بیگ بنگ: محققان دانشگاه گلاسگو موفق شدند برای نخستین‌بار تصویر پدیده “درهم تنیدگی کوانتومی” را ثبت کنند.

dimsدر هم‌تنیدگی کوانتومی جفت شدن خواص مکانیکی دو ذره است، ذراتی که پیشتر با یکدیگر در کنش بوده و سپس از یکدیگر جدا شده‌اند. درهم تنیدگی برای ذراتی همچون فوتونها، الکترونها و حتی مولکولها رخ می‌دهد. آزمون تجربی بل برای تحقیق صحت اثر درهم تنیدگی کوانتومی در مکانیک کوانتوم، با استفاده از نوعی از قضیه بل طراحی شده است. این عکس ثبت شده دو فوتون را نشان می‌دهد که با یکدیگر در تعامل هستند و برای لحظه‌ای حالات فیزیکی خود را به اشتراک گذاشتند.

این پدیده صرف‌نظر از اینکه ذرات چه مقدار با هم فاصله دارند بصورت آنی رخ می دهد. فیزیکدانان برای ثبت تصاویر مربوط به درهم تنیدگی بل، دسته‌ای از فوتون‌های درهم تنیده را از یک منبع نور کوانتومی به سمت چیزی به نام “اجرام غیرمعمول” ارسال کردند. این اجرام، قابلیت نمایش روی مواد ساخته شده از کریستال مایع را دارند و می توانند فاز فوتون های در حال عبور را تغییر دهند.

محققان ِ این پروژه از یک دوربین هم استفاده کردند که قادر است فوتون‌ها را شناسایی کند. این دوربین زمانی که فوتون‌ها در هنگام پدیدۀ درهم‌تنیدگی مشاهده کرد، از آن‌ها عکس گرفت. درهم تنیدگی کوانتومی یکی از اصول اولیه مکانیک کوانتومی به شمار می آید. با اینکه این مفهوم در رمزنگاری و رایانش کوانتومی و نوع جدید عکسبرداری کاربرد فراوانی دارد؛ اما پیش از این کسی موفق به عکسبرداری از این پدیده نشده بود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Scientific Advances منتشر شده است.

quantum entanglement

وقتی از درهم تنیدگی کوانتومی سخن می گوییم، شاید شگفتی‌های دنیای فیزیک برایمان نمایان می شود. بعنوان مثال منظور از درهم تنیدگی کوانتومی”دو ذره فوتونی ” است که هرگز در یک زمان وجود نداشته‌اند” اما امکان برقراری ارتباط آنی با یکدیگر را دارند.

درهم تنیدگی کوانتومی یک پدیده قدیمی و رازآلود با این معنا است که برخی ذرات، مثل ذرات فوتون‌ها و الکترون‌ها، می توانند “یک بار” بر یکدیگر اثر متقابل بگذارند ولی همچنان حتی پس از جدایی، کیفیت‌هایی نظیر چرخش یا قطبی شدگی شان مشترک باشد و “با تغییر حالت یکی، دیگری نیز تغییر کند.”در مکانیک کوانتومی، درهم‌تنیدگی یکی از رفتارهای عجیب ذرات است که در آن قوانین فیزیک کلاسیک شکسته می‌شوند و رویدادهای ناممکن به وقوع می‌پیوندند. درهم‌تنیدگی که اینشتین از آن با عنوان “عمل شبح‌وار در یک فاصله” یاد می‌کند، پدیده‌یی است که در آن دو ذره به عنوان یک سیستم عمل می‌کنند حتی هنگامی که توسط فواصل عظیم از هم جدا شده باشند.[شگفتی های دنیای کوانتوم: در هم تنیدگی کوانتومی]

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: engadget.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه

  1. منم به این اعتقاد دارم که ما اختیار نداریم یا حداقل محدوده ی اختیارمون خیلی کمه
    اینکه ده ثانیه قبل مغز همه ی تصمیماتو میگیره نمیتونه درست باشه چون بعضی وقتا مثلا تو رانندگی ما خیلی سریع تصمیم میگیریم

    1. وجود ما فراتر از مغز است و مغز تنها ابزاری برای وجود است . آنچه پیش از آگاهی ما تصمیم میگیره وجود ما هست که بر اساس باورهای ما در طول زمان شکل خاصی به خودش میگیره و بر اساس آن شکل خاص رفتارهایی از خودش بروز میده که پیش از تصمیم گیری ما انجام میشه.

  2. یعنی چی مغز 10ثانیه قبل از اینکه متوجه بشیم تصمیم میگیره؟
    یعنی اتفاقی که الان افتاده 10 ثانیه طول میکشه مغز تصمیم بگیره و 10 ثانیه طول میکشه که ما متوجه بشیم تصمیم گرفته و جمعا 20 ثانیه طول کشیده؟! پس چرا ساعت ها اشتباه نمی کنن؟
    به نظر صورت مسئله مشکل داره.

  3. مغز ۱۰ ثانیه پیش ازاینکه حتی مطلع شویدتصمیمات رااتخاذمیکندواین دلیلی است که دانشمندان براساس آن ادعامیکنندکه قدرت اختیارتوهمی بیش نیست!
    آیا ما به اجبار اینجاییم؟