بیگ بنگ: آيا تحقيقات اخير ما را به درك بهتر گرانش نزديكتر كرده است؟ آيا به درك دليل ريشه اى گرانش بين اشيا با جرم نزديكتر شده ايم؟ آيا ميتوانيم اطلاعات به تازگى كشف شده از ذرات بنيادى بوزون هيگز يا امواج گرانشى را براى نفى جرم و يا خنثى كردن/ساختن گرانش به كار ببريم؟

dsc-cr1016_14به گزارش بیگ بنگ، متاسفیم، اما دانشمندان همچنان به طور كامل نميدانند گرانش چرا به وجود مى آيد. به عبارتى، آنها تنها اخيراً از طرز عملكرد آن آگاهى يافته اند. چهار سال پيش يافته هاى مبتنى بر ذرات بنيادى بوزون هيگز كمكى كرد براى مشخص كردن اينكه چگونه اشيا داراى جرم مي شوند، اما اطلاعات چندانى راجع به منشاء گرانش در اختيار ما قرار نداد.

در قرن هفدهم، آيزاك نيوتن اولين شخصى بود كه به طور رسمى ارتباطى بين افتادن سيب به زمين با “افتادن” زمين به دور خورشيد را برقرار كرد. نيروى موثر در هر دو مورد گرانش بود و نيوتن آن را فقط به عنوان جاذبه اى كه با افزايش جرم اشيا و كاهش فاصله آنها قوى تر مي شد پذيرفته بود. آلبرت اينشتين بعد از چند قرن آمد و تفسيرى ارائه كرد: طبق نظريه نسبيت عام او، گرانش يك ويژگى از فضا-زمان، و تار و پودی از جهان است. هرچقدر شيئى جرم بيشترى داشته باشد، فضا-زمان را بيشتر خميده خواهد كرد در نتيجه اشيا نزديكتر به طرف يكديگر خواهند “افتاد”. اگر شيئى جرم كافى داشته باشد، ميتواند امواج گرانشى قابل توجهى ايجاد كند، مانند امواجى كه دانشمندان در اوايل امسال براى اولين بارموفق به كشف آن شدند.

گرانش همچنين يكى از چهار نيروى اصلى جهان است ( نيروهاى ديگر الكترومغناطيس و نيروهاى اتمى قوى و ضعيف ميباشند). از آنجايي كه اين نيروها از “ذرات حامل نيرو” براى ابلاغ كردن نيرو به ذرات ديگر استفاده مي كنند، براى اينكه گرانش بتواند مناسب با اين مدل باشد، تمام اجسام بايد از خود گراويتون ساتع كنند كه به طور فيزيكى گرانش در بر داشته باشند. البته گراويتون ها هنوز در مرحله نظريه هستند. تلاش براى تطبيق دادن اين تفاسير متفاوت از گرانش و درك ماهيت واقعى آن يكى از بزرگترين مسائل حل نشده در فيزيك است. با اين وجود آنچه ما ميدانيم نشان ميدهد كه عدم گرانش غير ممكن است.

ترجمه: ماندانا فاسونكى/ سایت علمی بیگ بنگ