بیگ بنگ: گروهی از جراحان در نیویورک اولین پیوند چشم کامل در جهان را به روشی که به طور گسترده به عنوان یک پیشرفت پزشکی مورد استقبال قرار می‌گیرد، انجام دادند، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این مرد دریافت کننده پیوند خواهد توانست از طریق چشم اهدایی ببیند یا خیر.

Doctor prepares Aaron James to receive a whole eye transplant in New York

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ‌ این جراحی پیشگامانه شامل برداشتن بخشی از صورت و کل چشم چپ از جمله منبع خون و عصب بینایی از یک اهداکننده و پیوند آن‌ها به یک مامور خط برق از آرکانزاس بود که در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ از شوک الکتریکی ۷۲۰۰ ولتی جان سالم به در برده است.

“آرون جیمز” ۴۶ ساله، صدمات زیادی از جمله از دست دادن چشم چپ، بازوی چپ بالای آرنج، بینی و لب‌هایش، دندان‌های جلو، ناحیه گونه چپ و چانه را متحمل شد. او به یک مرکز پزشکی پیشرو برای پیوند صورت ارجاع شد که این پیوند را در روز ۲۷ مه برای او انجام دادند.

Aaron James Eye Transplant

پیوند یک چشم کامل از دیرباز یک رؤیای بزرگ در علم پزشکی بوده است و اگرچه محققان در این مورد در حیوانات موفقیت‌هایی داشته‌اند و بینایی جزئی را بازیابی کرده‌اند، اما پیش از این هرگز این روش روی یک فرد زنده انجام نشده بود. “ادواردو رودریگز” که سرپرستی این جراحی را بر عهده داشت، در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه، گفت: این یک منطقه ناشناخته است، اما ما مشتاقانه منتظر اکتشاف آن هستیم.

این پنجمین پیوند صورت دکتر رودریگز بود. او می‌گوید: «ما توانستیم جراحی را در ۲۱ ساعت انجام دهیم. پیوند صورت دیگر یک روش آزمایشی نیست و باید به عنوان یک استاندارد مراقبت در موارد خاصی از تغییر شکل شدید صورت در نظر گرفته شود.»

“وایده ددانیا” چشم‌پزشک شبکیه گفت: چشم چپ پیوند شده بسیار سالم به نظر می‌رسد. منبع خون خوبی دارد، فشار خود را حفظ می‌کند و سیگنال الکتریکی تولید می‌کند، اگرچه جیمز هنوز قادر به دیدن نیست. او افزود: اما ما امید زیادی داریم.

TheDonarEyeTestedByOpthalmologist x

معامله بزرگ

“کیا واشنگتن” استاد جراحی در پردیس پزشکی دانشگاه کلرادو آنشوتز، که ۱۵ سال است در همین زمینه کار کرده، با تمجید از همتایان خود به خبرگزاری فرانسه، گفت: «این یک معامله بزرگ است.»

“دانیل پلاز” از انستیتو چشم پالمر باسکوم دانشگاه میامی که برای همین هدف نیز تلاش کرده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیوند چشم انسان در دانشگاه نیویورک لانگون نشان‌دهنده یک لحظه مهم در تلاش مشترک ما برای بازگرداندن بینایی است و امیدبخش افراد بیشماری در سراسر جهان می‌شود.»

جیمز که چشم راستش بدون مشکل باقی مانده است، گزینه‌ ایده آلی در نظر گرفته می‌شد. تلاش برای پیوند چشم حتی اگر فقط ارزش زیبایی داشته باشد، ارزشمند است. او در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه، گفت: «من دوباره می‌توانم بو کنم، می‌توانم دوباره غذا بخورم و طعم غذا را بچشم. می‌خواهم اکنون در انظار عمومی بیرون بروم و صورتم را نپوشانم. حتی اگر این برای من کارساز نباشد، یک شروع است، بنابراین شاید دکتر رودریگز بتواند دفعه بعد چیز متفاوتی یاد بگیرد.»

human eye transplant

بازسازی عصب بینایی

با توجه به مدتی که از این عمل جراحی گذشته، واشنگتن گفت که فکر نمی‌کند چشم جیمز بینایی خود را دوباره به دست آورد، اما من هرگز نمی‌گویم چیزی غیرممکن است. محققان مرکز درمانی که این پیوند در آن انجام شد، می‌گویند که از سلول‌های بنیادی بالغ مشتق از مغز استخوان برای بهبود بخشیدن فرآیند ترمیم عصبی استفاده کرده‌اند.

واشنگتن گفت که دستیابی به هدف بازسازی بینایی می‌تواند شامل به‌کارگیری سایر رویکردهای پیشرفته از جمله ژن درمانی برای بهره‌برداری از توانایی ذاتی عصب بینایی برای بهبودی باشد. استفاده از دستگاهی به نام پوشش عصبی برای محافظت از بافت؛ یا استفاده از دستگاه‌هایی که سیگنال‌ها را دریافت کرده و مسیر آسیب دیده را دور می‌زنند، می‌تواند کمک کننده باشد.

پزشکان نگران بودند که چشم پیوندی به سرعت چروک شود اما زمانی‌ که در ماه گذشته میلادی، دکتر رودریگز آن را باز کرد، دید چشم قهوه‌ای روشن پیوند زده‌شده درست به اندازه چشم آبی خود آقای جیمز پر از مایع است. پزشکان دیدند که در چشم چپ آقای جیمز، خون جریان دارد و هیچ نشانه‌ای از رد پیوند وجود ندارد.

محققان اکنون در حال تجزیه و تحلیل اسکن‌های مغز آقای جیمز هستند که سیگنال‌های گیج‌کننده‌ای را از عصب بینایی بسیار مهم اما آسیب‌دیده تشخیص داده است. این درمان‌های کمکی به چشم اهداشده اجازه می‌دهد تا به طور قابل توجهی به مغز متصل شود و عملکرد بینایی معنی‌دار را به بیماران نابینا در همه جا بازگرداند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: CNNsciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.