بیگ بنگ: در آتش‌سوزی عظیم استرالیا تاکنون 6 میلیون هکتار از جنگل‌های جنوب شرقی استرالیا طعمه حریق شده و حدود 500 میلیون حیوان از گونه‌های مختلف در آتش‌سوزی سوخته و تلف شدند. هر چند در بخش‌هایی از استرالیای سوخته در آتش، باران باریده و دمای هوا کمتر شده اما مقامات هشدار دادند که شعله‌های آتش به زودی زبانه خواهند کشید.

photoبه گزارش بیگ بنگ، تاکنون ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های جنوب شرقی استرالیا سوخته است که معادل دو برابر مساحت کشور بلژیک یا اندازه کشورهای گرجستان یا ایرلند است. برآورد شده که به طور میانگین ۱۷.۵ پستاندار، ۲۰.۷ گونه پرنده و ۱۲۹.۵ خزنده در هر هکتار وجود داشته (۱۰ هزار متر مربع، بنابراین ۱۰۰ متر مربع در هر سمت – به اندازه یک زمین راگبی). با این اوصاف میتوان اینطور نتیجه‌گیری کرد که حدود 500 میلیون حیوان در آتش سوختند و این تعداد احتمالا در روزهای آتی بیشتر می‌شود.

photoگرمای کم سابقه هوا در استرالیا به گسترش این آتش‌سوزی دامن زده است. باد،؛ موج آتش را به سمت سواحل برده و آتش سریع‌تر پیشروی کرده است. از سوی دیگر، کاهش بارندگی بر مشکلات افزود. آتش‌سوزی‌های جنگلی که قسمت وسیعی از جنوب شرقی استرالیا را ویران کرده، چنان داغ است که طوفان و رعد و برق‌هایی از خود ایجاد کرده که مشابه شرایط فوران آتشفشان یا انفجار بمب اتمی است.

کشور استرالیا که مناطق جنوب شرقی آن پوشیده از جنگل‌های انبوه با تنوع چشمگیری از گیاهان و جانوران است،‌ هر ساله در فصول بهار و تابستان (مصادف با پاییز و زمستان در نیمکره شمالی زمین) آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای را در مناطق جنگلی خود تجربه می‌کند. گفته می‌شود آتش‌سوزی اخیر یکی از بزرگترین آتش‌سوزی‌های مناطق جنگلی استرالیا در چند دهه اخیر است.

photoحدود ۱۵۰ آتش‌سوزی تا روز یکشنبه در ایالت نیو ساوت ولز استرالیا ادامه داشت و ۳۹ مورد دیگر نیز در ایالت همسایه ویکتوریا بود تا اینکه با افزایش دما به بالای ۳۷ درجه سانتیگراد و وزش باد شدید و غیر قابل پیش‌بینی، شرایط وخیم‌تر شد. آتش‌سوزی استرالیا که از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز شد تا کنون بیش از 6 میلیون هکتار زمین را نابود کرده و بیش از ۱۵۰۰ خانه را از بین برده است. شمار تلفات تاکنون ۲۳ نفر گزارش شده است.

photoهزاران آتش‌نشان همچنان در حال مبارزه با شعله‌ها هستند و دولت ۳ هزار نیروی آماده به خدمت ارتش را نیز برای کمک به آنها فراخوانده است. وزارت دفاع استرالیا گفته است که چنین فراخوانی تا کنون در این کشور پیشینه نداشته است. دولت استرالیا از حدود ۱۰۰ هزار نفر از سکنه مناطقی که با تهدید آتش روبرو هستند خواسته است تا برای در امان ماندن از شعله‌های سوزان خانه‌های خود را ترک کنند.

AUSTRALIA BUSHFIRES.دولت استرالیا همچنین به دلیل آن که شعله‌های آتش در برخی مناطق جنوب شرقی مهارناپذیر هستند، در ایالت نیوساوت‌ولز که پرجمعیت‌ترین منطقه کشور است، وضعیت اضطراری اعلام کرده است. دمای هوا روز شنبه در سیدنی به ۴۸.۱ درجه سانتیگراد در سایه رسید. این دما برای این شهر یک رکورد محسوب می‌شود. گرمای هوا همچنین در شهر دیگر استرالیا یعنی کانبرا نیز رکورد شکست و به ۴۲.۹ درجه رسید. سخنگوی سازمان هواشناسی استرالیا گفته است که دمای هوا در این دو شهر در روزهای آتی ممکن است از این هم فراتر برود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. عمدی بوده و کار انسانه که تعدادی هم در این راستا دستگیر شدن