بیگ بنگ: چرا نئاندرتال‌ها صورت‌های بزرگ، کشیده، و کمانی شکل همراه با بینی‌های بزرگ و پهن و ابروهای پهن و پرپشتی داشتند؟ یک پژوهش جدید نشان می دهد که ساختار صورت نئاندرتال‌ها به آنها کمک می کرد تا بتوانند مقدار بیشتری اکسیژن به درون بدن خود بکشند.

به گزارش بیگ بنگ، این پژوهش –که شامل اولین بازسازی کامل جمجمه نئاندرتال‌ها با استفاده از الگوی مدل‌سازی 3 بعدی کامپیوتری است – میگوید که ساختار صورت آنها برای یک سبک زندگی بسیار فعال شکل گرفته است. مدلها نشان می دهد که بینی‌های بزرگ و مسیر دماغی پهن به نئاندرتال‌ها اجازه میداد که مقدار زیادی اکسیژن را در درون و بیرون شش‌هایشان داشته باشند. استیفن رو، پژوهشگر راهنما، استاد جانور‌شناسی در دانشگاه نیواینگلند استرالیا، گفت:« نفس کشیدن نئاندرتال‌ها تقریبا دو برابر انسان‌های اکنون بوده است. این بدان معناست که آنها میتوانستند قبل از متوسل شدن به نفس کشیدن از طریق دهان مقدار بسیار بیشتری اکسیژن را از طریق بینی به درون بدن خود بکشند. از لحاظ میزان مصرف انرژی، نفس کشیدن از طریق بینی خیلی موثرتر از نفس کشیدن از طریق دهان است.»

دویدن و کشتن حیوانات بزرگ در عصر یخبندان باعث می شد که نئاندرتال‌ها اکسیژن زیادی را مصرف کنند. بینی‌ و حفره دماغی بزرگ در آن زمان خیلی به درد میخورد. همچنین ساز و کار نفس کشیدن آنها از طریق بینی در هوای گرم و سرد مرطوب، از نسل‌های قدیمی‌ترشان، یعنی انسان‌های هایدلبرگی، خیلی ماهرتر و بهتر بود، اما در هر دو مورد، نسبت به بینی انسانهای مدرن در درجه پایین‌تری قرار داشت. همچنین انسان‌های مدرن با صرف انرژی کمتر، قادر به گازگرفتن‌هایی به همان اندازه قوی بودند.

یافته‌های جدید نشان می دهد مزیت بزرگ نئاندرتال‌ها، توانایی کشیدن حجم زیادی اکسیژن بود. رو گفت: «نئاندرتال‌ها در نظر ما خیلی متفاوت بودند. آنها از انسان معمولی مدرن خیلی کوتاه‌تر، قوی‌تر، و ماهیچه‌ای‌تر بودند و شاید از همه واضح‌تر، بینی‌های بسیار بزرگی داشتند و وسط صورتشان دراز بوده است. این وسط صورت نمایان، در واقع اولین بار در نئاندرتال‌ها به وجود آمده، خصیصه‌ای که آنها را نه تنها از ما بلکه از اجداد خودشان هم جدا میسازد.»

وی ادامه داد:«این ویژگی، شاید بیشتر از هر ویژگی فیزیکی دیگری، نئاندرتال‌ها را از ما جدا میسازد. شواهد نشان میدهند که نئاندرتال‌ها در زندگی، موجوداتی با انرژی بالا و طول عمر زیاد بوده‌اند.» پیشتر، هم انسان‌شناسان و هم مردم عامه ظاهر منحصر به فرد نئاندرتال‌ها را به معنی موجودی با خلق و خوی وحشی و هوشی رشد نکرده تلقی میکردند، اما مطالعات اخیر نشان میدهند که آنها به اولین انسان‌های خردمند(homo sapiens) بسیار شباهت داشتند، میراث فرهنگی و فناوری آنها خیلی به همدیگر شباهت داشتند.

نئاندرتال‌ها مرده‌هایشان را دفن میکردند، هنرهای نمادین درست میکردند، بدن خود را با هنرهای مربوط به روی بدن تزئین میکردند، برنامه‌های غذایی و رفتارهایشان کاملا سازش‌پذیر بود. هیچ جای تعجب نیست که آنها با اولین انسان‌های خردمند درهم آمیخته باشند. رو گفت:«بطور خلاصه، تشخیص بین “ما” و “آنان”، حداقل براساس رفتار فرهنگی و قدرت ذهنی، روز به روز واقعا سخت‌تر میشود و شاید غیرممکن نیز شود.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

ترجمه: هیمن یوسفی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.