آیا “آپوفیس” به زمین برخورد خواهد کرد؟

5
8843

بیگ بنگ: دانشمندان ناسا در آخرين تحقيقات خود از احتمال برخورد سيارك آپوفيس با كره زمين در سال 2029 و 2036 خبر دادند و رصدخانه فضايي هرشل اروپا هم با بررسي سرعت اين سيارك احتمال برخورد آن را با زمين 2.7 درصد پيش‌بيني كرده است.

apophis1

براساس اين پيش‌بيني آپوفیس در سال 2029 با فاصله 36 هزار كيلومتري از كنار زمين عبور خواهد كرد. نكته قابل توجه درباره اين سيارك، بازگشت مجدد آن در سال 2036 به سوي كره زمين است. البته در اين حالت خطر برخورد بسيار كمتر است و از هر 7 ميليون بار يك درصد احتمال چنين اتفاقي وجود خواهد داشت. اندازه سيارك آپوفيس تقريباً بيش از 3 برابر يك زمين فوتبال است. اين سيارك در سال 2004 كشف شد. مدار اين سيارك به‌گونه‌اي است كه پس از هفت سال مجدداً به سوي زمين بازخواهد گشت. براساس تحقيقات دانشمندان ناسا و ستاره‌شناسان اروپايي، اگر اين سيارك در سال 2029  از حفره گرانشي به قطر 800 متر عبور كند در نتيجه تعاملات گرانشي با زمين برخورد خواهد كرد. هنوز هم بررسي‌هاي ستاره‌شناسان درخصوص اين رويداد ادامه دارد و تایید نهايي برخورد در هاله‌اي از ابهام باقي‌مانده است.

اگر این سیارک به زمین برخورد کند نیرویی برابر با 100،000 بمب هیروشیما آزاد خواهد شد که برای نابود کردن بخشی به بزرگی فرانسه کفایت خواهد کرد.(در قیاس، جسمی بسیار کوچکتر احتمالا به اندازه ساختمانی آپارتمانی، در 1908 به تونگوسکا در سیبری خورد که با نیروی 1000 بمب هیروشیما 2500 کیلومتر مربع جنگل را ریشه کن کرد و موج شوکی به راه انداخت که هزاران کیلومتر دورتر احساس شد. همچنین درخششی عجیب را درست کرد که در آسیا و اروپا دیده شد. بطوری که مردم در شب می توانستند روزنامه بخوانند.)

apophis
دیدار از آپوفیس جیب ناسا را خالی نخواهد کرد، چون خواهی نخواهی این سیارک به سمت زمین می آید، ولی فرود روی سیارک شاید دردسرساز باشد. به دلیل میدان گرانشی ضعیف آن، به جای فرود به طریق سنتی باید عملا به آن چسبید. همچنین به احتمال سیارک به طور نامنظم میچرخد، پس اندازه گیریهای دقیق را باید پیش از فرود انجام داد. آزمودن سختی سیارک هم جالب است. برخی بر این باورند که شاید جامد باشد. تعیین همنواختی سیارک هم شاید روزی اهمیت پیدا کند، اگر بخواهیم آنرا با تسلیحات هسته ای از میان ببریم.شاید سیارک به جای ترکیدن به صورت پودر ریز، به تکه های بزرگ تبدیل شود. در اینچنین حالتی شاید خطر ناشی از این تکه از خود سیارک اصلی بیشتر باشد. فکر بهتر شاید آن باشد که سیارک را پیش از نزدیک شدن به زمین از مسیرش منحرف کنیم.

دانشمندان با بررسي مدار سيارك‌هاي نزديك به زمين احتمال برخورد آنان را به دقت بررسي مي‌كنند و در آخرين تحقيقات فضايي كه در حدود 7 ماه پيش انجام شد سيارك تازه كشف شده (DA14 2012) با فاصله ای برابر با 36 هزار متر پايين‌تر از مدار ماهواره‌هاي زمين عبور كرده كه خطري براي زمين نداشت.

Read More : http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2013-017

5 دیدگاه‌ها

1. گفته اگه برخورد کنه تخریبش فوقش به اندازه فرانسه باشه نگفته که دنیارو نابود میکنه شاید اگه 5 تا اپوفیسو به هم متصل کنیم اونوقت یه تغیرات خفنی در کره زمین ایجاد کنه.