بیگ بنگ: شمال شرقی سیبری بیش از 40،000 سال است که به اشغال انسان‌ها در آمده، اما تاریخ مربوط به جمعیت این منطقه هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی است. در تحقیق جدید باستان‌شناسان از طریق تجزیه و تحلیل ژنوم 34 انسانی که بین 31 هزار تا 600 سال پیش در این منطقه می‌زیستند؛ نشان دادند یک گروه ناشناخته از مردم دوره‌ی پارینه سنگی، که مردمان باستانی شمال سیبری نامیده میشوند، ارتباط نزدیکی با شکارچیان اولیه اوراسیایی غربی دارند.

ancient alaskan discovery exlargeبه گزارش بیگ بنگ؛ پروفسور “اسکیل ویلرسل” نویسنده این تحقیق، از دانشکده سنت جان دانشگاه کمبریج و محقق مرکز ژئوژنتیک دانشگاه کپنهاگ در این خصوص گفت: «سیبرین‌های باستانی شمالی بخش قابل توجهی از تاریخ بشر را به خود اختصاص داده‌اند و، تقریبا به اندازه اجداد آسیایی و اروپایی مدرن متنوع بوده و احتمال دارد که به طور همزمان مناطق بزرگی از نیمکره شمالی را اشغال کرده باشند ».

سیبیرین‌های باستانی شمالی در طول 31 هزار سال پیش شرایط سختی را در این منطقه تحمل نمودند و با شکار ماموت‌های پشمالو، گراز‌های پر پشم و گاومیش‌ها توانستند به حیات خود ادامه دهند. دی ان ای این انسان‌های باستانی از دو انسان باقیمانده از این عصر (دو دندان شیری کوچک) گرفته شده که در یک محل باستانی بزرگ در نزدیکی رودخانه یانا یافت شده بودند.

در این منطقه که در سال 2001 به عنوان منطقه “شاخ کرگد‌ن‌های یانا” نامگذاری شد، بیش از 2500 استخوان حیوانی و عاج همراه با ابزارهای سنگی و شواهدی از حضور انسانها یافت شده است. دکتر”مارتین سیکورا”، همکار اصلی این تحقیق و همچنین همکار “ویلرسل” در مرکز ژئوژنتیک دانشگاه کپنهاگ، در این خصوص گفت: «سیبرین‌های باستانی شمالی تحرک زیادی داشتند و به سرعت خود را با آب و هوای طوفانی وفق میدادند. این یافته‌ها نه تنها باعث شد بسیاری از چیزهایی که ما در مورد تاریخچه جمعیت شمال شرقی سیبری می‌دانستیم تغییر کند، بلکه آنچه که ما در مورد تاریخ مهاجرت انسانی میدانستیم نیز متحول شد.»

ancient alaskan discovery exlargeاین تیم برآورد می کند که تعداد جمعیت موجود در این محل حدود 40 نفر بوده و جمعیت کل منطقه تنها 500 نفر بوده است. تجزیه و تحلیل ژنتیکی دندان‌های شیری به دست آمده از دو فردی که در این منطقه زندگی می‌کردند هیچ شواهدی را دال بر همسرگزینی از  سایر هم‌تیره‌های رو به زوال نئاندرتال‌های آن زمان نشان نداد.

پروفسور “لوران اکسفوبی”، از دانشگاه برن میگوید: «به طور کلی، سیبرین‌های باستانی شمالی به اروپایی‌ها نسبت به آسیایی‌ها نزدیک‌تر بودند و به نظر می رسد که پس از شروع اختلافات در بین اروپایی‌ها و آسیایی‌ها به اوراسیای غربی مهاجرت نمودند.» علاوه بر این محققان دريافتند كه سیبرین‌های باستانی دارای ساختار ژنتيكي موزائيكي شکلی بودند که مشابه افراد معاصری است كه در سرزمين‌هاي گسترده شمال اوراسيا و آمريكا ساكن هستند، و لذا این مردمان می‌توانند کلید “حلقه گمشده” ژنتيكي ميراث بومي مردمان آمريكا باشند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.