بیگ بنگ: دانشمندان چینی در تلاش برای یافتن منبعی عمده برای انرژی پاک، یک خورشید مصنوعی باورنکردنی را ساختند که می‌تواند به دمایی تا ۱۰۰ میلیون درجه‌ سلسیوس برسد- گرمایی که خورشید واقعی با دمای حدود ۱۵ میلیون درجه در برابرش نیمگرم است.

becbbfcefbبنیاد فیزیک پلاسما، وابسته به آکادمی علوم چین می‌گوید یک “خورشید مصنوعی” به نام “توکاماک آزمایشگاهی ابررسانش پیشرفته‌” (EAST) را آزمایش کرده. این دستگاه که به دستگاهی در یک داستان‌ علمی-تخیلی می‌ماند، به گونه‌ای طراحی شده که همان روشی که ستارۀ مادریمان انرژی هنگفتش را تولید می‌کند را بازسازی می‌کند. دستگاه “ایست” یک ماشین چنبره-مانند است که درون محفظه‌ای دایره‌ای جاسازی شده. این پروژه در جزیره‌ دانش(Science Island) در استان آن‌هوئی در غرب چین اجرا شده و از همجوشی هسته‌ای برای پدید آوردن گرمایی عظیم بهره می‌گیرد. تنها به کار انداختن این ماشین روزی ۱۵ هزار دلار خرج بر می‌دارد.
هدف دستگاه “ایست” شناخت فرآیند همجوشی هسته‌ای، و برای بهره‌گیری از آن در آینده بعنوان منبعی جایگزین برای تولید انرژی در زمین است. این می‌تواند راه را برای تولید انرژی پاک هموار سازد- امروزه انرژی هسته‌ای از راه شکافت هسته به دست می‌آید که پسماندهای سمی با اثر درازمدت به جا می‌گذارد. چین برنامه‌ای برای راه‌اندازی یک رشته ماه‌ ساختگی نیز دارد. این ماه‌ها که برای روشن کردن خیابان‌های شهرها به هنگام شب به کار می‌روند، در حقیقت ماهواره‌هایی هستند که امید می‌رود روزی بتوانند جایگزین لامپ‌های معمولی شهری شده و باعث صرفه‌جویی در انرژی شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: rt.com ، برگردان: ۱star7sky.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

    1. آلیاژ به کار نمیبرن. تو این دما هرچیزی ذوب که جای خود دارد تبخیر هم میشه. کاری که میکنن اینه که گاز پلاسما فوق العاده داغی که در داخل دستگاه بوجود میاد رو با استفاده از آهنرباهای عظیم ابررسانا در مرکز بشدت فشرده و معلق نگه میدارن تا مستقیما با اجزا سیستم در تماس نباشه.