بیگ بنگ: دستها بالا – چند نفر از ما علایم‌مان را در گوگل سرچ کرده‌ایم؟ آیا در اینترنت به عنوان یک ناشناس بدجنس بودیم؟ آیا به دوست پسر یا دوست دختر سابقتان در فیس‌بوک توهین کرده‌اید؟ تقریبأ به مدت سه دهه، “شبکه جهانی وب” انقلابی را در طریقه یادگیری، عشق‌ورزی و الگوهای رفتاری تاریک ما ایجاد کرده است. در حالیکه دنیای آنلاین برای بیشتر ما، چیز خوبی است؛ برای برخی، می‌تواند یک کاتالیزور برای رفتارهای نسبتأ ناسالم باشد.

extra large cover imageبه گزارش بیگ بنگ، اکنون، برای درک بهتر پیامدهای ذهنی و فیزیکیِ «کاربرد مشکل‌ساز اینترنت(PUI)»، محققان رسمأ «شبکۀ تحقیقاتیِ کاربرد مشکل‌ساز اینترنت (EU-PUI)» را راه‌اندازی کردند: یک شبکه‌ اروپایی با هدف بررسی و شناسایی رفتار آنلاین و همچنین علل و راه‌حل‌های بالقوۀ آن. پروفسور نوامی فاینبرگ، روانپزشک مشاور در دانشگاه هرتفوردشر اعلام کرد: «کاربرد مشکل‌ساز اینترنت مسئله‌ای جدی است. تقریبأ همه از اینترنت استفاده می‌کنند، اما هنوز اطلاعات کافی مربوط به این کاربردِ مشکل‌ساز وجود ندارد.»

این شبکه در حال حاضر شامل 123 کارشناس از 38 کشور اروپایی است و بودجه‌اش را از طریق یک کمک هزینه به ارزش 520 هزار یورو از همکاری اروپا در علم و تکنولوژی(COST) دریافت کرده است. گرچه این پروژه در کارهای مربوط به اختلالات طیف وسواسی-اجباری ریشه دارد، هدف این شبکۀ جدید درج دامنه‌ وسیعی از رشته‌ها در تحقیقاتش است. فاینبرگ گفت: «برای حل این مشکلات فقط به روانپزشکان و روانشناسان نیاز نداریم، بلکه باید متخصصان گوناگونی مثل دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان ژنتیک، روانپزشکان کودک و بزرگسال و سیاستگذاران را گرد هم آوریم تا در زمینه‌ اینترنت تصمیم‌گیری کنیم.»

این شبکۀ جدید که به طور رسمی راه‌اندازی شده یک بیانیه صادر کرده و در آن، 9 حیطۀ کلیدی مطالعه را عنوان کرده است. این محققان امیدوارند که نه تنها عناصر سازندۀ کاربرد مشکل‌سازِ اینترنت را کشف کنند، بلکه باید ببینند این اختلال چگونه اندازه‌گیری، درک و برطرف – درمان – می‌شود قبل از اینکه از کنترل خارج شود. آنها قصد دارند بازی تهاجمی (که اوایل امسال توسط سازمان جهانی بهداشت رسمأ به عنوان عامل بیماری اعلام شد)، علائم مشکل‌ساز پـورن – جستجو کردن علائم بیماری در گوگل برای متقاعد کردن خودتان که چند روز با مرگ فاصله دارید – را بررسی کنند. چیز دیگری که این تیم امیدوار است بتواند بررسی کند این است که کاربرد مشکل‌ساز اینترنت تا چه حد تحت تأثیر ژنتیک، شخصیت و جامعه قرار دارد.

فاینبرگ توضیح داد: «این تحقیق اغلب محدود به کشورها یا رفتارهای مشکل‌سازی مثل بازی اینترنتی است. بنابراین، مقیاس واقعی این مشکل، علل کاربرد مشکل‌ساز اینترنت را نمی‌دانیم؛ یا اطلاع نداریم که آیا فرهنگ‌های مختلف بیشتر در معرض کاربرد مشکل‌ساز اینترنت قرار دارند… ممکن است عوامل فرهنگی یا خانواده بر میزان بروز این مشکلات در افراد تأثیر بگذارند اما تحقیق باید این مسئله را مشخص کند.» علی‌رغم پیامدهای شدید اعتیاد به اینترنت، محققان تأکید دارند که برای بیشتر ما، حتی کاربرد طولانی مدت اینترنت خطرناک نیست.

بیانیه‌ای که پروفسور طولت دمتروویچ به گاردین اعلام کرد بیان می‌کند: «دسترس بودن به خودی خود مشکل‌ساز نیست. کسی فقط بخاطر دسترسی به اینترنت به یک کاربر اینترنتیِ مشکل‌ساز تبدیل نمی‌شود یا به تماشای فیلم‌های پـورن اعتیاد پیدا نمی‌کند.» و دمتروویچ برای کسانی که در معرض خطر قرار دارند خوشبینی‌هایی را ابراز می‌کند. وی افزود: «تمام این دستگاه‌ها به این معنا هستند که احتمال کمک بیشتر از هر چیز دیگری موجود است.» و با این طرح جدید، امیدواریم ببینیم که ظرف چند سال آتی کمک بهتر و آسان‌تری دریافت کنیم.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.