شکافی بین محور و آسانسور وجود دارد که همین مساله باعث از بین رفتن بالشتک ذکر شده می شود.

البته اگر این اتفاق قبل از فشرده شدن هوا توسط آسانسور بیافتد و یا اینکه فشار باعث باز شدن درب­‌های پایینی شود، شما حتی سریع‌تر از حالت عادی سقوط خواهید کرد! با محاسبه­‌ای سریع خواهید فهمید که برای به دام انداختن هوا، شکافِ بین آسانسور و محور هوا باید از حدود 30-50 سانتی متر کمتر باشد.

به پیش رفته و بپرید

روی هم رفته، نگران نباشید. آسانسورهای مدرن دارای انواع پشتیبان‌های ایمنیِ مختلف مانند کابل‌های چند منظوره و ترمز الکترومغناطیسی هستند. اما اگر قرار است بدترین اتفاق ممکن رخ دهد، توصیۀ “وان هالن” را انجام دهید: بپرید!

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: theconversation.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. این موضوع رو یکی از قانون های نیوتن جواب میده اونم اینه باید از دید نفر سوم به قضیه نگاه کنی اونم آسانسور و شما و هرچیز دیگه ای داخل آسانسور رو مانند یک شی واحد میبینه که همشون باهم دارن سقوط میکنن پس به این شایعات پرش و چیزای دیگه دل نبندید فقط خدا کنه همچین اتفاقی براتون پیش نیاد

  2. راهکار زیاده یکیش استفاده از انرژی گرانش حین سقوط برا چرخاندن پره در مایع(مکانیک)توسط کابل

  3. چرا تو چاهک پایین اسانسور مقداری مایع مثل اب نمی ریزند که در صورت سقوط فسار وارده را دمپ کند؟؟

    1. سلام چون احتمال برق گرفتگی داره،بهترین اسانسورا همون جک دارا هست که متاسفانه طبقات زیادو پشتیبانی نمیکنه(جک دارا با جک هیدرولیک بالا و پایین میره و کابلی نیست).

  4. اگر وقتی آسانسور سقوط میکنه از بخش بالایی آسانسور که چراغهاش هستن دست هامون رو بگیریم و آویزون بشیم چطور؟ صدمه ای بهمون میرسه یا نه؟
    و این که من شنیدم باید روی زمین دراز بکشیم وقتی آسانسور سقوط میکنه چون وگرنه سقفش به شدت به سر برخورد میکنه اما بازم میخواستم از شما بپرسم

  5. همه نمونش خودم میگیم اقا جان زلزله اومد ارامشتو حفظ بعدش وقتی زلزله میاد اولین نفریکه هشت تا هشتا پله هارو میاد پایین خود منم ! منظورم اینه که تو اون لحظه مغز ادم هنگ میکنه.
    یه زمانی استاد ما میگفت اسانسور ها مغناطیسی هست که خیلی بهتره توصیه میکنم سرچی بکنید و بخونید مطالبشو.
    در کل تو ایران باید به 3 چیز سوار نشی :???
    1_اسانسور 2_ هواپیما 3_ پراید !