بیگ بنگ: دانشمندان در حال ِ بروزرسانی و تجدید نظر در مورد فرآیند فرگشت حیوانات هستند و در نظر دارند تا بینش‌های تازه‌ای را در مورد چگونگی زندگی میلیونها سال پیش بر روی زمین به دست بیاورند.

lead gettyimagesبه گزارش بیگ بنگ، این محققان بیان داشتند که گویا انفجار فعالیت‌های فرگشتی که موجب افزایش تعداد و تنوع حیوانات شده بسیار زودتر از آنچه تصور می شد آغاز شده است و در طول یک دوره زمانی طولانی‌تر اتفاق افتاده است. یافته‌های آنها نظریه طولانی مدتی را که تاکنون مورد قبول بوده و نشان میداده که افزایش تنوع حیوانات در این سیاره بیش از 500 میلیون سال پیش توسط یک موج فرگشتی‌ تحت عنوان انفجار کامبرین آغاز شده را به چالش می کشد.

محققان زمین شناسی دانشگاه ادینبورگ، با تحلیل سوابق به دست امده از اکتشافات فسیلی و تغییرات زیست محیطی، جدول زمانی تکامل حیوانات را مجددا ارزیابی نمودند. تاکنون، تصور میشد “انفجار کامبرین” که بین 540 تا 520 میلیون سال پیش رخ داده، به پدیدار شدن تمام اجداد اولیه حیوانات امروزی منتج شده است. با این حال دانشمندان می گویند، احتمالا یک سری از رویدادهای مشابه موجب فرگشت حیوانات شده، که اولین آنها در طی دوره ادیاکاران یعنی چیزی در حدود 571 میلیون سال پیش آغاز شده است.

evolution of earth timeline mikkel juul jensen

به گفته محققان انفجار فعالیت‌های فرگشتی ممکن است با بروز نوسانات چشمگیر در سطوح اکسیژن و مواد مغذی ضروری در اقیانوس‌ها همخوانی داشته باشد. دانشمندان ِ این پژوهش با دانشگاه‌های بریستول، کمبریج و هلسینکی، موسسه فناوری توکیو، ژاپن و دانشگاه یادبود نیوفاندلند در کانادا همکاری نمودند.

پروفسور راشل وود از دانشکده علوم زمین‌شناسی دانشگاه ادینبورگ، و یکی از محققان پیشروی این تحقیق بیان داشت: «ادغام داده‌های به دست آمده از سوابق فسیلی و تغییرات محیطی که بر کل سیاره تاثیر گذاشته، نشان دهندۀ الگوها و محرک‌های افزایش پیچیدگی حیات بر روی کره زمین است. ما تصور می کردیم که حیوانات ِ اولیه به سرعت و به دنبال یک رویداد فرگشتی ظاهر شدند، اما یافته‌های ما حاکی از آن است که در حقیقت این اتفاق دارای مراحل مختلفی بوده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.