بیگ بنگ: در این مقاله مشاهده می‌کنید که کدام کشورها بیشترین میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را به اتمسفر وارد می‌کنند. انتشار گازهای گلخانه‌ای با منشاء انسانی عامل اصلی تغییر آب و هوا است. اثرات آنها بر روی گرم شدن کره زمین ویرانگر است و این انتشارات باید به طور فزاینده‌ای کاهش یابد تا از اعمال فشارهای زیاد انسان بر روی سیارۀ زمین جلوگیری شود.

NLKPBRXDIVHMZMAFBDHVUOCIبه گزارش بیگ بنگ، اوضاع به قدری بحرانی است که آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) پیش‌بینی کرده که در صورت ادامه‌ی این روند، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 احتمالا 130 درصد افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد آلوده‌ترین کشورها آگاهی دارند که باید میزان انتشار دی‌اکسیدکربن خود را کاهش دهند، اما با وجود توافقاتی مانند پروتکل کیوتو، این انتشارات همچنان در حال افزایش است. تقریباً همه‌ی کشورهای جهان کم و بیش مسئول سطح بالای آلودگی جهانی هستند؛ اما پنج کشور، نسبت به سایر کشورها بیشترین نقش را در این آلودگی‌ها دارند:

1-چین (30٪)

پرجمعیت‌ترین کشور جهان دارای بازار صادرات عظیمی است که شاهد رشد صنعت آن هستیم و به یک خطر جدی برای کره زمین تبدیل می‌شود. فقط در پنج استان در کشور چین که میزبان اکثر این صنایع هستند، دی‌اکسیدکربن بیشتری نسبت به سایر کشورهای جهان ساطع می‌شود. در نتیجه، در سال‌های اخیر، پکن هشدارهای قرمز مداومی را برای آلودگی محیط زیست تجربه کرده است.

2-ایالات متحده آمریکا (15٪)

آمریکا بزرگترین قدرت صنعتی و تجاری جهان است. اگرچه در چند وقت اخیر مهمترین اقدامات برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را به دنبال داشته، اما در عمل اکثریت آنها ناکافی بوده است. سطح آلودگی آن محدود به شهرهای بزرگ نیست. بسیاری از مناطق روستایی نیز متوجه عواقب این آلودگی شده‌اند.

3-هند (7٪)

به گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، از بین 15 شهر آلوده در جهان، 14 شهر متعلق به کشور هند است. این کشور از سال 1981 قانونی را برای محافظت از کیفیت هوا وضع کرده است، اما سوزاندن سوخت‌های فسیلی به طور قابل توجهی رشد کرده و در نتیجه هند مقام سوم را در رتبه‌بندی آلوده‌ترین کشورها در جهان به خود اختصاص داده است.

top paises contamimantes4-روسیه (5٪)

بزرگترین کشور جهان از نظر جغرافیایی به دلیل وابستگی زیاد به محصولاتی مانند نفت، زغال سنگ، گاز و سوخت‌های فسیلی در این رتبه‌بندی ظاهر می‌شود. همچنین، این کشور در چند دهه‌ی گذشته چندین مورد اضطراری زیست‌محیطی را تجربه کرده و دچار سطح بالای جنگل‌زدایی و شکار حیوانات است.

5-ژاپن (4٪)

سرانجام، قدرت بزرگ دیگر آسیا پس از چین این فهرست را تکمیل می‌کند. ژاپن بزرگترین مصرف‌کنندۀ سوخت‌های فسیلی در جهان و پنجمین انتشار دهنده‌ی گازهای گلخانه‌ای است. این وضعیت به دلیل سطح بالای توسعه شهری و صنعت است که به نظر می‌رسد اهمیت کمی برای طبیعت دارد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: activesustainability.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام . امیدوارم که حال همگی زحمت کشان این سایت خوب باشه
    یادمه سال 94 و اینا بود، زمانی که خیلی به نجوم علاقه داشتم و خیلی از سایتتون استفاده میکردم .. 15 سالم بود . اما الان 20 سالمه و مسیرم کاملا از نجوم فاصله گرفته. قصد دارم بازهم مطالعه ام در این زمینه رو ادامه بدم؛ چون نجوم علاقه ی قلبی من بود و جبر محیطی بین من و نجوم فاصله انداخت.
    یادمه قالب سایتتون هم خاکستری تیره بود ؛)
    براتون آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
    یا علی