بیگ بنگ: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد انسان‌های مدرن، دارای بخش کوچکی از ژنوم هستند که ناشی از آمیختگی با نئاندرتال‌ها می‌باشد.

neanderthal

به گزارش بیگ بنگ، برای اندازه‌گیری سهم این تبار (دودمان) در تنوع فنوتیپی امروزی، دانشمندان دانشگاه کرنل و دانشمندان دیگر مجموعه‌ای از رویکردهایی که باعث این تنوع شده‌ را در نظر گرفتند و آن را بر روی حدود 300 هزار سفیدپوست بریتانیایی غیرخویشاوند در بیوبانک (بانک اطلاعات پزشکی) بریتانیا اِعمال کردند.

دکتر “شینژو وِی” از دانشگاه کرنل و نویسنده ارشد این مقاله گفت: «ما به طرز جالبی متوجه شدیم که چندین ژن شناسایی شده در سیستم ایمنی، متابولیک و تکامل انسان مدرن، احتمالا بر تکامل انسان پس از مهاجرت اجدادمان به خارج از آفریقا، تأثیر گذاشته‌اند.»

محققان با استفاده از مجموعه داده‌ای گسترده‌ از بیوبانک بریتانیا متشکل از اطلاعات ژنتیکی و ویژگی‌های نزدیک به 300 هزار بریتانیایی غیرآفریقایی، بیش از 235 هزار گونۀ ژنتیکی که احتمالاً از نئاندرتال‌ها نشأت می‌گیرند را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که 4303 مورد از این تفاوت‌ها در دی‌ان‌ای، نقش مهمی در “انسان مدرن” ایفا می‌کنند و بر 47 ویژگی ژنتیکی متمایز تأثیر می‌گذارند، مثلاً اینکه فرد با چه سرعتی می‌تواند کالری بسوزاند یا مقاومت ایمنی طبیعی فرد در برابر بیماری‌های خاص، چقدر است.

برخلاف مطالعات قبلی که نمی‌توانستند ژن‌ها را به‌طور کامل از گونه‌های انسان‌های مدرن حذف کنند، مطالعه‌ی جدید از روش‌های آماری دقیق‌تری برای تمرکز بر گونه‌های منتسب به ژن‌های نئاندرتال استفاده کرد. در حالی که نویسندگان از مجموعه داده‌ای شامل منحصراً سفیدپوستان ساکن بریتانیا استفاده کردند، روش‌های محاسباتی آنها می‌تواند به کاوش عمیق‌تر تأثیرات ژنتیکی انسان‌های قدیمی بر انسان‌های مدرن، بیانجامد.

دکتر “سریرام سانکارارامان” نویسندۀ ارشد این مقاله و محققی ازدانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس گفت: «برای دانشمندانی که در حال مطالعه‌ی فرگشت انسان هستند و به چگونگی آمیختگی ما با انسان‌های باستانی ده‌ها هزار سال پیش که هنوز بیولوژی بسیاری از انسان‌های امروزی را شکل می‌دهد علاقه دارند، این مطالعه می‌تواند به برخی از پرسش‌ها پاسخ دهد.»

«به طور گسترده‌تر، یافته‌های ما می‌تواند بینش‌های جدیدی را برای زیست‌شناسان تکاملی فراهم کند تا دریابند که چگونه تاثیر این رویدادها، می‌تواند پیامدهای مفید و مضری داشته باشد.» این مطالعه به صورت آنلاین در مجله eLife منتشر شد.

نئاندرتال‌ها در حدود 200 هزار سال پیش در اروپا، آسیای مرکزی و خاورمیانه وجود داشتند. انقراض آنها در حدود 30 هزار سال پیش روی داد. این اتفاق با ظهور انسان‌های مدرن در آفریقا مصادف بوده است. این دو گروه به جفت‌گیری با یکدیگر پرداختند؛ به طوری که انسان‌های غیرآفریقایی 1.5 تا 2.1 درصد از DNA نئاندرتال را دارا هستند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci.news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه