بیگ بنگ: دانشمندان با رآکتور همجوشی “توکامک” در نزدیکی شهر آکسفورد توانستند ایزوتوپ‌های هیدروژن را تا دمای ۱۵۰ میلیون درجه سانتی‌گراد گرم کنند و آن را به مدت ۵ ثانیه ثابت نگه دارند. این کار ۶۹ مگاژول انرژی پاک تولید کرد، رکورد پیشین تولید ۵۹ مگاژول انرژی بود.

Untitled

به گزارش بیگ بنگ، این آزمایش نشان داد که می‌توان فرآیند گداخت را به شیوه‌ای پایدار به مرحله اجرا گذاشت و از آن انرژی پاک استخراج کرد. این انرژی بسیار ناچیز است اما نشان داد دانشمندان واقعا می‌توانند از “خورشیدهای مصنوعی” انرژی بدست بیاورند. تولید یک کیلوگرم سوخت همجوشی انرژی معادل ۱۰ میلیون بشکه نفت دارد.

برای اینکه بتوان همجوشی هسته‌ای، مشابه آنچه در خورشید رخ می‌دهد، را روی زمین شبیه‌سازی کرد ایزوتوپ‌های هیدروژن درون دستگاه توکامک یا خورشید مصنوعی قرار می‌گیرند تا در شرایط پلاسما، یون‌ها و الکترون‌ها از هم جدا شوند و یون‌ها در دمای بالا نگهداری شوند. در جریان همجوشی، هیچ گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود و بدون آلوده‌سازی محیط زیست می‌توان به انرژی پاک و قابل دسترس دست یافت.

در یک توکامک، سیم‌های میدان مغناطیسی، ذرات پلاسمای داغ را به دام می‌اندازند تا شرایط لازم برای همجوشی مهیا شود. در واقع درجه حرارت پلاسما به حدی بالاست که هیچ ماده جامدی نمی‌تواند آن را تحمل کند، در نتیجه دانشمندان از میدان‌های مغناطیسی برای توان کنترل قدرت همجوشی استفاده می‌کنند.

در جریان همجوشی، هیچ گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود و بدون آلوده‌سازی محیط زیست و کاهش وابستگی به منابع کربنی، می‌توان به انرژی پاک و قابل دسترس دست یافت. پیشرفت در زمینه همجوشی موجب شکل‌گیری پروژه “ITER” شده است. این پروژه با همکاری ۳۵ کشور از جمله چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، کره، روسیه و ایالات متحده در جنوب فرانسه در حال ساخت است. وقتی این مرکز ساخته شود به بزرگترین تأسیسات تحقیقات علمی بین‌المللی در زمینه همجوشی هسته‌ای و دستیابی به انرژی پاک، بدل خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: newscientist.com , theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.