بیگ بنگ: در یک مطالعه ی جدید، محققان نظریه ی بحث برانگیزی را که  شتاب انبساط جهان را یک توهم می پنداشت، رد کردند. در حالیکه یافته ها شتاب کیهانی را توضیح نمی دهند، یک احتمالِ تحریک آمیز به این نکته اشاره دارد که سیاره، منظومه شمسی و کهکشانمان در مرکز عالم قرار دارندو هیچ انرژی تاریکی وجود ندارد، اما این فرضیه از سوی دانشمندان رد شد.

Big-Bang

به گزارش بیگ بنگ، جایزه ی نوبل 2011 به کشفِ شتاب انبساط جهان اعطا شد. یک ایده برای توضیح این شتاب در واقع ماده ای جدید و اسرارآمیز به نام انرژی تاریک است که به نظر می رسد سه چهارم از انرژی جهان را تشکیل می دهد. اما ایده ی دیگر این است که زمین، منظومه ی شمسی و کهکشان راه شیری مان در مرکز جهان قرار دارند. این نظریه، فرضیه ی «استانداردی جهان فاقد مرکز» را رد می کند، اما اگر این نظریه درست باشد، انبساط شتاب دار کیهانی را بدون انرژی تاریک یا قوانین جدید فیزیک می توان توضیح داد.

اما محققان کالج دارتموث متوجه شدند که این مدل نمی تواند در آزمایشاتِ مشاهده ای دیگر بکار رود. تابش های آسمان با نورهایی که از بیگ بنگ باقی مانده اند،  تابش پس زمینه ی مایکروویو کیهانی نامیده می شوند و چگونگیِ تحت تأثیر قرار دادن تابش را محاسبه می کنند. یافته های آنها حاکی از آن است که پیش بینی این مدل با تابشی که اندازه گیری شده ، کاملأ متفاوت است.

تصویر زیر جهان نوزاد را نشان می دهد که از پوسته ی بدون ساختارش خارج می شود. گروه علمیِ COBE نقشه ی آسمانِ آبی و صورتی را از داده های بدست آمده از ماهواره ی جستجوگر پس زمینه ی کیهانی (COBE) ایجاد کردند. این نقشه، نوسانات چند دقیقه ایِ دما را نشان می دهد که از محدوده ی 0.00015 درجه ی کلوین سردتر (آبی) از پس زمینه تا 0.00015 درجه ی کلوین گرمتر (صورتی) گسترش یافته است.

6a00d8341bf7f753ef019b00c5fad1970c-800wi

 رابرت کالدول، پروفسور فیزیک و اخترشناس و همکارِ نویسنده ی این مقاله می گوید: «ما ضرورتأ آینه ای را به طرف جهان می گیریم و می پرسیم که آیا انعکاس آن خاص بوده است. این انعکاس نشان می دهد که به نظر در یک محل خاص زندگی نمی کنیم و قطعأ مانع از توضیحِ شتاب انبساط جهان می شود. بسیار خوب است که بتوانیم مسئله ی اصلی کیهان شناسی را در میان قوانین شناخته شده ی فیزیک درک کنیم، اما تحقیقمان مرحله ی مهمی در توضیح این مسئله است که فیزیک مسئول شتاب کیهانی است.»

منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. وقت بخیر عده از انسانها نبوغ یا قدرت پیدا میکنند نظریه میدن و بعد از اون دانشمندها که منتظر فرصت از این قدرت هستند شروع میکنند به زبان ساده تعریف کنن و درس بدن و صد ها سال رو به خاطر اینکه مرکزی برای ارائه نظریه وجود نداره که با اطمینان نظریه رو مطرح کرد و بعدش توضیح داده بشه چون زیر مجموعه قدرت نبوغ از این که قدرتش از دست بره واهمه داره دوستان فرهاد شریفی هستم و نظریه با اثبات ازمایش رو ارائه میکنم. ولی قدرت لازم رو ندارم و دوم اینکه اطمینان مطرح کردنش رو هم ندارم اگر از عزیزان که پیام من رو میخونید کسی هست که این قدرت رو داشته باشه با تضمین قدرتش رو با مشارکت بیشتر میکنم . ایرادی هم نیست چون به مرور کشف خواهند کرد در مورد وجود سیاه چاله به معنای اون قولی که تعریف کردند به اثبات و جرات و بارها تکرار به تصویر میکشم که جهان هستی هیچ سیاه چاله و هیچ انفجاری برای شروع نداشته و بسیار ساده شکل گرفته 09377720018 شماره تماس

  2. سلام جناب سمیر
    ممنون از نوشته هاتون. اگه امکان داره در خصوص این نظریه که ما در مرکز جهان هستیم توضیحات بیشتری بفرمائین. و همچنین بفرمائید که چگونه این نظریه مسئله انبساط جهان و ماده و انرژی تاریک رو حل می کنه.

  3. به نظر من تمامي‌ شواهد نشان مي‌دهند که جهان در يک آن بوجود آمده و تمامي‌ مواد اوليه آن يعني اتم هاي هيدرژون در کل عالم بطور يکنواخت بوجود آمده يعني هيچ انفجاري در کار نبوده واينکه طبق قانون هابل همه اجرام از هم دور ميشوند و شتاب مي‌گيرند کاملا درست هست ولي با اين مکانيسم که. مجموعه هاي کهکشاني تشکيل مي‌دهند و اين کهکشانها از هم دور ميشوند و شتاب مي‌گيرند. اين تنها مدلي است که به نظر من ميتونه همه چيز رو توضيح بده. در ضمن ماده تاريک. و يا انرژي تاريک واقعا هنوز نميدونم تعريفش چي هست ولي اگه دانشمندان اول بتونند انرژي غير تاريک رو تعريف درستي بکنند فکر کنم خيلي از مساﺋل فيزيک حل بشه.

    1. سلام
      میشه توضیح بدین که با بر اساس چه نظریه ای این رو فرمودین.
      و سئوال دیگرم اینکه فرض مرکز جهان بودن زمین چه مسائله ای رو حل میکنه.
      با سپاس