بیگ بنگ: تحقیقی جدید نشان می دهد که این باور شایع قدیمی که هیپوکامپوس (مرکز ذخیره اطلاعات و حافظه و همچنین ارتباط بین احساسات و حواس ظاهری در مغز) در مردان بزرگتر از زنان است باوری غلط می باشد و برخلاف این باور قدیمی و شایع محققان دانشگاه روزالیند فرانکلین نشان دادند که هیپوکامپوس در زنان نه تنها از مردان کوچکتر نیست بلکه بزرگتر می باشد.

تفاوت مغز مرد و زنبه گزارش بیگ بنگ، دکتر لایز الیوت که دکترای علوم اعصاب از دانشگاه روزالیند فرانکلین را دارد در یک مطالعه متا –آنالیز که بر روی ام-آر-آی مغز انجام داد تفاوت عمده ای بین اندازه هیپوکامپوس در دو جنس پیدا نکرد. متا- آنالیز یک روش آماری است که به پژوهشگران اجازه می دهد مطالعات مستقل از منابع مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و در یک بررسی جامع قرار دهند، آنها بیشتر از 76 مقاله را مورد بررسی قرار دادند که در تعداد نمونه ها به 6000 نفر می رسید.

دو هیپوکامپوس مغز در هر دو نیمکره مغز، زیر کورتکس مغزی(بافت پوشاننده ماده مغزی) قرار دارد. یافته های تیم پژوهشی این ادعای رایج که هیپوکامپوس بزرگتر، گرایش زنان به تمایل احساسات بیشتر، مهارت های بین فردی قوی تر و حافظه کلامی بهتر را توضیح می دهد، به چالش می کشد.

حال آنکه دکتر الیوت می گوید: وقتی فارغ از نظرات و مطالعات محبوب تمام اطلاعات جمع آوری شده بررسی شد، نشان دادند که تفاوت بین مغز زن و مرد بسیار اندک است. همچنین مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که تفاوت جنسی در سایر قسمت های مغر نظیر اندازه کورپوس کالوسوم ماده سفید مغز نیز وجود ندارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله NeuroImage منتشر شده است.

ترجمه: پویا / سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.