بیگ بنگ: محققان شرکت IBM موفق به طراحی جدیدی در کامپیوترهای کوانتومی شدند که قادر است خطاهای ایجاد شده خود به‌ خودی را به طور همزمان شناسایی کند، این دستاورد می‌تواند تولید کامپیوترهای کوانتومی را تسریع بخشد.

IBMدانشمندان دو گام مهم در مسیر تحقق رویای کامپیوترهای کوانتومی برداشتند. آنها برای اولین بار نشان دادند که می‌توان خطاهای خودبه‌خودی کوانتومی را شناسایی و اندازه‌گیری کرد. همچنین موفق به طراحی مدار بیتی کوانتمی جدیدی شدند که می‌توان آن را با ابعاد بزرگ تولید کرد. قانون مور در حال رسیدن به حد نهایی خود است و باید با ارائه کامپیوترهای کوانتومی وارد دوران جدیدی شد. کامپیوترهای کوانتومی فصل جدید از قابلیت‌ها را باز می‌کنند زیرا می‌توان کارهایی با این کامپیوترها انجام داد که با سیستم‌های فعلی قابل انجام نیست.

طبق مقاله ی شرکت IBM، امکان شناسایی و اندازه‌گیری دو نوع خطای کوانتومی (bit-flip and phase-flip) فراهم شده است. این خطاها در کامپیوترهای کوانتومی واقعی اتفاق می‌افتد. تاکنون تنها امکان شناسایی یکی از این خطاها وجود داشت اما اکنون می‌توان هر دو خطا را همزمان شناسایی کرد. با این کار می‌توان گام مهمی به سوی اصلاح خطاها برداشت و در نهایت رؤیای تولید این کامپیوترها را تحقق بخشید.

quantum-computer-simulation-559x317این مدار جدید IBM مبتنی بر بیت‌های ابررسانایی است که روی تراشه‌ای با ابعاد یک‌ چهارم اینچ مربع قرار دارد. این تراشه به جای سیستم آرایه‌ای خطی، به صورت مربع است و این طراحی مشکل شناسایی هر دو خطای خودبه‌خودی را رفع می‌کند. با این طراحی جدید می‌توان بیت‌های جدیدی در حین کار به سیستم افزود. آرویند کریشنا، از مدیران این شرکت، می‌گوید: «محاسبات کوانتومی می‌تواند برای حل مسائلی که پیش از این لاینحل بود، استفاده شود. از این سیستم جدید می‌توان برای طراحی دارو استفاده کرد». معمولاً طراحی ترکیبات و داروهای جدید و پیچیده بسیار پرهزینه است و غالباً با آزمون و خطا انجام می‌شود. این کامپیوترها می‌توانند در تسهیل فرآیند طراحی دارو و مواد جدید مفید باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: IBM

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام.
    اگه امکانش هست در خصوص نحوه ساخت کامپیوتر های کوانتومی که ادوات آن را Quantum dot cellular automaton می سازند(شبیه سازی می کنند) هست هم مقاله بزارید.
    با تشکر