بیگ بنگ: جنگ هسته‌ای می‌تواند موجب کشته شدن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شود. پس از آن، قحطیِ عظیمی رخ خواهد داد و نور خورشیدِ کمتری به سطح زمین خواهد رسید.

Nuclear Bomb Explosion in City xبه گزارش بیگ بنگ، طبق تحقیقات دانشگاه راتگرز، در صورت وقوع جنگ هسته‌ای بین هند و پاکستان بیش از 100 میلیون نفر فوراً جان خود را از دست می‌دهند و بعد از آن، قحطیِ عظیمی رخ خواهد داد. آلن روبوک، استاد برجستۀ گروه علوم محیط زیست در دانشگاه راتگرز، نیوبرانزویک، بیان داشت: «چنین جنگی نه تنها مناطقی که بمب‌ها آنها را هدف قرار می‌دهند، بلکه کل جهان را تهدید می‌کند.»

روبوک، همکار پژوهشی این مقاله و سایر محققان، سناریوی جنگی که ممکن است در سال 2025 بین هند و پاکستان رخ دهد را بررسی کردند. کشورهای همسایه که بر سر خاک کشمیر هم ادعا می‌کنند و هم تاکنون چندین جنگ انجام داده‌اند، احتمالاً تا آن زمان 400 تا 500 سلاح هسته‌ای خواهند داشت. درگیری‌ها تا آن زمان ادامه خواهد داشت.

این تحقیقات نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌های ناشی از منفجر شدن سلاح‌های هسته‌ای می‌تواند 16 میلیون تا 36 میلیون تن دوده (کربن سیاه) رها کند. این دوده به جو بالایی خواهد رسید و در عرض چند هفته در سراسر جهان پخش خواهد شد. دوده، تابش خورشیدی را جذب می‌کند، هوا را گرم می‌کند و موجب تسریعِ بالا رفتنِ سریعِ دود می‌شود. نور خورشید که به زمین می‌رسد 20 تا 35 درصد کاهش می‌یابد، سطح زمین 2 تا 5 درجه سلسیوس خنک می‌شود و بارش 15 تا 30 درصد کاهش می‌یابد و تأثیرات منطقه‌ایِ بزرگ‌تری در پی دارد.

رشد پوشش گیاهی روی زمین 15 تا 30 درصد و حاصل‌خیزیِ اقیانوس 5 تا 10 درصد کاهش می‌یابد. بهبودی از تمام این تأثیرات بیش از ده سال طول می‌کشد، زیرا دود در جو فوقانی زمین می‌ماند. روبوک گفت: « 9 کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند، اما پاکستان و هند تنها کشورهایی هستند که مهمات جنگی‌شان و انبار اسلحه‌شان با سرعت در حال افزایش است. به دلیل ناآرامیِ مداوم بین این دو کشورِ دارای سلاح هسته‌ای، به ویژه بر سر کشمیر، درک پیامدهای جنگ هسته‌ای بسیار مهم است.»

محققان می‌گویند سلاح‌ها در سال 2025 احتمالاً از 15 کیلوتن قدرت انفجاری – برابر با 15000 تن TNT، به اندازۀ بمبی که آمریکا در سال 1945 روی هیروشیما انداخت – تا چندصد کیلوتن خواهد بود. اگر هند از صد سلاح استراتژیک و پاکستان از صد و پنجاه سلاح استراتژیک استفاده کند، 50 تا 125 میلیون نفر به خاطر اثرات مستقیمِ آن جان خود را از دست می‌دهند و احتمالاً مرگ‌های بیشتری در اثر قحطی عظیم در سراسر جهان رخ خواهد داد.

روبوک گفت: « در هیچ سناریوی منطقی، سلاح‌های هسته‌ای قابل استفاده نیستند اما ممکن است به طور تصادفی یا در نتیجة هک شدن، وحشت یا آشفته شدنِ رهبران جهان مورد استفاده قرار گیرد. تنها راه جلوگیری از این امر، از بین بردنِ آنها است.» روبوک افزود: این نتایج شواهد بیشتری را برای حمایت از پیمان منع جنگ‌افزار هسته‌ای سازمان ملل ارائه می‌دهد. این پیمان، جایزة صلح نوبل 2017 را به کمپین بین‌المللی برای خاتمه به سلاح‌های هسته‌ای اختصاص داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.