بیگ بنگ: یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در پروژه جدیدی، پرانرژی‌ترین پرتوهای گاما را کشف کردند که تا به حال از خورشید ساطع شده‌اند.

x cbbcabfacdf

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، گاهی اوقات بهترین موقعیت برای پنهان کردن یک راز، روز روشن است و برای فهمیدن آن فقط باید به خورشید مراجعه کرد. اخترفیزیک‌دانان «دانشگاه ایالتی میشیگان»(MSU)، بخشی از یک گروه بین‌المللی هستند که در پروژه جدیدی نشان داده‌اند خورشید در حال تاباندن پرتوهای گاما با انرژی‌ بالاتر از حد اندازه‌گیری‌شده تا به حال است.

پرتوهای گاما در اتمسفر زمین، انرژی خود را از دست می‌دهند. این بدان معناست که برای زندگی ما نگرانی ایجاد نمی‌کنند. این کشف به پژوهشگرانی که با رصدخانه «HAWC» واقع در مکزیک کار می‌کنند، امکان می‌دهد تا آنها را کشف کنند.

«مهر النسا» پژوهشگر مقطع فوق دکتری دانشگاه ایالتی میشیگان و از پژوهشگران این پروژه گفت: «این نتایج نشان می‌دهند که رصدخانه HAWC در بالاترین انرژی‌ها به دانش ما در مورد کهکشان می‌افزاید و پرسش‌هایی را در مورد خورشید خودمان ایجاد می‌کند. خورشید شگفت‌انگیزتر از چیزی است که ما تصور می‌کردیم. تصور ما این بود که این ستاره را کشف کرده‌ایم اما این طور نیست.»

به علاوه، این گروه پژوهشی دریافتند این نوع نور که به عنوان پرتو گاما شناخته می‌شود، به طور شگفت‌انگیزی درخشان است؛ یعنی درخشش آن بیشتر از چیزی است که دانشمندان قبلا پیش‌بینی کرده بودند. اگرچه این نور پرانرژی به سطح زمین نمی‌رسد اما پرتوهای گاما نشانه‌های گویایی را ایجاد می‌کنند که توسط نسا و همکارانش شناسایی شدند.

high power gamma m

نسا گفت: ما اکنون روش‌های رصدی داریم که چند سال پیش ممکن نبودند. سایر تلسکوپ‌های زمینی نمی‌توانستند خورشید را در این انرژی خاص مورد بررسی قرار دهند زیرا فقط در شب کار می‌کنند.

نسا و همکارانش، جمع‌آوری داده‌ها را در سال ۲۰۱۵ آغاز کردند. آنها در سال ۲۰۲۱ توانستند داده‌های کافی را برای بررسی دقیق پرتوهای گامای خورشید جمع‌آوری کنند. نسا ادامه داد: «پس از بررسی شش‌ساله داده‌ها، این پرتوهای گاما را کشف کردیم که بیش از اندازه درخشان بودند. وقتی برای اولین بار آنها را دیدیم، با خود گفتیم که خورشید نمی‌تواند در این انرژی‌ها تا این اندازه درخشان باشد.»

خورشید نور زیادی را از خود ساطع می‌کند که طیف گسترده‌ای از انرژی‌ها را در بر می‌گیرد اما برخی از انرژی‌ها فراوان‌تر از سایرین هستند. برای مثال، خورشید از طریق واکنش‌های هسته‌ای خود، مقدار زیادی نور مرئی ساطع می‌کند که ما آن را می‌بینیم. این نوع از نور حامل انرژی حدود یک الکترون ولت است.

solar flare nasa

پرتوهای گاما که نسا و همکارانش مشاهده کردند، حدود یک تریلیون الکترون ولت یا یک ترا الکترون ولت بودند که به اختصار «۱ TeV» نامیده می‌شود. این سطح از انرژی نه تنها شگفت‌انگیز بود، بلکه دیدن مقدار زیادی از آن نیز شگفت زیادی را در پی داشت.

نسا گفت: «این اکتشاف در حال حاضر بیشتر از پاسخ، پرسش ایجاد می‌کند. دانشمندان خورشیدی اکنون در مورد چگونگی رسیدن این پرتوهای گاما به چنین انرژی بالایی و نقش میدان‌های مغناطیسی خورشید در این پدیده به فکر فرو رفته‌اند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.