بیگ بنگ: خزانه جهانی بذر که به عنوان خزانه روز رستاخیز شناخته می‌شود در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در ۱۰۰ کیلومتری قطب شمال قرار دارد. این انبار با هدف حفظ تنوع زیستی کشاورزی در صورت وقوع یک فاجعه جهانی، ساخته شده است.

seed vault

این خزانه بذر، دارای بیش از یک میلیون نمونه بذر از حدود ۶۰۰۰ گونه گیاهی است که از ۸۹ بانک بذر در سراسر جهان جمع آوری شده است. این بنا در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد و در عمق 150 متری یک کوه ساخته شده‌ است.

svalbard seed vault diagram

این سازه که در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله مقاوم است با هدف ذخیره‌سازی دانه‌های زراعی از سراسر جهان و حفظ گونه‌های مختلف گیاهی از جنگ، بیماری و سایر بلایای طبیعی ساخته شده است. ورودی این بنا یک تونل بتنی است که به سه اتاقک مستقل منتهی می‌شود که هر کدام می‌توانند تا ۱.۵ میلیون نمونه بذر را در خود جای دهند.

Untitled

این خزانه توسط دولت نروژ اداره می‌شود و برای کشورها و سازمان‌هایی در سراسر جهان که می‌خواهند بذرها را برای حفاظت ذخیره کنند، باز است. تا سال ۲۰۲۲، این بنا دارای بیش از یک میلیون نمونه بذر از تقریباً هر کشور روی کره زمین است. دانه‌ها در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که برای صدها سال باقی بمانند.

eu assets.simpleview europe

خزانه روز رستاخیز به عنوان ابزاری حیاتی برای حفظ تنوع زیستی کشاورزی در جهان در نظر گرفته می‌شود که توسط تغییرات آب و هوایی، تخریب زیستگاه‌ها و بیماری‌ها تهدید می‌شود. هدف این است که اگر یک بحران جهانی در کشاورزی رخ دهد، بذرهایی که در خزانه نگهداری می‌شوند بتوانند به احیای محصولات کشاورزی و پر کردن بانک‌های غذایی کمک کنند.

DSC x

پیش از این بیش از ۶۰۰۰ گیاه مختلف در سراسر جهان کشت می‌شد، اما به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، تغییر شیوۀ مصرف در جوامع باعث شده تا در حال حاضر جوامع مختلف حدود ۴۰ درصد کالری خود را از سه محصول اصلی یعنی ذرت، گندم و برنج دریافت کنند و به همین دلیل کشت این سه محصول نیز توسعه بیشتری یافته است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: smithsonianmag.com , croptrust.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. یه قسمت از مستند cosmos 2020 چگونگی رسیدن به نتیجه برای داشتن همچین خزانه ای رو نشون میده که واقعا جز بهترین قسمت های این مجموعه س و پیشنهاد میکنم ببینید حتما