فرهنگ فلاح اکنون 23 ساله است و محقق پسا دکترای فیزیک نظری گرایش ماده چگال در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. وی در شش سالگی مقطع پنجم ابتدایی را به پایان رساند و در سن 12 سالگی دیپلم گرفت.
وی از سه سالگی شروع به درس خواندن کرده و در 23 سالگی به بالاترین درجه علمی دانشگاهی رسیده است.

نابغه‌ ایرانی: می‌خواهم مانند نیوتن شوم

نابغه فیزیک ایران هدف اصلی خود را این می‌داند که دانشمندی بزرگ همچون نیوتن شود.
farhang
فلاح با بیان این‌که در 12 سالگی هدف اصلی زندگی خود را تعیین کرده است، گفت: پایان دوران دبیرستان بود که کتاب تاریخچه زمان استیون هاوکینگ را مطالعه کردم و بعد از آن بود که به فیزیک علاقه‌مند و با رتبه دو هزار کنکور وارد رشته فیزیک در دانشگاه علم و صنعت شدم. هنگام گذراندن دوره لیسانس مادرم مرا در دانشگاه همراهی می‌کرد و من فقط در کلاس‌ها به تنهایی حاضر می‌شدم و هیچ‌وقت به علت همراهی وی با واکنش منفی از سوی اساتید و دانشجویان مواجه نشدم.

در سال 85 با معدل 67 / 18 لیسانس گرفتم و با معدل 36 / 19 در سال 87 مدرک فوق لیسانس فیزیک در گرایش حالت جامد دریافت کردم. وی که در تمام دوران تحصیل خود به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شده است، ادامه داد:‌ امسال نیز موفق شدم با معدل 20 دوره دکترای فیزیک در گرایش ماده چگال را به پایان برسانم و پس از آن به عنوان محقق در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات فعالیت کنم.

فلاح درباره دو طرح مهم تحقیقاتی که تاکنون انجام داده است، توضیح داد: این پروژه‌ها در قالب پایان‌نامه مطرح شده است. پایان نامه لیسانس من در زمینه اسپین ترونیک بود. اسپین خاصیت ذاتی الکترون‌هاست و اسپین ترونیک یا الکترونیک اسپینی علم استفاده از اسپین الکترون‌ها در الکترونیک است. با تحقق اسپین ترونیک می‌توان مدارهای سریع‌تر با مصرف انرژی کمتر طراحی کرد. موضوع پایان نامه فوق لیسانسم اکسایتون در گرافین بود که در آن خواص ذرات خاص در تک لایه اتم‌های کربن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اسپین ترونیک مولکولی هم در قالب پایان نامه دکترا بررسی شد.

وی با اشاره به این‌که بعد از گذراندن دوره پسا دکترا به عنوان هیات علمی دانشگاه به تدریس خواهد پرداخت، اظهار داشت: بزرگترین هدف من این است مانند نیوتن که معادلات جاذبه و حرکت را ارائه داد، تحولی بزرگ در دنیا به وجود بیاورم.

فلاح یکی از دلایل موفقیت خود در تحصیل را برنامه‌ریزی خانواده‌اش دانست و گفت: تاکنون تمام برنامه‌ریزی‌های زندگی من را خانواده‌ام انجام داده‌اند و پس از این هم طبق نظر آنها فعالیت خواهم کرد زیرا بهترین نتیجه را می‌گیرم. پدرم کارمند وزارت نیرو و مادرم خانه‌دار است. خواهر بزرگم دکترای ریاضی از دانشگاه شریف دارد و اکنون مشغول تحصیل در دوره پسا دکترا است. دو خواهر دیگر من هم در مقطع دکترا در رشته شیمی و کارشناسی ارشد نویسندگی صدا و سیما مشغول تحصیل هستند.

به گفته وی یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند تا نتیجه بهتری از مطالعه دروس حاصل شود این است که در هر 60 دقیقه، 50 دقیقه مطالعه و 10 دقیقه استراحت داشته باشیم.

و اما گوشه‌هايي از زندگي فلاح :

چند سال پيش وقتي نام نوجوان 13 ساله مازندراني به عنوان كم‌سن‌ترين داوطلب كنكور سراسري سال 81 سر زبان‌ها افتاد، كمتر كسي پيش‌بيني مي‌كرد كه فرهنگ فلاح آنقدر تند و تيز حركت كند كه هفت سال بعد درحال آماده كردن تز دكترايش باشد. فرهنگ فلاح درس خواندن را از سه سالگي آغاز كرد! سني كه بيشتر بچه‌ها در آن مهارت‌هاي اوليه بازي كردن را ياد مي‌گيرند. او در 6 سالگي مقطع ابتدايي را تمام كرد و در 12 سالگي ديپلم گرفت! با او هم‌صحبت شديم.

بچه مازندران
در سال 1368 در شهرستان نور استان مازندران به دنيا آمدم و مشغول تحصيل سال دوم دكتراي فيزيك در دانشگاه علم و صنعت تهران مي‌باشم.
من سه خواهر دارم و خودم فرزند چهارم خانواده مي‌باشم. فاضله بزرگ‌ترين فرزند خانواده متولد سال 1363 و مشغول تحصيل سال سوم دكتراي رياضي در دانشگاه صنعتي شريف است. هنگامه و هدي متولد سال 1365 هستند. هنگامه در حال دفاع از پايان‌نامه
كارشناسي ارشد رشته شيمي در دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي و هدي دوره كارشناسي رشته جغرافيا در دانشگاه تهران را به پايان رسانده است ضمن اين‌كه پدرم كارشناس برق مي‌باشد.

فقط درس خواندم
من در سن سه سالگي تحصيلات ابتدايي را در منزل آغاز كردم. تحصيلات دوره‌هاي راهنمايي و متوسطه را نيز در منزل به همراهي خواهرانم ادامه دادم. سال 1380 در سن دوازده سالگي در امتحانات سوم راهنمايي، اول دبيرستان و سوم دبيرستان شركت كرده و مدرك ديپلمم را با معدل 19 كسب كردم. سال 1381 امتحانات پيش دانشگاهي را با معدل 19 گذراندم و در تيرماه 1381 در سن سيزده سالگي در كنكور سراسري با رتبه زير 3000 در رشته فيزيك دانشگاه علم و صنعت پذيرفته شدم. در سال 1385 مقطع كارشناسي را با معدل 97/18 و رتبه اول به پايان رساندم. در سال 1387 مقطع كارشناسي ارشد فيزيك از دانشگاه علم و صنعت را با معدل 54/19 و رتبه اول كسب كردم و در همان سال تحصيل در مقطع دكترا، در رشته فيزيك دانشگاه علم و صنعت را آغاز كردم، توجه بفرماييد او فقط درس خواند.
پايان‌نامه
زمينه كلي اين پايان‌نامه «اسپينترونيك مولكولي» مي‌باشد. در اين شاخه به بررسي ترابرد اسپين الكترون‌ها در مولكول‌ها پرداخته مي‌شود. اسپين يك مشخصه كوانتومي ذاتي ذرات است كه براي ذراتي مانند الكترون، پروتون و نوترون داراي دو مقدار (بالا و پايين) است. كاربرد اين رشته مي‌تواند براي ساخت مدار‌هاي الكترونيكي بسيار كوچك، مفيد باشد.

تاريخچه زمان
در دوران بچگي كتابي به نام «تاريخچه زمان» نوشته «استفان‌ هاوكينگ» را مطالعه كردم كه متعلق به خواهرم فاضله بود. در اين كتاب تعدادي از مسايل اساسي فيزيك و همچنين طريق شكل‌گيري و تكامل يك نظريه علمي به زبان ساده شرح داده شده است. مي‌توان گفت كه اين كتاب نقطه شروع علاقه من به فيزيك بود. افزون بر اين فيزيك علم توصيف پديده‌هاي طبيعي از علوم پايه است.

از او بيشتر بدانيم
* روزي پنج تا هفت ساعت مطالعه مي‌كنم. در شرايط خاص به 12 ساعت هم رسيده است.
* خنده‌رويي عادتي است كه آموخته‌ام، مطمئنا هر انساني با روحيه خوب مي‌تواند كارهايش را به درستي انجام دهد.
* برنامه درسي تمام چهار فرزند خانواده توسط پدرم مشخص مي‌شد.
* در زمان ورود به دانشگاه 13 ساله بودم، اكثر دانشجويان و اساتيد مرا از طريق مصاحبه‌هايي كه انجام داده بودم، مي‌شناختند.
* درس‌هايم را در خانه مي‌خواندم و بعد از من امتحان مي‌گرفتند و براساس آن مقطع درسي‌ام مشخص مي‌شد.
* هفت انتخاب اول من در دانشگاه فيزيك بود و بعد هم كه وارد دانشگاه شدم روز به روز بيشتر از رشته‌ام رضايت پيدا كردم، به طوري كه حالا هر قدر در جنبه‌هاي بنيادي فيزيك مطالعه كنم، سير نمي‌شوم.
* مادرم وقت زيادي براي درس خواندن ما مي‌گذاشت، براي هر چهار نفر ما حكم اولين معلم را داشت و با دقت زياد درس‌هاي دوره ابتدايي را در خانه به ما ياد مي‌داد.
* از هشت سالگي به بعد سرعت درس خواندنم بيشتر شد، با خواهرهاي دوقلويم برنامه مي‌گذاشتيم و درس مي‌خوانديم، فاضله هم كه از ما جلوتر بود، كمكمان مي‌كرد و اشكالات ما را برطرف مي‌كرد.
* از همان زمان تلويزيون را كنار گذاشتيم، براي خودمان زمان‌بندي كرده بوديم و 50 دقيقه درس مي‌خوانديم و 10 دقيقه استراحت مي‌كرديم، درست از هشت صبح تا پنج بعدازظهر، يك ساعت هم فوق برنامه داشتيم، در همان 10 دقيقه بازي مي‌كرديم.
* من مدرسه نرفته وارد دانشگاه شدم.
* من از همان روز ثبت‌نام در دانشگاه تصميم گرفته بودم دوره ليسانس را يك ساله تمام كنم. اما مسئولان دانشگاه اجازه ندادند، در حقيقت من با احتساب دو ترم مرخصي تحصيلي، در شش ترم ليسانس گرفتم.
* تنها دغدغه من در زندگي مطالعه است! ترجيح مي‌دهم از يك سري روابط و دلمشغولي‌ها به نفع درسم چشم‌پوشي كنم. درس خواندن كار اصلي من است و لذت‌بخش‌ترين بخش زندگي‌ام.
* براي من به دست آوردن نمره 20 كار سختي نيست.
* ترم اول و دوم اين مقطع را با معدل 20 تمام كرده بودم. در حال حاضر مي‌توانم بگويم كه مهم‌ترين آرزويم تمام كردن دوره دكترا با معدل 20 است كه تاكنون خيلي به اين آرزو نزديك شدم.
* تلويزيون اصلا سرگرمم نمي‌كند، سينما هم همين طور… ترجيح مي‌دهم فيلم‌هاي خوب دنيا را در خانه ببينم.
* نبوغ در خانواده ما ارثي است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

43 دیدگاه

  1. دمت گرم پیروز باشی فرهنگ جان .
    ببینید مسئولین دانشگاه ایران چطوری مانع سرعت پیشرفتش شدن. چطوری دولت های ایران باعث کند شدن سرعت پیشرفت و مانع تراش هستند! فرهنگ اگر با اساتید روز دنیا معاشرت داشته باشه و در به روزترین دانشگاه ها و اساتید و اهل فن همطراز و بالاتر از خودش معاشرت و تحصیل میداشت الان به آرزوش و کمک به زندگی بشر رسیده بود افسوس که …

  2. این همه جوانهای نابغه درکشور داریم.
    دریغ ودرد که هنوزهم جزجهان سوم هستیم.

  3. سلام دوستان، در سالی که ایشون قبول شدن نور مازندران منطقه 2 بوده، چون اون سال من هم از همون منطقه تو کنکور شرکت کردم. حالا اینکه چرا ایشون دانشگاه علم و صنعت رو انتخاب کرده حتما می تونه دلایل مختلفی داشته باشه که ما از اون بی خبریم. اینقدر مهم نیست که بخوایم تحلیل کنیم.

  4. انسانیت را در شما و اهداف شما میتوان دید.و این بهترین تشعشاتی است که ما از وجود مثبت شما دریافت میکنیم.سر زنده و سلامت باشید.از خالق مهربان برای شما ارزوی سلامتی دارم.شما مایه ی افتخار این سرزمین هستین.

  5. دوستان عزیز انسانها با خواندن زیاد نابغه نخواهند شد با روئیا پردازی حتما خواهند شد.این دسنه از افراد نیاز به رهنما دارند رهنمای روئیا پردازی.

    1. همین امثال شما ها باعث شدید که این مملکت پیشرفت نکنه و همه برن خارج از کشور

  6. جالبه مطلب مال تقریبا 4 سال پیش است الان دوست دارم بدونم ایشون در چه مرحله ای قرار دارند؟ 🙂 اینکه ایشون بگن نبوغ تو خانواده ما ارثی است بیراه نیست بهرحال برای موفقیت 2 مولفه لازمه یکیش استعداد و هوش است دومیش تلاش و پشتکار است.استعداد و هوش اغلب ذاتی است و از بدو تولد، بعضی ها ضریب هوشی شان بالا است که برمیگرده به مسائل ژنتیکی و ارثی که ایشون به اون اشاره کردند.مولفه بعدی تلاش و پشتکار بی وقفه است که این مهمترین و اصلی ترین رکن است و برای اینکه تبدیل به آدمی مثل انیشتن یا نیوتون و هاوکینگ بشی فقط استعداد و هوش کافی نیست.هدفی که ایشون دارند در ایران قابل دستیابی نیست مخصوصا در رشته ی ایشان که اصلا حرفشو نزن.واسه من جالبه ایشون چرا در کشور خارجی ادامه تحصیل ندادند و همه مقاطع رو در ایران گذراندند؟با وجود تمام احترامی که برای کشور عزیزم قائلم باید بگم همچین نوابغی استعدادشان در این کشور به خاطر نبود امکانات و حمایت کافی به هدر میره و اگر ایشون خواستار پیشرفت هستند باید از این مملکت دل بکنند البته اگر تا الان این کارو نکرده باشند

    1. چرا در ایران پیشرفت کردن و رسیدن به مقام های والا در عرصه ی دانش و فناوری امکان پذیر نیست ؟؟؟
      شما باید فکر و اندیشه ی خودتان را اصلاح کنید .
      می دانید بهترین پزشک های کشور انگستان ، ایرانی هستند ؟ یا این که بعضی از دانشمند های ناسا هم ایرانی هستند ؟
      در واقع این خود ما هستیم که که با باور های اشتباهی که داریم فکر می کنیم ایران هیچ جایی برای پیشرفت در عرصه دانش ندارد و به خارج از کشور مهاجرت می کنیم و باعث پیشرفت آن ها می شویم .
      جالب است که خود ما برای پیشرفت کشورمان هیچ تلاشی نمی کنیم و همیشه بهانه تراشی می کنیم که ایران امکانات ندارد ، دولت به دانشجویان توجهی نمی کند و . . . و به کشور های دیگر سفر می کنیم و باعث پیشرفت آن ها می شویم .
      البته شما نظرتان را تقریبا یک سال و دو ماه پیش دادید اما با این وجود من پاسخ دادم شاید بعد از این مدت ببینید.

      1. خخخخخخ
        خودتون دارید میگید بهترین پزشکان توی انگلیس!!!!!!
        یا بهترین دانشمندان در ناسا که خب توی خاک آمریکا هستش!!!!!
        خب بابا اونها با اون مغز و هوش و نبوغ آنقدر درک و فهم داشتن و شعورشون رسیده که باید برن آمریکا و انگلیس
        حتما لازم بوده که برن و رفتن.
        حتما موندن در کشور عقب افتاده و جهان سومی چیزی جز پسرفت و سرشکستگی براشون نداشته وگرنه مرض نداشتن از خانه و کاشانه خود برن
        در ضمن شما با این حرفهای احساسی و حمایت بی منطق خودتون دارید به تصمیم کسانی که خیلی از شما عاقل تر و فهمیده تر و باشعورتر هستن توهین میکنید
        مطمین باشید رفتن به صلاحشون و پیشرفتشون بوده که رفتن وگرنه نمیرفتن

  7. براتون آرزوی پیروزی بیش از پیش دارم و امیدوارم دین خودتون رو نسبت به کشورتون ایران رو فراموش نکنیدو

    1. ایشون هیچ دینی نسبت به ایران ندارن. هر جای دیگه هم بودن حتی بیشتر از اینم پیشرفت میکردن.

      1. اینکه ایشون نسبت به سرزمین وزادگاهش دین داره یا نه رو واگذار می کنیم به خودش و هوش سرسارش . اما هوش ایشون یه هوش ذاتا ایرانیه .

  8. براتون آرزوی موفقیت دارم آقای فلاح. و واقعا از حرف بعضی از افراد متاسفم….. متاسفانه اکثر ما ایرانیها مشکل حسادت. خودبزرگ بینی و پرادعایی رو داریم…..رو اعصاب آدم راه میرن واقعااا

  9. قانون 4 هم باید کشف کنی/یکی از دانشمندای شیمی میگفت علم شیمی حتی رابطه اصلی با مسایل سیاسی هم داره علم فیزیک رو نمیدونم

  10. ادما وقتی وارد تحصیلات تکمیلی میشند به نظر من به دو دسته ی کلی تقسیم میشند اونایی که استعدادشونو به روشنی میبینند و اونایی که نمیبینند یا خودشونو میخاند توجیح کنند یا متاسفانه … . دسته ی اول خیلی راحت همه چیز رو میگن اینا کسایی هستندکه هیچ منظوری ندارند فقط به کارشون خیلی اهمیت میدن . اقای فلاح میتونه جز دسته ی اول باشه .به نظر من وقتی به کسی توهین یا ضرری نمیرسه رک صحبت کردن خیلی عالیه.

  11. جناب دکتر فیزیک و بیکار ایشون احتمالا تو کنکور سهمیه منطقه سه بودن چون اهل شهرستان نور استان مازندران هستن واسه همین رتبه سه هزار ایشون با سه هزارو پونصد شما که احتمالا ماله منطقه یک یا دو هستید فرق می کنه و عجیب نیست که شما از دانشگاه تهران قبول شدید و ایشون از دانشگاه علم و صنعت. البته مسئله مهمی نیست فقط خواستم توضیح بدم.

  12. اینجا یه چیزی مشکل داره در حقیقت باید ایشون بگن نبوغ در کشور ما ارثی است

  13. خرسندیم از استعدادهایی که در مملکت ما هست و متاسفیم از هدر رفت آنها … ایالات متحده آمریکا سالانه نیاز به 250 هزار فارغ التحصیل در حوزه IT دارد ولی فقط شاید نیمی از این مقدار را تربیت می کند . زیرا بقیه ( که از نخبگان کشورهای مختلف هستند ) با اختیار خود و رضایت کامل ، به آن کشور سفر می کنند .
    فقط ای کاش نمی گفت دوست دارم مثل نیوتن باشم … بالاتر خب .

  14. به نظرمآقای فرهنگ کار خاصی انجام ندادن پدر ایشان اصلی ترین کار و یا مهم ترین کار را در زندگی ایشان انجام دادند. مطمئن باشید اگر پدر من هم با من از ابتدای سن 3 سالگی تحصیل را کار می کرد، من هم می توانستم امروز به جای آقای فلاح باشم و بگویم میخواهم نیوتن شوم. به نظر من ایشان خیلی هم عقب هستند و قسط بی احترامی به آقای فلاح را نداشته و ندارم.

    1. عزیز سخن شما متینه … ولی شما اول برو روی تحصیلات ابتداییت کار کن … عزیزم قصد درسته … نه قسط…صرفا برای توجه بیشتر به خودت

    2. سلام به نظر من هم قطعا پدر و مادر ایشون و هر کسی که حمایتشون کردن تا به اینجا برسن در موفقیت ایشون دخیل اند و باید این مسئله بیشتر بهش توجه بشه ولی باز هم باید استعداد و پشتکار داشته باشی که از سن ۳ سالگی شروع به این کار کنی و صرفا اماده کردن محیط از سمت دیگران که کافی نیست هرچند می تواند خیلی حیاتی باشه چون کسایی هم بودن که خانوادشون نه تنها کاری به کارشون نداشتن بلکه سعی می کردن از اون کار منصرفشون کنن.

  15. از دیدن همچین آدمهایی لذت میبرم.
    منم دوره ارشد فیزیکم و رشتمو خیلی دوست دارم بخاطر همین بیشترلذت میبرم انشالله ما هم تو رشته فیزیک حرفهای زیادی برا گفتن داشته باشیم.

  16. سلام براتون آرزوی بهترینارو دارم منم دوس دارم مثل شما بشم ولی توی یه رشته دیگه واقعا وجود شما توی ایران نعمت ولی امیدوارم که مملکتتونو فراموش نکنید موفق و پیروز باشید نیوتون سوم

  17. در سال 81 با رتبه زیر 3000 فیزیک علم و صنعت!!! من همون سال با رتبه 3500 فیزیک دانشگاه تهران قبول شدم. بعدشم ایشون تو 6 سال دبیرستان رو تموم کرده چطوری نتونسته دانشگاه رو زودتر از موعد تموم کنه و از سال 81 تا 92 (11 سال) طول کشیده دکتری بگیره! من واقعیت رو گفتم دوست داری چاپ کن دوست داری نکن!

    1. نمیدونم شاید متن رو اصلاحش کرده باشند و تو قبلش این سوالا رو مطرح کرده باشی ولی در هر صورت اینجوری میشه جواب داد:

      دانشگاه علم و صنعت نزدیک خونشونه و این واسه یه بچه 13 ساله که مدام باید بره دانشگاه خیلی خوبه…

      گفته میتونستم یکساله کارشناسی را تموم کنم ولی دانشگاه موافقت نکرده…

      کل دوره تحصیلش 11 سال گذشته نه فقط کارشناسی…

      اما اگه متن تغییری نکرده باشه باید یه فکر اساسی به حال خودت بکنی دکتر فیزیک “بیکار”

      1. دانشگاه علم و صنعت نزدیک خونه شون نبود.تو خوابگاه داخل دانشگاه یک اتاق اختصاصی به ایشون داده بودن که توی اتاق همه چی بود. با این توضیح که من ورودی ۸۵ برق علم و صنعتم.

    2. بنده اون موقع تو علم و صنعت ارشد می خودندم. ظاهرا ایشون تو همون سال اول که اومدن دانشگاه آزمون ارشد فیزیک رو دادن و قبول شدن و سازمان سنجش از دانشگاه علم و صنعت درخواست فارغ التحصیلی ایشون رو خواست ولی دانشکده ایشون رو فارغ التحصیل اعلام نکرد. ..
      متاسفانه اصرار داشتند ایشون موظف به خواندن تمامی واحدهای لیسانس هستند.
      ایران قانون مند !!!!!!!!!!!!!!!!

    3. مهدی عباسپور ۱۳۹۳/۱۲/۲۴ در ۱۲:۲۶ قبل از ظهر
      جناب دکتر فیزیک و بیکار ایشون احتمالا تو کنکور سهمیه منطقه سه بودن چون اهل شهرستان نور استان مازندران هستن واسه همین رتبه سه هزار ایشون با سه هزارو پونصد شما که احتمالا ماله منطقه یک یا دو هستید فرق می کنه و عجیب نیست که شما از دانشگاه تهران قبول شدید و ایشون از دانشگاه علم و صنعت. البته مسئله مهمی نیست فقط خواستم توضیح بدم.

  18. سلام تبریک میگم امیدوارم سلامت وموفق باشی فقط ایران رو فراموش نکن دوستت داریم.

  19. با سلام و عرض ادب
    پیشرفتش خوب بوده اما غرور چیز خوبی نیست …!
    یعنی چی که نبوغ در خونواده ی ما ارثی بوده ؟؟؟

    1. الهام خانم عزیز
      بنده همکلاسی ارشد ایشان بودم… این که می گویند ارثی درست میکن … بنده خواهر ایشان که شیمی می خواند را دیده بودم دقیقا اینطوری بود و تقریبا همه کسانی که از خانواده ایشان اطلاع داشتند این نظر را می دادند…
      متاسفانه دولت می توانست همراهی بیشتری کند و فرزندان آنها را بیشتر تحت حمایت قرار دهد.. به قول دوستان به شوخی می گفتیم این خانواده فقط باید مسولیت به دنیا آوردن را داشته باشد همین.. 🙂
      در هر حال واقعا این خانواده باهوش هستند و فرهنگ بین خانواده رتبه اول را دارد…
      البته باید یه دست مریزاد به این خانواده گفت که خیلی سختی کشیدند … مادر همراه فرهنگ در تهران و پدر همراه فرزند 2-3 ساله (در آن موقع) در شمال زندگی می کردند…
      مادر ایشان هر روزی که فرهنگ کلاس داشت در دانشگاه بودند تا زمان اتمام کلاس….