بیگ بنگ: بتازگی محققان موسسه سنتافه دیدگاهی جدید در مورد منشاء حیات ارائه دادند؛ آنها استدلال کردند که حیات چندین‌بار بر روی زمین شکل گرفته و حیاتِ موجود در اشکال بیشماری بر روی انواع بسترهای فیزیکی وجود دارند.

EarlyEarth

به گزارش بیگ بنگ، برای توضیح محققان نظریات حیات را به سه دیدگاه غالب تقسیم کردند: “پدیدار محور”، “تاریخ محور” و “اصل محور”. دکتر “کریس کمپس” و دکتر “دیوید کراکائور” از موسسه سنتافه در طرح سه لایه‌ای خود از محققان می‌خواهند که موارد زیر را در نظر داشته باشند:

1-فضای کامل مواد که ممکن است حیات در آنجا امکانپذیر باشد. 2- محدودیت‌هایی که حیات احتمالی در کیهان را محدود می‌کنند. 3- فرآیندهای بهینه‌سازی که منجر به سازگاری می‌شوند. محققان در این پژوهش، حیات را به شکل اطلاعات انطباقی در نظر گرفتند، به گونه‌ای که فرایندهای ضروری حیات را می‌توان با محاسبات توضیح داد.

دکتر “کراکائور” گفت: «چندین احتمال مهم در مورد حیات در این چارچوب جدید وجود دارد. اول اینکه، حیات چندین‌بار شکل گرفته است. برخی از سازگاری‌های واضح در واقع شکل جدیدی از حیات هستند، نه فقط یک نوع سازگاری، و در اشکال بسیار گسترده‌تری موجودند.»

به گفته‌ی نویسندگان، فرهنگ، محاسبه و جنگل‌ها همگی اشکال حیات در این چارچوب هستند. دکتر “کمپس” گفت: «فرهنگ بشر بر اساس ذهن استوار است، درست مانند موجودات چند سلولی که بر اساس مواد موجودات تک سلولی زندگی می‌کنند. وقتی بر صفات حیات ِ ارگانیسم‌ها تمرکز می‌کنیم، اغلب این را نادیده می‌گیریم که زندگی ارگانیسم‌ها چقدر به کل اکوسیستم‌ به عنوان مواد بنیادی آنها بستگی دارد و همچنین نادیده می‌گیریم که یک سیستم حیات ممکن است کم و بیش زنده باشد.»

در مقابل، در این چارچوب جدید، یک استدلال دیگر وجود دارد: حیات یک پیوستار است، نه یک پدیدۀ دوتایی. دانشمندان با اتخاذ یک دیدگاه گسترده‌تر در مورد اصول حیات امیدوارند که به نظریات موثرتری برای مطالعه‌ی حیات دست یابند.

دکتر “کراکائور” گفت: «با داشتن اصولی واضح‌تر برای یافتن اشکال حیات و دامنه‌ی جدیدی از اَشکال حیات احتمالی که از اصول جدید ناشی می‌شود، نه تنها متوجه می‌شویم که حیات چیست، بلکه اطلاعات بیشتری برای ساخت دستگاه‌هایی جهت یافتن حیات در اختیار خواهیم داشت و می‌توانیم کشف کنیم که حیاتی که می‌بینیم چقدر زنده است.» این مقاله در مجله Molecular Evolution منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه