بیگ بنگ: اسپیس‌ایکس اولین دسته از ماهواره‌های جدید استارلینک را به فضا پرتاب کرد که قابلیت اتصال مستقیم به گوشی موبایل را دارند.

SpaceX launches first set of satellites with direct to cell capabilities x

به گزارش بیگ بنگ، اسپیس‌ایکس محموله‌ا‌ی شامل ۲۱ ماهواره‌ی استارلینک را به فضا پرتاب کرد که ۶ مورد مربوط به سرویس Direct to Cell هستند. این نخستین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۴ بود. این شرکت در سال گذشته با ۹۶ ماموریت مداری به علاوه ۲ پرواز آزمایشی موشک غول پیکر استارشیپ مریخ، رکورد زد.

این سرویس از سال ۲۰۲۵ اینترنت ماهواره‌ای و تماس صوتی را به گوشی‌های عادی در سراسر جهان متصل می‌کند. البته از سال ۲۰۲۴ امکان ارسال پیامک برای کاربران مهیا خواهد بود. طبق اعلام استارلینک، تمام گوشی‌های ال‌تی‌ئی می‌توانند به این شبکه متصل شوند و هر جایی که آسمان را دیده می‌شود، می‌توان از این سرویس استفاده کرد.

همچنین اسپیس‌ایکس اعلام کرد که نخستین ماهواره‌ها برای آزمایش سرویس اتصال مستقیم به موبایل در آمریکا با همکاری کمپانی «تی-موبایل» مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ماهواره‌های استارلینک با این قابلیت، از یک مودم پیشرفته بهره می‌برند که شبیه یک برج تلفن همراه در فضا عمل می‌کند و امکان ادغام شبکه مشابه رومینگ استاندارد را فراهم می‌کند. این سرویس ارتباط در مناطق دورافتاده را هم ممکن خواهد کرد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.