آشکارسازی ویروس HIV با داروی ضد سرطان

0
371

بیگ بنگ: محققان دانمارکی در تحقیقات خود دریافته‌اند، یک داروی ضد سرطان قادر به فعال کردن ویروس مخفی HIV تا سطوح قابل تشخیص در خون با روش‌های استاندارد است.

HIV
به گزارش ایسنا، مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آرهوس (Aarhus) دانمارک نشان می‌دهد، داروی ضد سرطان رومیدپسین (romidepsin) تولید ویروس در سلول‌های آلوده به HIV را بین 2.1 و 3.9 برابر بالاتر از سطح طبیعی افزایش می‌دهد. با این روش، بار ویروسی در خون پنج بیمار از شش بیمار تحت آزمایش به سطوح قابل اندازه‌گیری افزایش پیدا کرد. ویروس HIV می‌تواند در وضعیت خواب زمستانی (state of hibernation) در سلول‌های CD4 مخفی شود.

سلول‌های CD4بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، اما قادر به مقابله با ویروس HIV نیستند و برعکس سلول‌های تی این توانایی را دارند؛ اگر سلول CD4 حاوی ویروس HIV در وضعیت خواب زمستانی باشد، سلول‌های تی قادر به کشتن آنها نیستند. یافته جدید نشان می‌دهد، زمانی که ویروس فعال شده و بسمت جریان خون حرکت می‌کند، اثری خارج از سلول‌های CD4 آلوده برجای می‌گذارد؛ در این شرایط سلول‌های تی قاتل قادر به رهگیری و نابود کردن سلول‌های CD4 آلوده به ویروس HIV خواهند بود.

گام بعدی تحقیقات، ترکیب فعال‌سازی ویروس HIV مخفی با کمک داروی رومیدپسین با یک واکسن به نام vacc-4x برای تقویت توانایی سلول‌های تی جهت مقابله با ویروس HIV است. نتایج این مطالعه که در بیستمین کنفرانس بین‌المللی ایدز (AIDS 2014) در ملبورن استرالیا اعلام شد، می‌تواند به تولید واکسنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس منجر شود.

منبع: sciencedaily