بیگ بنگ: دانشمندان مغز ۱۵ فضانورد را قبل و بعد از سفرهای طولانی به ایستگاه فضایی اسکن کردند و دریافتند حضور طولانی‌مدت در فضا باعث تغییر در بخشی از مغز می‌شود.

Untitled

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سفرهای طولانی دور از زمین، در عروق خونی و شریان‌های مغز تغییر ایجاد می‌کند. دانشمندان مغز ۱۵ فضانورد را قبل و بعد از اقامت طولانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اسکن کردند. محققان برای اندازه‌گیری فاصلۀ اطراف رگ‌های خونی مغز، از MRI استفاده کردند. دانشمندان چگونگی تغییرات این فاصله را قبل از سفر به فضا، بلافاصله پس از بازگشت از فضا و همچنین مدتی پس از بازگشت، بررسی کردند.

بررسی آنها نشان می‌دهد، فاصله دور رگ‌های مغز پس از اینکه فضانوردان برای نخستین‌بار به فضا رفتند، افزایش یافته است. اما رگ‌های خونی در سفر مجدد آن فضانورد به ایستگاه فضایی تغییری نکرده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد فضانوردان ممکن است به مرور زمان با فضا سازگار شوند.

دانشمندان ردی از مشکلات حافظه دیداری در فضانوردان پیدا نکردند. اما فواصل بین رگ‌ها برای حیات انسان روی زمین بسیار مهم است. آن‌ها بخش مهمی از پاکسازی مغز هستند که طی بازه‌های زمانی رخ می‌دهند؛ به عنوان مثال، آنچه در طول خواب عمیق اتفاق می‌افتد. این فرآیند احتمالا با دور شدن از جاذبه گرانشی که انسان در آن رشد یافته، تغییر کرده است.

“خوان پیانتینو” استادیار پزشکی کودکان در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان می‌گوید: «این یافته‌ها نه تنها به درک تغییرات اساسی که طی پرواز فضایی رخ می‌دهند، کمک می‌کند، بلکه به افراد مبتلا به بیماری‌های تاثیرگذار بر گردش مایع مغزی- نخاعی در روی زمین هم یاری می‌رساند.»

ناسا بیش از 50 سال است که در حال بررسی اتفاقاتی است که برای بدن انسان در فضا می‌افتد. مطالعه اثرات پرواز فضایی بر بدن انسان می‌تواند به آماده‌سازی فضانوردان برای اقامت طولانی مدت در سفرهایی فضایی از جمله سفر به ماه و مریخ کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Scientific Reports منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: smithsonianmag.com , sciencealert.com