بیگ بنگ: ارتش ایالات متحده امریکا بودجه‌ای 65 میلیون دلاری را برای تولید نوعی تراشه اختصاص داده که در مغز انسان کار گذاشته خواهد شد. مقامات آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا) ادعا کرد، این سیستم می‌تواند به سربازان حس‌های پنجگانه فوق‌العاده بدهد و حتی به درمان افراد مبتلا به نابینایی، معلولیت و اختلال‌های گفتاری کمک کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، هدف این آژانس تولید سیستمی قابل کاشت است که امکان برقراری ارتباط دقیق بین مغز و دنیای دیجیتالی را فراهم کند. این سیستم در قالب برنامه “طراحی سامانه مهندسی عصبی” (NESD) تولید خواهد شد که اوایل سال جاری میلادی کلید خورد. دانشمندان دانشگاه براون، دانشگاه کلمبیا، “بنیاد بینایی و شنوایی”، “آزمایشگاه جان بی. پیرس” (John B. Pierce Laboratory)، شرکت پارادومیکس (Paradromics Inc) و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، بودجه‌های چند میلیون دلاری را برای همکاری در این پروژه دریافت خواهند کرد. این سازمان‌ها تیم‌های علمی را با هدف توسعه بنیادین فناوری‌های تحقیقاتی مورد نیاز در قالب این پروژه تشکیل داده‌اند.

یکی از اهداف این برنامه تولید یک رابط عصبی با وضوح (تراشه قابل کاشت در مغز) و تولید سیستم‌هایی است که در آینده به بازیابی حس‌های افراد کمک می‌کند. چهار مورد از تیم‌ها بر روی بازیابی حس بینایی و دو مورد هم روی جوانب شنوایی و کلام متمرکز خواهند شد. این پروژه پتانسیل افزایش قابل توجه درک دانشمندان از حوزه عصبی در بینایی، شنوایی و کلام را دارد و در نهایت به ارائه درمان‌های جدید برای افرادی خواهد انجامید که با نارسایی‌های حسی مواجه‌اند.

با افزایش قابلیت رابطهای عصبی پیشرفته مانند تراشه مغزی مورد بحث برای استفاده آنها از بیش از یک میلیون نورون، پروژه‌ NESD به دنبال فراهم کردن یک ارتباط دوطرفه با مغز در مقیاسی است که درک دانشمندان را از زیست‌شناسی و پیچیدگی موجود در پس یک اندام خاص عمیق خواهد کرد. یک میلیون نورون نمایانگر درصد ناچیری از 86 میلیارد نورون موجود در مغز انسان است.

در صورت موفقیت این پروژه در تحویل دادن مستقیم سیگنال‌های قوی حسی به مغز، درکی عمیق در درمان‌های نورولوژیکی جدید ایجاد خواهد شد. این پروژه در سال نخست به دنبال ایجاد موفقیت‌های مهم در حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار، علوم اعصاب و آزمایش پیشرفت‌های بدست آمده در این حوزه‌ها در حیوانات و سلول‌های کشت‌ شده در آزمایشگاه است.

رابط‌های عصبی تایید شده برای استفاده انسان‌ها در حال حاضر مقادیر عظیم اطلاعات را از طریق فقط 100 کانال فشرده می‌کنند و هر کانال در هر بار سیگنال‌هایی را از دهها هزار نورون جمع‌آوری می‌کند و نتیجه این امر وجود نویز و عدم دقت آنهاست. با این حال، برنامه NESD به دنبال ارائه سیستم‌هایی است که قادر به برقراری ارتباط واضح و منفرد با هر یک از یک میلیون نورون در ناحیه خاصی از مغز باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk