بیگ بنگ: یک کامپیوتر برای نخستین بار توانست در بخش استدلال کلامی تست هوش عملکرد بهتری نسبت به انسان داشته باشد.


Brainبه گزارش بیگ بنگ، ماشین مزبور توسط محققان چینی و با تکنیک موسوم به یادگیری عمیق (Deep learning) برنامه نویسی شده بود؛ که تکنیکی شامل تبدیل داده ها به مجموعه الگوریتم های معنی دار برای کامپیوتر میباشد. البته کامپیوترها تا پیش از این در غلبه بر انسان در دو بخش از سه بخش تست هوش استاندارد – یعنی سؤالات ریاضیات و منطق – موفق بوده اند.

اما بخش کلامی که مرتبط با مواردی مثل قیاس و رده بندی است، برای ‘یادگیری عمیق’ بکار می آید. پیشتر، برنامه نویسان تنها ماشین هایی ساخته بودند که با تحلیل میلیونها میلیون متن، ارتباط میان کلمات را می یافتند و کلمات را به بردارهایی قابل مقایسه، جمع و تفریق بدل می کردند. رویکرد جدید با در نظر گرفتن یک معنی برای هر کلمه که تنها با یک بردار مشخص می شود، عمل می کند.

Verbal reasoningمحققان دانشگاه علم و فناوری چین و تحقیقات مایکروسافت پکن با در نظر گرفتن کلمات همسایه در مجموعه بزرگی از متون و به کمک یک الگوریتم، چگونگی تجمع کلمات را در نظر گرفتند و سپس معانی مختلف کلمات در فرهنگ لغات را بررسی کردند. این به آنها امکان داد که میان هر دسته کلمات با یک معنی تناظری ایجاد نمایند. نهایتاً تست هوش با حضور 200 فرد با سنین و پیشنه های تحصیلی متفاوت انجام شد که عملکرد متوسط آنها کمی پایینتر از کامپیوتر بود. نتایج این گام بزرگ در هوش مصنوعی در arXiv.org انتشار یافته است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: technologyreview

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.