بیگ بنگ: دانشمندان در تلاش هستند با ادغام سلول‌های مغز و هوش مصنوعی، بتوانند یادگیری مستمر و مادام العمر را به سیستم‌های ماشینی بیاموزند.

debcedcadc

به گزارش بیگ بنگ، تیمی از محققان به تازگی یک کمک هزینه 600 هزار دلاری را از اداره اطلاعات ملی استرالیا دریافت کرده‌اند تا روش‌های ادغام سلول‌های مغز انسان با هوش مصنوعی را مطالعه کنند. این تیم در همکاری با استارت‌آپ کورتیکال لَبز مستقر در ملبورن، قبلاً با موفقیت نشان دادند که چگونه خوشه‌ای از تقریباً 800 هزار سلول مغز می‌تواند بازی «پونگ» را انجام دهد.

ایده‌ی اصلی این است که زیست‌شناسی با هوش مصنوعی ادغام شود، چیزی که می‌تواند مرزهای جدیدی را برای فناوری یادگیری ماشینی برای ماشین‌های خودران، پهپادهای خودران، یا ربات‌های تحویل‌دهنده ایجاد کند – یا حداقل این چیزی است که دولت امیدوار است با سرمایه‌گذاری به آن دست یابد.

محققان از مطرح کردن ادعاهایی جسورانه در مورد کار خود ابایی ندارند. “ادیل رازی” سرپرست تیم و استادیار دانشگاه مونارک، در بیانیه‌ای گفت: «این قابلیت فناوری جدید در آینده ممکن است از سخت‌افزارهای موجود که کاملاً مبتنی بر سیلیکون هستند پیشی بگیرد.»

Untitled

وی افزود: «نتایج چنین تحقیقاتی پیامدهای مهمی را در زمینه‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی، رباتیک، اتوماسیون پیشرفته، رابط‌های مغز و ماشین و کشف دارو خواهد داشت و مزیت‌های استراتژیک قابل توجهی را به استرالیا می‌دهد.»

به گفته‌ی رازی، این فناوری می‌تواند هوش ماشینی را قادر سازد تا مثل سلول‌های مغز انسان «به طور مادام‌العمر بیاموزد» و به آن اجازه می‌دهد تا مهارت‌های جدید را بدون از دست دادن مهارت‌های قدیمی یاد بگیرد و همچنین دانش موجود را برای انجام کارهای جدید به کار گیرد.

رازی و همکارانش سلول‌های مغزی را در یک ظرف آزمایشگاهی به نام سیستم DishBrain رشد می‌دهند. هدف آنها دستیابی به یک فرآیند «یادگیری مستمر و مادام‌العمر» است. این یک پروژه بسیار بلندپروازانه است که به احتمال زیاد تکمیل آن مدتی طول خواهد کشید.

“رازی” گفت: «ما از این کمک هزینه برای توسعه‌ی ماشین‌های هوش مصنوعی بهتر استفاده می‌کنیم، ماشین‌هایی که ظرفیت یادگیری این شبکه‌های عصبی بیولوژیکی را تکثیر می‌کنند. این کار به ما کمک می‌کند تا ظرفیت سخت‌افزار و روش‌های مورد استفاده را تا جایی افزایش دهیم که جایگزین مناسبی برای محاسبات سیلیکونی شوند.»

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

    1. هنوز زوده به پایان فکر کرد، کسی نمیدونه واقعا سرانجام این قضایا چیه، هر تکنولوژی جدیدی روی سیاهی هم داره قطعا ولی خب نمیشه گفت باعث پایان بشر میشه🤔