بیگ بنگ: آیا زمان آغازی دارد؟ یکی از جنبه‌های بسیار گیج کنندۀ نظریه بیگ بنگ درک چگونگی توضیح آن چیزی است که قبل از آغاز فضا و زمان رخ داده است. زبان در این مورد ناتوان است. ارجاع به زمان قبل از اینکه خود زمان وجود داشته باشد، چقدر منطقی است؟ طبق نظریه جدید، زمان قبل از بیگ بنگ واقعا وجود داشته است. بیگ بنگ آغاز زمان نبوده، بلکه فقط یک گذار بوده است.

time.jpg.x q crop smartبه گزارش بیگ بنگ، فیزیک هم در این مورد هیچ کمکی نمی کند. نظریه‌های علمی ما در توضیح ِ نقطۀ فوق‌العاده چگال بنام “تکینگی“، جایی که فضا و زمان در آن متوقف می شود، از آنچه نظریه بیگ بنگ باید در مورد پیش از وقوع انفجار پیشنهاد دهد بهتر نیستند. بنابراین، به نظر می رسد نظریه جدید جهت رهایی از این معما کارآمد باشد. طبق پژوهش دیوید اسلوان، دانشیار پژوهشی پسادکترا در گروه فیزیک دانشگاه آکسفورد، “زمان قبل از بیگ بنگ وجود داشته است.” در واقع، این نظریه به “جهان وارونه” اشاره می کند، مضمونی که به طور سر راست تفسیری از نسبیت عام بوده و ادعا می کند که زمان با بیگ بنگ آغاز نشده است.

بر خلاف دیگر نظریه‌ها که سعی در حل مسالۀ تکینگی توسط بازسازی بنیان‌های بیگ بنگ دارند، جهان وارونه این بنیان‌ها را حفظ می کند و در آن نسبیت عام به هیچ اصلاحی نیاز ندارد. این نظریه به جای سر و کله زدن با بیگ بنگ، صرفاً به پرسش در مورد موقعیت بیگ بنگ بعنوان آغاز زمان می پردازد. این به معنی تفسیر نسبیت عام به صورت متفاوت، به جای بازسازی ِ آن است.

البته این تغییر در تفسیر، آنچنان ساده نیست. اگر بیگ بنگ آغاز زمان نباشد، ممکن است تغییرات زیادی در چگونگی تصور ما از جهان به وجود آید. به عنوان مثال، اگر زمان پیش از بیگ بنگ وجود داشته، بدان معناست که باید در طرف دیگر بیگ بنگ، جهان دیگری وجود داشته باشد. در واقع، آن جهان، همان جهان ماست، اما در سمت وارونه قرار دارد.

extra large cover imageاین جهان، باید از نظر کیفی شبیه به جهان خود ِ ما با وارونگی‌هایی عجیب و غریب باشد. برای مثال، در آنجا نوعی وارونگی “آینه‌ای” وجود خواهد داشت. بدین معنا که چیزهایی که در جهان ما راست گَرد به نظر می رسند در سمت دیگر بیگ بنگ، چپ گَرد خواهند بود. آنتروپی نیز باید در جهان آیینه‌ای وارونه باشد، و برای کسانی که در طرف دیگر زندگی می کنند، زمان در جهت مخالف جهان ما به پیش برود. از منظر آنها، جهان ما در گذشته‌شان قرار دارد.

این نظریه، یک رویکرد ذهنی جدید در مورد جهان مطرح می کند، در واقع شاید بیگ بنگ روی داده باشد، اما به جای اینکه یک آغاز بوده باشد، فقط نوعی گذار بوده، دری به جهان آیینه‌ای، یک سوراخ خرگوش بُهت‌آور که زمان از درونش عبور می کند. جایی که خود واقعیت از آن بیرون زده است. این تئوری، یک جهانِ آلیس در سرزمین عجایبِ فیزیک است. تا زمانی که ما به طور قطعی این رموز را کشف کنیم، این نظریه مطمئناً یک جستجوی دیوانه‌وار میباشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Physical Review Letters منتشر شده است.

ترجمه: سیدامین مهناپور/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. شبیه تمثیل غارافلاطون است.
    اگردرقبل ازبیگ بنگ زمان وجودداشته باشد,یعنی درجایی مانند”عالم مثل “زمان آغازشده است,ولی بابیگ بنگ به نوعی وارونگی “آینه ایی”رخ داد.

  2. ممنون از شما . لطفا مقالاتی بیشتری در همین خصوص هم ترجمه و منتشر کنید
    ممنون