خمیدگی فضا زمان :

در علم فیزیک و در ریاضی، فضا-زمان (Spacetime)‏ (و نه فضا و زمان‌) به هر‌گونه مدل ریاضی گفته می‌شود که زمان و مکان را به صورت ساختاری واحد و درهم‌پیوسته با یکدیگر ترکیب کند. بر اساس فرضیات مفهوم فضای اقلیدسی، جهان، سه بعد مکانی و یک بعد زمانی مستقل از هم دارد. در فضا-زمان سه بعد فضا و یک بعد زمان درهم ادغام می‌شوند و یک محیط پیوستهٔ چهار بعدی را ایجاد می‌کنند. با ترکیب فضا و زمان و ایجاد یک محیط خمیدهٔ واحد، فیزیکدان‌ها توانسته‌اند تئوری‌های فیزیک را هم در سطح کیهانی و هم در بعد اتمی ساده‌سازی کنند.

گرانش، همان چیزی که وقتی می خواهید از یک بلندی بپرید شما را به زمین می رساند. همان چیزی که باعث می شود در حین کج کردن لیوان محتویاتش به دهان شما رود. همان چیزی که جوهر خودکار را به پایین فرامی خواند، تا شما بتوانید با آن بنویسید. و اگر این نیرو نبود، هیچ یک از این کارها ممکن نبود. خلاصه این که این نیروی عظیم هر چیزی را تحت سلطه ی خود دارد، حتی خطوط زمان هم تحت تاثیر گرانش خمیده می شوند، یا به عبارتی گرانش عاملی بر تغییر سرعت زمان است!

بر اساس نظریه اینشتین، خمیدگی، به علت وجود جرم و انرژی ایجاد می‌شود. هر جسم پرجرم بسیار بزرگ، در خمیدگی فضا ـ زمان، نقش دارد. اجسامی که در «امتداد خطی مستقیم در جهان حرکت می‌کنند»، مجبور به دنبال کردن مسیرهای خمیده‌ای هستند.

فضا و زمان بر طبق نظريه نسبيت اينشتين به يكديگر بافته شده اند و ساختار تار و پودي چهاربعدي به نام فضا-زمان را به وجود آورده اند.جرم قابل توجه زمين ، اين ساختار را به شكل يك گودي در مي آورد.مانند شخص سنگيني كه وسط يك تشك بادي نشسته باشد (هر چند که چنین خمیدگی‌های فضا-زمان را اغلب در محیط اطراف اجرام بسیار پر جرم تر و فشرده تری مانند سیاهچاله ها، ستاره های نوترونی، و کوتوله های سفید سراغ داریم اما اگر با دقت کافی محیط اطراف اجرام بسیار کم جرم تری مانند زمین را نیز بررسی کنیم خمیدگی فضا-زمان ناشی از جرم زمین را می توانیم بیابیم).

بر طبق نظريه نسبيت عام اينشتين ، حركت اجسام در ساختار تار و پودي فضا-زمان صورت مي گيرد. يعني جسم در حال حركت تابع شكل فضا-زماني است كه در آن واقع شده است. بر اساس اين نظريه، گرانش باعث تغيير شكل ساختار فضا-زمان می شود و در نتيجه حركت جسم نيز بر اثر میدان گرانشی تغيير مي كند. مي توان گفت كه به زبان اینشتین گرانش در اصل حركت اجسام در مسير خمیدگی ساختار فضا-زمان در اطراف جسم پرجرم است. یعنی وقتی زمین در مداری به دور خورشید در گردش است از دید نسبیتی به دلیل انحنای فضا-زمان اطراف خورشید در این مسیر هدایت می شود.
نظریه اینشتین، پیش‌گویی می‌کند که چیزهای دیگری بجز ماه و سیارات نیز، تحت تأثیر خمیدگی فضا ـ زمان قرار می‌گیرند. مثلاً فوتونها (ذرات نور)، باید در فضای خمیده حرکت کنند. اگر باریکه نوری که از ستاره‌ای دور سیر می‌کند، مسیر آن از نزدیکی خورشید بگذرد، خمیدگی فضا ـ زمان در نزدیکی خورشید موجب می‌شود که این مسیر اندکی به طرف خوردشید خمیده شود
اگر زمين ثابت بود، ضرورتي براي انجام اين كاوش نبود، ولي از آنجا كه زمين به دور خود حركت دوراني دارد ، اين خمیدگی نيز بايد همراه با زمين بچرخد.زمين با پیچ و تاب دادن ساختار فضا-زمان به دور خود به آرامي آن را به صورت يك ساختار چرخشي ۴ بعدي در مي آورد. اين همان چيزي است كه ماهواره گرانش کاو یا GP-B براي آزمايش آن به فضا فرستاده شده است.

اين آزمايش براساس فكر بسيار ساده اي انجام مي شود: يك ژيروسكوپ (گردش نما) در حال چرخش در مداري در نزديكي زمين قرار مي دهند ، در حالي كه محور چرخش آن به سمت يك ستاره بسيار دور -در نقش يك مرجع ثابت و بدون حركت- نشانه رفته است. بدون وجود نيروهاي خارجي، محور ژيروسكوپ بايد تا ابد به سمت همان ستاره ثابت بماند.ولي چون فضا-زمان در نزديكي زمين خميده است، جهت محور ژيروسكوپ به مرور زمان تغيير مي كند.با اندازه گيري بسیار دقیق تغييرات جهت محور ژيروسكوپ نسبت به ستاره، مي توان ميزان خميدگي فضا-زمان را در نزديكي زمين اندازه گرفت.

گرانش چگونه فضا-زمان را خمیده می کند؟

اینشتین توضیح جالبی برای گرانش آورده. او آمده فضا و زمان را به صورت خطوط عمود بر هم در نظر گرفته و اسم شان را گذاشته “خطوط فضا- زمان” و اجسام هر یک به اعتبار جرم شان انحنایی در فضا- زمان ایجاد می کنند.

برای تصور این توضیحات می توانید چهار گوشه ی یک تکه پارچه را به عنوان فضا- زمان بگیرید. بعد یک جسم با جرم قابل ملاحظه‌ای روی پارچه قرار دهید، خمیدگی قسمتی از پارچه که جسم روی آن قرار گرفته، همان خمیدگی فضا- زمان است. و این کاملا واضح است که وقتی یک جسم کوچک تری روی پارچه قرار دهیم، به سمت جسم قبلی که سنگین تر است می رود. این دراقع دلیل کشش یک جسم به سمت جسم سنگین تر است، مثلا کشش زمین به سمت خورشید.

خوب شاید بگویید بنا به این تعریف هر یک از ما هم برای خودمان جرمی داریم پس باید چیزهای دیگر را به سمت خود جذب کنیم. باید اعتراف کنم که این کاملا صحیح است. همین الان هر کجا که نشسته اید، دارید اجسام آن جا را تحت تاثیر خود قرار می دهید و آن ها را به سمت خود می کشانید و البته آنها هم همین رفتار را نسبت به شما دارند، به این خاطر است که تاثیرات تا جایی خنثی می شود و همچنین به خاطر بسیار کم بود این گرانش ها، دیگر کشش ها قابل مشاهده نیستند. پس یادتان باشد که همه ی ما ذاتا جذاب هستیم!

تا اینجا از خمیده شدن مکان صحبت کردیم. و اما زمان. فکر می کنید زمان چگونه خمیده می شود؟ طبق نوشته های ادبی شاید تصور کنید زمان سرش را انداخته پایین و همین طور برای خودش می رود، بدون این که به جایی توجه کند. باید بگویم متاسفم، چون دانشمندان این توضیح را رد کرده اند. زمان تحت تاثیر گرانش خمیده می شود و این خمیدگی سرعت گذر زمان را کم می کند. کم شدن سرعت زمان به معنی کند شدن حرکت عقربه های ساعت مچی شما ست. و این مساوی است با دیرتر پیر شدن شما!
130425142250-large
اگر بخواهید می توانید تا ابد در همین سنی که هستید بمانید. چه طور؟ فقط کافی ست به یک تکینگی راه پیدا کنید. تکینگی جایی است که گرانش در آن چنان قوی است که خطوط زمان را آنقدر خمیده کرده تا به صورت راس یک زوایه درآمده. مثلا سیاهچاله. سرعت زمان در تکینگی ها صفر است، یعنی عقربه های ساعت شما به هیچ وجه حرکت نمی کنند. گفتیم که خطوط فضا- زمان بر هم عمود هستند، بنابراین خطوط مکان هم باید خمیده شوند. این خمیدگی باعث کاهش ابعاد مکان می شود. شما الان سه بعدی هستید، اگر به درون یک تکینگی بیافتید دو بعدی و تک بعدی خواهید شد. بنابراین پیشنهاد می دهم فکر ماندن در یک سن خاص را از سرتان خارج کنید.

اینشتین راست می گفت !

همین چند روز پیش بود که دانشمندان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه ی جنوبی اروپا (ESO) و مشاهدات امواج گرانشی تلسکوپ رادیویی توانستند با بررسی ساختار ستارگان نوترونی، بی نظمی های ایجاد شده در پوسته آنها را که می تواند موجب تشعشعات گرانشی شود شناسایی کرده و در مورد تأثیر آنها در خمیدگی فضا-زمان تحقیق کنند. بر اساس نظریه ی نسبیت عام انیشتین که گرانش را نتیجه ی انحنای فضازمان در اثر وجود ماده و انرژی می داند. دانشمندان مشاهداتشان از کوتوله سفید و تپ اختر را با زمان بندی دقیق با هم ترکیب کردند و متوجه شدند سیستم دوتایی نزدیک به هم، امواج گرانشی گسیل می کند و در نتیجه فرآیند، این ستارگان انرژی از دست داده، به یکدیگر نزدیکتر می شوند و همانطور که اینشتین پیش بینی کرده، دوره مداری کوتاهتر می شود. در نتیجه فرمولها و محاسبات اینشتین و نظریه نسبیت از این آزمون سخت هم سربلند شد.

Read More : http://en.wikipedia.org/wiki/General_relativity

1. خمیدگی مکان توجیه پذیره ولی درک خمیدگی زمان نه شاید مثل این باشه که بین یک و دو ثانیه یک ساعت وقت بگذره . این شکلی میشه درک کرد درسته؟

2. با وجود اینهمه پیشرفت و تعاریف ، هنوز ماهیتِ خودِ جاذبه فهمیده نشده . هنوز درک نشده که جاذبه چیه و چجوری اجسام رو به طرف خودش میکشه؟

3. سلام، دوستان من یه سوال ذهنمو درگیر کرده
    اونم اینه که بدن ما انسان ها از یه چیز ساخته شده
    اما مثلاً من دو سالمه و اگر در نزدیکی سیاه چاله باشم مثلاً میشه سی سالم
    خب این چه جوریه؟ یعنی میگید این قضیه فضا _ زمان روی عملکرد بدن هم تاثیر میزاره یا به نحوی زمان کند می‌گذره؟

4. به نظر من اینکه زمان به سرعت بستگی داره درسته!
    چون در ابعاد کیهانی کهکشان ها با سرعت بالایی حرکت میکنن و این بی تاثیر نیست
    مثلا اگه سرعتشون کمتر بشه امکان داره زمان کند تر بشه

5. سلام من یک سوال داشتم و اون اینه که شما برای خمیدگی فضا زمان مثال شخص سنگینی که وسط تشک بادی نشسته رو زدید خب این شخص اگر جاذبه ای وجود نداشته باشه تشک رو خم نمی کنه
    خب… اگه خمیدگی فضا زمان دلیل جاذبه اس
    جاذبه که نمی تونه دلیل خمیدگی فضا زمان باشه
    می شه توضیح بدید که اجسام سنگین در فضا چجوری بدون جاذبه فضا زمان رو منحنی می کنن؟
    لطفا جواب بدید🙏🏻🙏🏻

1. طبق قانون دوم نیوتن اگه اون شخص در فضا باشه و شتاب داشته باشه به ته یه چیزی برخورد میکنه که اون چیز همون خط های افقی و عمودی فضا زمان هستش

2. مثال جهت شهود بهتر هست /تطابق معنایی ندارد / ضمن اینکه این شهودی در سه بعد به دست میدهد ولی اصل موضوع مورد بحث در چهار بعد است.

6. اگه میخواهید مفهوم اصلی زمانو بدونید اینو بخونید!شما با آزمایش این مفهوم که باید از دور به پای خود نگاه کنید میدانید که زمان زودتر می‌گذرد و از جلو نگاه کنید زمان دیر تر میگذرد پس نسبیت زمان اینشتین این را بیان میکند امید وارم مطلب مفیدی برای شما باشد علم بهتر از نادانی است…

1. من تازگیا فیلم میان ستاره ای رو نگاه کردم زیادم در مورد فیزیک و فصا اینا نمیدونم. فقط یه جاشو میخام برام بگین اونجا ک کوپر رفت تو سیاه چاله و از پشت قفسه داشت گذشته خودشو میدید. چجوری میشه که گذشته خودشو میخاست تغییر بده یعنی اول خودشو نجات داده بود بعد رفته بود سیاه چاله مگه میشه؟؟ خود موازیش چجوری گدشتشو میخاست نجات بده؟!؟!

1. بله دوست عزیز ، همونطور که میدونید این فیلم در ژانر علمی تخیلی ساخته شده اما همه تخیلات هم از علم لهام گرفته شده و می‌توان به آن دست یافت. در این سکانس فیلم می‌خواهد بعد پنجم را به ما نشان دهد.
        همانطور که میدانید ما و زندگی اطرافمان در قالب ۳ بعد هست و بعد چهارم “زمان” و بعد پنجم هم همانطور که در فیلم اشاره شد بعد فضاییِ اضافهِ توده! پیشنهاد من برای درک بهتر از این فیلم ، این است که حتما کتاب “میان ستاره ای به روایت علم” نوشته “کیپ تورن” را بخوانید.🙏🌹

7. به نظرم من زمان برای همه اشخاص یکسان نیست.افرادی هستند که با سن کم شکسته تر و پیرتر به نظر میرسند و افرادی هستند که با سن زیاد جوان و سر زنده هستند.اگه تو طول روز فعالیت داشته باشی زمان واست زود میگذره.اگه یه جا بشینی برعکس دیر میگذره.نظر شما چیست؟

اره تا حدودی درسته ولی برای همه اشخاض یکسانه و اینا همه اش به خاطر ساعت بدنه

8. اینکه میگن در انحنای بعد مکانی- زمانی یه چیزی شبیه سیاهچاله دیگه زمان معنی خودشو از دست میده و آدم گذر زمان را حس نمیکنه چون عمل دنیا اونجا یک یا دوبعدی میشه و مثل دنیای ما 3 یا 4 بعدی نیست. اندام و بدن آدم ماده ژنتیکی داره که ساختار و شازمان و رشد بدن رو تنظیم میکنه، ساعت بیولوژیکی بدن ربطی به ثانیه ای که ما تعریف میکنیم نداره. مثلا شخصی یساعت(زمان خودش) تو سیاهچاله یا منظومه ای که گرانش و ابعاد منظومه مارا نداره قرار بگیره به اندازه همون یساعت زندگی کرده.. ولی اگه برگرده تو زمین میبینه مثلا 30 سال گذشته! الان باید بگیم اون فرد 30 سال جونتر مونده یا بیشتر زندگی کرده؟ مسلما نه. طول عمر انسان تو ساختار بدن اونه و باید اونو تغییر بده تا عمرش زیاد میشه.. تو این ابعاد میشه سفر کرد فقط

1. در خصوص کند شدن زمان در مجاورت اجسام و اینکه زمان در سیاهچاله ها متوقف میگردد، بنده تمثیلی دارم ک امیدوارم به محسوس شدن قضیه کمک کنه.جرم اجسام متفاوت را یک “استخر گِل” در نظر بگیرید.عمق این استخر از ۱میلیمتر تا ۲ متر متغیر است؛ اگر شخصی در عمق ۱ میلیمتری قرار بگیرد، به راحتی و با سرعت حرکت خواهد کرد؛ هرچه به عمق بیشتری پیش برود، قدم زدن و حرکت او سخت تر میشود تا جایی که کاملا در آن فرو رود؛ حرکت زمانی سخت تر از این هم خواهد شد که چگالی محتویات استخر را افزایش دهیم( به جای گِل از جیوه استفاده کنیم)
      در این تمثیل، انسان نماد ” زمان” و استخر متغیر نماد” اجرام با جرم های متفاوت”
      در نزدیکی اجرام کم جرم، مثل استخر کم عمق مانعی برای حرکت”زمان” نداریم
      اما در سیاهچاله ها، مثل عمق زیاد استخری با ماده چگال حرکت ما ( زمان) عملا روبه صفر میل میکند.

1. با خیلی راه ها مثلا سرعت نور فاصله خورشید تا زمین رو در حدود 8 دقیقه میره و پس به این فاصله میگیم 8 دقیقه نوری فاصله

9. سلام. آیا فضای چیزی هست؟ یا هیچ چیز نیست ؟
    اگر چیزی هست خب چیه دقیقا؟
    اگر چیزی نیست پس چطور خمیده میشه؟

ممنون

1. خب فضا ماده یا موج نیست اما نسبیت میگه ماده و موج می تونن رو فضا زمان اثر بزارن منظور از فضا زمان همون 4 بعد است که 3 تای آن مکان و یکی زمان است مثلا تو نسبیت گفته شما یه خط کش رو در نظر بگیر که می تونه ابعاد رو تغییر بده مثلا سانت سانت کنه یا میلیمتری خب نسبیت میگه اون خط کش جرمه می دونیم اگه مبانی فضا زمان تغییر کنه با همون خط کش مواد هم همراه با مبانی تغییر می کنند نام نیرویی که طبق نسبیت نیرو نیست و مواد را جابه جا می کنه گرانش است البته این هم بگم این مبانی فقط برای مکان نیست و برای زمان هم هست یعنی مواد مجبورند توی زمان های خاصی حضور داشته باشند البته از نظر من نظریه نسبیت 99 درصدش اشتباهه

10. براساس نظریه جهان هلوگرافیک و نگاهی به نظریه ماتریکس میتوان نتیجه گیری کرد که آنچه که جلو چشمانمان قراردارد یک فضای مجازی و ناشی از ترکیبی از امواج با فرکانسهای متفاوت باشد.و آنچه که بنام آسمان فضا وماده نامیده میشوند در حقیقت برنامه ای رایانه ای باشد .که درمقابل ما چیده شده اند.لذا اگر چنین باشد مفاهیمی همچون جاذبه و فیزیک کوانتوم و بیگ بنگ و ابعاد زمان و سیاه چاله ها که دستاورد علم تاکنون بوده است نیاز به تحول و بازنگری خواهند داشت.

1. اینکه در نهایت یک برنامه کامپیوتری است فرقی در ماهیت کلی نداره. در این برنامه این قوانین حاکمه. اینکه ماهیت وجودی بیگ بنگ در واقع شاید یک پلک پروانه باشه وجود قوانین آشفتگی بعد از چند میلیونم ثانیه بعد بیگ بنگ را نفی نمی کنه.
      بازنگری در قوانین نیاز نیست. شاید اینطور منظور شما رو باید گفت در بعد قبلی بیگ بنگ لزوما قوانین حاکم کابردی و توجیهی نبوده اند. توجه به اینکه قوانین کنونی جهان آینده رو پیش بینی می کنن اما گذشته بیگ بنگ رو نه خیلی مهمه.

در جایی خوندم که می گه اگر بخواهیم در زمان سفر کنیم باید فضا زمان رو خم کنیم و با توجه که شما میگین با خم شدن فضا زمان گرانش به وجود میاد این مطلب صحیح است ؟

11. بر اساس نظریه M پروفسور کامران وفا . استنباط بنده بدینگونه است که صفحات فضا زمان دوبعدی است. لذا تولید این صفحات و فریم های زمان توجیه گذشته حال و آینده است. فلذا تولید پلیت های زمان براساس کپی سازی ازفریم قبلی روی فریم جدید و انتقال و جابجایی وتغییراتی را بوجود اورده که حرکت را درذرات متشکه سبب میشود. فرضیات دیگری هم هست بدین صورت که تولید فریم ها توسط ذهن جمعی ما هست و نتیجه گیری جالبی هست که معتقد است اگر ذهن بشر متوقف شود جهان متوقف میشود و لذا فریم زمانی تولید نمیشود و ماشین زمان متوقف میشود. فقط میتوان گفت بسیار پیچیده است. همین.

1. نمیتونه دو بعدی باشه 4 بعدی است. اگر دو بعدی بود اگر شما در اطراف سیاه چاله که بعلت خمیدگی مربع ها کشیده شده اند و گذستن از هر ضلع و پشت سر گذاشتن هر مربع واحدی از فضا.زمان در نظر گرفته بشه اگر شما دو حرکتون که یکی عمود بر دیگری بوده باشه گذشت زمان با مقیاس زمینی کاملا متفاوته و این بعت کروی بودن نقض میشه. پس ما با مکعب و فراتر از مکعب یک ابر مکعب روبرو هستیم.

12. اگر گرانش فقط خمیدگی فضا و زمان هست پس سوال من اینه چه چیزی باعث بوجود امدن ماده یا همون جرم میشه بازهم همون خمیدگی باعث میشه مواد بیان به هم بچسبن و تشکیل مثلا یک ستاره رو بدن و اگر اینجوریه پس چرا زمین و خورشیدبهم نمیچسبن؟
    چرا گرانش یجا موادو بهم میچسبونه و جای دیگه فقط فضا زمان اطرافش رو خمیده میکنه؟

1. زمین به این خاطر به خورشید نمی چسبه که داره دور خورشید می چرخه. دقیقا مثل وقتی که شما سر یک تکه طناب رو یک گوی میبندین و سر دیگه اش رو توی دستتون میگیرن و سریع می چرخونین. ( اینو قلیونی ها موقع آماده کردن زغال خوب بلدن) نیروهای حاکم بر زمین و خورشید همین شکلی هستن. حرکت دایره ای یک نیرو به جسم به سمت بیرون وارد می کنه ، نیروی گریز از مرکز. اینجوری فرض کنین که مثلا زمین در اثر انفجار اولیه داشت می رفت که به نزدیک خورشید رسید جاذبه خورشید زمین رو به سمت خودش کشید ولی نیروی حرکت زمین باعث شد روی خورشید سقوط نکنه. فقط یک راه برای زمین موند که نه در بره نه بی افته روی خورشید. پس شروع می کنه به دور خورشید چرخیدن. و نیروی جاذبه زمین و خورشید با نیروی گریز از مرکز برابری کرد و این گونه شد که این گونه شد! اگه به دور خورشید نمی چرخید حتما می افتاد توی خورشید.

1. علتش بنظرم این هست که زمین هم یه خمیدگی دور خودش بوجود آورده‌ که در اون خمیدگی که مثل یک گوی در سطح پارچه ایجاد میشه، فرو رفته و فقط در اين خمیدگی دور خورشید میچرخه و به دلیل خمیدگی دور خودش، وقتی در خمیدگی برزگتر خورشيد قرار میگیره به سمت خورشید کشیده میشه ولی خمیدگی خود زمین باعث یک گریز از مرکز و مدار بیضی شده.
        و برآیندِ این دو نیرو باعث میشه زمین دور خورش دوران کنه. چون زمین میخواد به سمت خورشيد سقوط کنه ولی خمیدگی اطرفش بهش اجازه خارج شدن از اون چاله رو نمیده و این باعث میشه مدار بیضی بوجود بیاد.
        البته این استدلال نمی‌تواند به طور کامل درست باشد و تنها نظر شخصیم هست که خودمم زیاد قانع نمی‌کنم.
        بنظرم مدلهایی که برای فضا زمان مطرح شده در توجیه این نظريه عاجز هست و باید مدلهای هندسه دیگه‌ای برای فضا زمان ترسيم بشه.

2. با توجه به اینکه هرچیزی که جرم دارد گرانش هم دارد یا بهتر بگم هرچیزی که به عنوان یک ماده وجود دارد دارای گرانش است ولی باید توجه کرد که گرانش در اجسام برابر نیستند و قطعا گرانشی که یه پاک کن داره با گرانش یک سیاه چاله برابر نیست! و در مورد اینکه چرا خورشید به زمین نمیچسبه !باید بگم که گرانشی که خورشید داره اون قدری هس که این سیارات رو در مدار های فعلیشون حفظ کنه و توان این رو نداره که کامل یک سیاره ای رو به سمت خودش بچسبونه… من اطلاعاتی رو که میدونستم در اختیار گذاشتم ولی اگر کسی میدونه که دارم اشتباه میکنم خوشحال میشم اشتباهم رو بهم یاداوری کنه:)

1. سلام برادر با عرض پوزش اما استدلال شما کاملا اشتباه بود. گرانش خورشید به اندازه ای هست که زمین و تمام سیارات منظومه شمسی تا کمربند کویپر بلکه بیش ازون رو هم به درون خودش بکشه. اما بخاطر چرخش سیارات به دور خورشید این اتفاق نمی افته و خورشید سیارات منظومه رو نمی بلعه.دو مسال ساده میزنم. قبلا هم توی همین سایت گفتم. یه فرفره رو در نظر بگیر که توی یه سینی در حال چرخشه. حالا اگر سینی رو بلند کنی و خم کنی میبینی که فرفره سقوط نمیکنه. یا یه مسال بهتر یه سطل آب رو در نظر بگیر که طنابی به دسته اون بسته شده. حالا اگر طناب رو بگیری و بصورت عمودی بچرخونی میبینی که وقتی سطل بالای سرت قرار میگیره آب سطل خالی نمیشه. به این حالت میگن حالت گریز از مرکز. و این همون نیرویی هستش که از سقوط سیارات به درون خورشید جلوگیری میکنه. خورشید تمام اجرام و سیارات رو بطرف خودش میکشه. اما سیارات با چرخش به دور خورشید این کشش رو خنثی میکنن

1. در واقع سرعت زمین و سایر سیاراتی که بدور خورشید در گردش هستند مانع از افتادنشون به داخل خورشید میشه. فکر میکنم همین نسبت در رابطه با اقماری که بدور سیارات در گردشند برقراره که سرعتشون مانع افتادن در گرانش سیاره و خورشید میشه. اما سوال اینه این سیارات و اقمارشون چجوری اون سرعت اولیه رو بدست آوردند؟

1. درود بر شما
            پاسخ در چگونگی تشکیل یک منظومه نهفته است که از یک دیسک در حال چرخش به دور ستاره میزبان پدید می آید پس از آنکه روند شکل گیری سیارات به اتمام رسید بنابر قانون «پایستگی تکانه» میزان تکانه زاویه ای سیاراتی که از دیسک چرخان به وجود آمده اند حفظ شده و بنابر این با سرعتی ثابت در مدار خود باقی می مانند. این اطلاعات را از دانسته های قدیمی این بنده حقیر بیان کردم که جای اشتباه دارند پس اگر از دوستان، فردی اشکالی پیدا کرد بسیار خوش حال می شوم بدانم.

2. خب دوست عزیز کاملا درسته این استدلال. ولی آیا علت چرخش زمین و سیارات به دور خودشون چیه.
          اگر ما چرخش سيارات به دور خورشيد رو نیروی گرانش فرض بگیریم که انیشتین آن را بصورت انحنا در فضا زمان توضیح داده، علت چرخش زمین به دور خودش چه نیروی است؟

3. البته چرخش سیارات به دور خودشون باعث ميشه نیروی گریز از مرکز بوجود بیاد و نه چرخش سیارات به دور خورشید که انحنای فضا زمان خودش دلیل چرخش سیارات در مدارهای طولی به دور خورشید است که فکر کنم شما اشتباه گفتید

13. سلام ببخشید یه سوال داشتم میشه به صورتی که یه بچه13 ساله بفهمه بگید برای چی جرم در فضا زمان خمیدگی ایجاد می کند؟

1. جواب:
      تصور کنید یک آسانسور با سیم بکسل به بالا کشیده میشه و آسانسور مشابه اما با موشک ریز کابین به فضا پرتاب میشه در آسانسور اول اگر سیم بکسل پاره بشه در سقط آزاد احساس بی وزنی می کنید و در آسانسوری که با موشک به بالا پرتاب میشه یک مرتبه موتورش خاموش،بشه شما با اینکه در این حالت از مین دارید دور میشید بازم احساس بی وزنی می کنید خوب در این دو حالت تشخیص قرار گرفتن در کدام حالت برای کسی که داخل کابینه غیر ممکنه.
      حالا فرض کنید در حالت مشابه نباید فرقی بین افتادن سیب به سر نیوتن و یا بالا رفتن نیوتن با سطح زمین و برخورد به سیب وجود داشته باشه. اگر زمین یک صفحه بود قابل توجیح بود اما حالا که زمین گرده اگر فرض دوم که زمین و نیوتن برن و به سیب بخورنو کنیم اینجا مشکل پیش میاد میشه این مورد که اگر دو فرد در دو قطب زمین باشند و برن با سطح زمین به سیبها که بالا سرشونه بخورن از هم دور میشن و سطح زمین ها در شمال و جنوب از هم دور میشه که این غیر ممکنه حجم زمین برای دو.تا سیب در شمال و جنوب کم و زیاد بشه.
      برای حل این مشکل نیوتن نظریه خم شدن فضا زمان رو مطرح کرد که همیشه جسم با جرم بیشتر خمیدگی بیشتری در فضا ایجاد می کنه که جرم کوچیکتر در این خمیدگی می افته. یعنی سیب به سمت زمین کشیده میشه. بای درک کامل موضوع دیدتون رو نسبت به نیروی گرانش تغییر بدید.

1. عذر خواهی میکنم اما فکر کنم نظریه فضا زمان رو انیشتین مطرح کرده دوست عزیز

14. زمان وجود خارجی ندارد و تنها یک تعریف برای توجیه پدیده های پیرامون ما میباشد
    مانند سایه که ما برای راحتتر توجیه کردن منطقه تاریک ناشی از عدم تابش مستقیم نور انرا تعریف میکنیم و برای ان شخصیت مستقلی قایلیم با اینکه وجود خارجی ندارد
    به نظر من فضا وجود خارجی دارد و دارای ساختار ناپیوسته ای میباشد
    یعنی یک ذره در هر نقطه دلخواهی از فضا نمیتواند قرار بگیرید و بین هر دو نقطه متوالی از فضا فاصله مشخصی وجود دارد
    و نور حاصل ارتعاش ذرات فضا میباشد همانطور که صوت حاصل ارتعاش ذرات هوا است
    به عبارت بهتر نباید برای نور شخصیت مستقلی قایل شد بلکه نور همان فضای مرتعش شده بوده که به دلیل ناپیوسته بودن فضا، دارای رفتار کوانتومی است و در عین حال به صورت موجی منتشر میشود
    شاید تنها راه و ابزار مطالعه رفتار فضا، نور باشد

البته این یک نظر شخصی هستش

سایتتون در مقایسه با دیگر سایت های نجوم درجه یک و عالیه
    تبریک میگم بهتون
    من یک سوال دارم
    اگر گرانش عامل خمیدگی فضا زمانه
    و هر جسمی که جرم وگرانش زیادی داره دیگر اجیام تحت تاثیر خودش قرار میده
    مثلا خورشید
    الان خورشید باید اطرافش خیلی شلوغ باشه چون خیلی از شهاب سنگ ها و اجرام آسمانی هستن ک تحت تاثیرش قرار میگیرن…

1. خوب تصور کنید یک قیف آبی تشکیل شده در سینک اگ وسط قیف رو خورشید در نظر بگیریم و قیف رو خمیدگی فضا.زمان ذراتی که با سرعت کم وارد قیف میشن گرفتار نیروی کششی شده به درون خورشید سقوط می کنن مثل برخورد شهاب سنگ ها به خورشید یا حتی زمین. حالا که این سرعت نیذوی گریز از مرکزی برابر نیروی کشش قیف ایجلد کنه جسم نه در قیف سقوط و نه می تونه از اون فرار کنه. این همون اصطلاح در مدار قرار گرفتنه. مثل زمین که در مدار خورشیده. حالا اگه سرعت جسم بالا تر از نیروی کشش باشه تحت تاثیر کمی از مسیرش خم و سرعتش کمی بیشتر میشه اما از قیف فرار می کنه مثل دیدن بعضی از اجرام آسمانی مثل ستاره های دنباله دار که از اطراف زمین هرازگاهی بدون سقوط یا قرار گرفتن در مدار زمین می گذرن.

17. سلام ،از بچه کی تاامروز هروقت مستند علمی در خصوص فضا می‌دیدم احساس میکردم بیشتر از دیدن و شنیدن اون مستند درک میکنم ،
    نظریه زمان و مکان و نظریه انیشتن خیلی جالبه برای من ،همچنین سفر به گذشته و آینده که من برای خودم جواب های دارم ،حتی در باره جاذبه ،اسم خودم گذاشتم پرفوسور قلابی?اما واقعا به جاذبه اعتقادی ندارم ،

18. زیر یک پست یک سوال نوشتم حالا نمیتوتونم اون پست رو پیدا کنم ببینم جواب دادن بهم یا نه.چطور باید پیداش کنم؟

چنتا سوال داشتم
    اول جرم که ایجاد گرانش و خمیده شدن فضا زمان میشود پس ماهم قسمتی از فضا زمان رو خم میکنیم و کند شدن زمان میشه انطور گفت ؟
    دوم وقتی جرم هست فضا زمان نیز خمیده میشود میشه گفت که اگه جرمی نباشه زمان ثابته و تغییر در زمان ایجاد نمی شود؟
    سوم میشه اینطور گفت که تمام فضا زمان خمیده است بخاطر وجود اجسام و هیچ قسمتی از فضا زمان کاملا هموار نیست ؟

20. خیلی ساده و جذاب بیان شده بود..
    سوال من اینه که کند و تند سپری شدن زمان چطور میتونه سفر در زمان رو توضیح بده؟

1. اگر فضا زمان بعنوان تار و پود تنیده شده فرض شوند در حالتی که هیچ کجا جرم متراکمی نباشه این مربع ها مساحتی مساوی دارند. حالا یک سیاه چاله رو وارد صحنه می کنیم با توجه به جرم بالاش در اطرافش این مکعب ها کشیده می شن و مساحتشون زیاد تر میشه. حالا فرض کنید دو نفر در می خوان از یک ضلع مربع به ضلع روبرو برن که.خودش واحد گذر فضا زمانه. این دو نفر سرعتشون برابره اما یکی اطرافه زمینه یکی اطراف سیاه چاله. کسی که اطراف سیاه چاله هست با توجه به کشیده شدن مربع اگر با سرعت مشابه دیگری از ضلع به ضلع روبرو برسه مسلما فرد زمینی چندین مربع رو پشت سر گذاشته. حالا اگه این مربع ها رو فضا.زمان در نظر بگیر اگر برای مثال فرد نزدیک سیاه چاله 1 مربع و فرد زمینی 10 مربع رو پشت سرگذاشته باشند. نتیجه این میشه که 1 ساله اطراف سیاه چاله برابر 10 ساله اطرافه زمینه. به این میگن سفر در زمان. که فردی که 1 سال دور سیاه چاله چرخیده برسه برگرده زمین انگار به 9 سال آینده زمین سفر کرده. اما 9 سال تغییر زمین نه حرکت زمین در این مربع ها.
      اما بطور کلی ما در حال تغییریم و سلولهایمون در مردن و کپی شدن و مانند هر کپی که از کپی دیگر گرفته میشه و مرتب کیفیت کم و کم تر میشه به اصطلاح ما پیر میشیم. به این تغییر ما زمان میگیم یه شاخص فرضی. برای همه اطراف چه زمینی چه سیاه چاله ای مرگ بعلت کهولت بر اساس کاهش کیفیت ماهیت جرمی سلولی پیش میاد. اما با شاخص زمان فرضی متفاوت

21. شتاب وقتی خیلی خیلی زیاد شد جرم میشه انرژی در سرعت نور تمام ماده میشه انرژی ..اگر جرمی به سرعت نور حرکت کند میشه نور دیگه پیر که هیچ نمیشه اصلا پخش میشه درفضا هر گسیلش میره جایی شخصی باقی نمیماند مگر اینکه هدایت شده کنترل شده تبدیل بشه کنترل شده برگرده بازهم خودش پیر نشده ولی نگاه میکنه وسایلش نیست
    چرا نیست چون درمدتی که ایشون مسافرت بودن زمان براو متوقف شده نه بر اطرافیان و ابزارش میلینه

22. سلام من ازفیزیک چیزی نمیدانم.ازنظریات فیزیک ..اما دوتا مطلب هست تو خیال من
    یک ..آیا گرانش بر مسیر حرکت نور اثر دارد
    دو آیا گرمای یک جسم بسیار ثقیل بر مقدار گسیل موج گرانشی آن اثر دارد ؟

23. ببینید به نظر من کسی که مثلا در سرعت خیلی بالا حرکت کنه مفهوم زمان براش تغییر میکنه
    یه جور مقایسه باید انجام بشه
    مثلا شخصی که رو زمین با زمان زمینی داره پیر میشه این روند با یه شخص که کنارش رو زمین زندگی میکنه همسان هستش (سوای متغیر های زیستی)
    مثلا اگه اونا دارن تو ده ثانیه یه لیوان اب میخورن از دید ذهن اونا تو فضا دقیقا همون ده ثانیه گذشته (با فرض استفاده از واحد ثانیه برای زمان هر دو نمونه)
    منتهاش چون مقیاس ها متفاوته یکم باید روش فکر کنیم تا درک کنیم

24. زمان چیست ؟
    آیا زمان یک توهم است یا یک پدیده را ما نمی شناسیم و نام زمان را به ان داده ایم
    جواب
    به نظر من زمان نام اشتباهی است که از تغییر در ذهن ما بوجود امده و حالت مستقل ندارد و وابسته به ماده است و این هم از خاصیت تغییر ماده نشأت گرفته پس بهتر است که بجای زمان بگوییم تغییر
    ایا میشود ماده و انسان عمر جاویدان داشته باشد ؟
    جواب
    اگر در هر موجودی تغییر به سمت صفر برود عمر ان جسم و یا انسان به سمت بینهایت
    میرود و اگراز تغییر کنونی بیشتر شود مثلا تغییر 2 برابر شود عمر ان جسم نصب میشود

25. م بیاییم این.نمودار فضا.زمان.رو. یک بعد سوم بدیم اونم مجوعه.نیروهای گرانش وارد بر جسم.مورد نظر مثلا یک انسان …اینجا اثبات میشه که خمیدگی برای …جرم الف وب در زمان های نزدیک ومکانهای نزدیک دو شکله

26. زمان. در.اینجا واحد بین المللیش ثانیه هست سرعت نور هم ثابته مفهوم ….پیر نشدن مثال ملموسش ..اینه کسی که تغذیش خوب باشه.وحالش خوب باشه زودتر براش میگذره چون درگیر جزیبات نیست پس تغییر زمان در قالب ذهن ماست والا سرعت نور تو خلا ثابته …واحد زمان همه جا ثابته ..والا چطور یک ستاره که مدار بزرگتری داره … …زمان بیشتری درگیر یک چرخه کامله …….واکنشهای ذهنی بدنی فیزیکی برادراک ما از زمان موثره اما نه خود زمان

27. باسلام اینکه میگن در بازه ای که زمان معنی نداره اگه انسان قرار گیرد پیر نمیشود برای من قابل درک نیست چرا که شاید زمان از تظر اندازه گیری قابل اندازه نباشد ولی اعضا بدن ما نثل قلب که بکار خود ادامه میدهند چون زنده بودن نیاز به انها دارد پس پیری ما بستگی به مقدار و تعداد کارکرد اعضا بدن مثل قلب و بقیه اعضاست

28. کسی هست واسه من قضیه پارادوکس دوقلو ها رو توضیح بده ؟ توی مغز من نمیگنجه اخه !!! فاصله نقطه
    A و b رو من در سی ثانیه طی میکنم همون مسافت رو دوست من در فضا با سرعت بالا مثلا در سه ثانیه طی میکنه!!!
    چه ربطی به کند شدن زمان و جوانتر موندن داره !!! هر یک دقیقه برای من و دوست من یکسان میگذره فقط سرعت تفاوت داره

29. تمام اطلاعاتی که ما در حال از پدیده های قابل درک مثل سرعت نور و نیروی جاذبه و غیره داریم اطلاعاتی هستند که ما ابزارشو داشتیم و تونستیم اندازه بگیریم. ولی برای تعاریفی مثل زمان ومنشا جرم هیچ ابزای نداریم و الان خیلی زوده که با اطمینان یه نتیجه ی کلی از نظریات بگیریم. تمام اطلاعاتی که ما داریم نظریه هستند و همون ها هم پر از نقص هستن و قابل توجیه نیستند. فقط باید بیشتر تحقیق کرد و علوم نظری رو تقویت کرد که با اندازه ی کافی جواب گو باشه و بتونه هم یه اثبات ریاضی ارئه بده هم اثبات آزمایشی و تجربی. شاید نسل ما هرگز مفهوم زمان رو درک نکنه.

1. از کجا اینقدر مطمئنید که میگید ” شاید نسل ما هرگز مفهوم زمان رو درک نکنه.؟ ” چون شما و خیلی ها درک نکردن یعنی الان هیچ کس نیست که مفهوم زمان رو درک کرده باشه؟! حوزه درک و چهار چوب ذهنی خیلی شخصی و شامل قوانین جهان های موازی میشه. یعنی ممکنه الان یکی از نزدیکان شما درک خیلی عمیقی ازجهان داشته باشه ولی شما که دارید کنارش زندگی میکنید بعد از سالها متوجه این موضوع نشده باشید. چون شما تا حال در مورد ماهیت زمان و جهان عمیقا تامل و ژرف اندیشی نداشتید نباید فکر کنید که همه مثل شما هستن. خیلی ها مثل شما هستن ولی بعضی ها هم هستن که خیلی عظیم و عمیق راجع به جهان فکر میکنن ونگاه میکنن و از این نوع نگاه درستشون هم نتایج خیلی خوب و بزرگ و مفیدی گرفتن. ولی این موضوع با چشم ظاهر اصلا و ابدا دیده نمیشه و مشهود نیست!!.

2. زمان و به تبع اون فضا یه چیز نسبیه و مطلق نیست و به دید و نگاه ناظربستگی داره. یعنی آبجکت های جهان به نگاه و چهارچوب ذهنی و فکری سوژه ناظر(انسان) وابسته هستن. به عبارت درست یعنی هر کس داره دنیا و خالق اون رو از دیدگاه و چهارچوب ذهنی خودش میبینه. دیدگاه ها به تعداد جهان های موازی با هم متفاوتن و فرق دارن با هم.
      البته باید دید کدوم یک از اون دیدگاه ها از همه بیشتر به واقعیت و از اون مهمتر به حقیقت نزدیکتره…؟! ومسئله مهم همینه.

30. فضا زمان یک مفهوم پیوستست
    اگر به مفهوم سیاه چاله فکر کنید کم کم براتون جا میفته
    سیاه چاله یک ستاره است که در طول زمان بسیار زیاد با ازاد کردن انرژی و تراکم پیوسته در نهایت به سیاه چاله مبدل میشه
    برای مثال فرض کنید کره زمین به اندازه ای متراکم بشه که به اندازه یک توپ فوتبال باشه،جرم همونه ولی فاصله ذرات سازنده(اتم،کوارک …)بسیار کمتر شده،جرم رابطه مستقیم با چگالی داره،در این حالت چگالی بینهایت و گرانش هم بی نهایت خواهد شد…
    حتی زمین با گرانش ضعیف خود مقداری نور را به سمت میدان خود خمیده میکند،حالا سیاه چاله را با گرانش بینهایت تصور کنید…
    سرعت نور سیص هزار کیلومتر بر ثانیه است ولی حتی نور هم از این گرانش قوی نمیتواند بگریزد و به دام سیاه چاله میفتد….خب پس حتی نور با آن سرعت نمیتواند حتی یک ثانیه و یک سانتیمتر از سیاه چاله بگریزد در نتیجه زمان در سیاه چاله متوقف و بی نهایت خواهد بود…
    دیالوگی در فیلم سفر بین ستاره ای: افق رویداد سیاه چاله پرده بزرگترین راز هستی ست،و تکینگی داخل سیاه چاله مانند مرواریدی در صدف سیاه چاله ست که تا ابد در تاریکی خفته و دسترسی به آن غیر ممکن خواهد بود،حتی امواج رادیویی نمیتوانند از گرانش آن بگریزند پس انسان هیچ راهی برای کشف هسته سیاه چاله ندارد

1. تا الان سرعتی بالاتر از سرت نور وجود ندارد.چرا که شاید در اینده ای نه چندان دور به سرعتی بالاتر از سرعت نور برسیم

2. این ایده که فلان چیز وجود نداره کاملا غلطه…هیچ چیز مطلق نیست و هرچیزی ممکنه

31. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر و کاربراان عزیز
    میخواستم این نکته رو مطرح کنم که پیوستگی زمان و مکان موضوع منطقی ای نیست.
    درسته این دو با هم تناسب دارن ولی اگه زمان مکان با هم بر اثر خمیدگی زیاد برخورد داشته باشند اباعث میشه که گذشته و آینده با هم ادغام بشن
    فک کنم توجیه درست این مبحث پایداری زمانی اجسام بر اثر جرمشون باشه
    جرم بیشتر باعث پایداری جسم و در نتیجه نزدیک شدن دو بعد زمان نسبت به جسم میشه

32. با سلام میشه همون طور که انحراف فضا رو توضیح دادید همون مثال پارچه که جسمی سنگین در وسط ان هست و مورچه حرکتی خمیده داره حالا انحراف زمان چطوره؟

33. اینکه ما بگوییم زمان چیست اولین اشتباهی است که مرتکب می شویم و در نتیجه هیچگاه بدون ابزار سنجش قادر نخواهیم بود به یک تعریف از زمان برسیم و البته خود تعریف کردن زمان دومین اشتباهی است که در آینده مرتک خواهیم شد . مشکل اینجاست که ما می خواهیم با قواعد و اصول زبانی که خود برگرفته از ریاضات می باشد زمان را تعریف کنیم حالا ایراد این است که زمان چیزی نیست که قابل تعریف باشد یا حتی نشان دادن چرا که انسان های امروزی برای درک پیرامون خود وابسته به حواس پنجگانه ای هستند که معرف حضور دوستان هست ؛ بعضی چیز ها را فقط می توان درک کرد نمیتوان در قالب نمودار و شکل و نوشته رسم کرد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که انسان امروزی برای درک این مسئله نیازمند حسی دگر جدای از حواس پنجگانه ی او می باشد ، احتمالا تعداد حواس پنجگانه ی امروزی در آینده افزایش می یابد و این که چه حواسی اضافه می شوند یا اینکه چه اتفاقی برای خود حواس پنجگانه امروزی می افتد خود موضوعی است که صحبت کردن در مورد آن در حال حاضر کمی گنگ به نظر می رسد . در ضمن حرکت کردن در درون زمان به این معنا نیست که زمان در گذر است بلکه این هستنده ها هستند که در درون زمان در حال گذر هستند . البته این را هم در نظر بگیرید که زمان به شدت نابود گر و کشنده است ، نه فقط برای موجودات زنده ای که ما انسان ها ماهیت آنها را تعریف کرده ایم بلکه این کشندگی زمان شامل حال موجودات دیگری از جمله ستارگان و سیارات نیز می شود . تنها کاری که امروز می توانیم انجام دهیم این است که به ارتقا یافتن سطح علک کمک کنیم و تا آنجا کی می توانیم از جهت گیری فکری و تعصبات ایدئولوژیکی صرف نظر کنیم و شانس درک زمان را برای نسل های آینده خود پایین نیاوریم .

34. یه سوال .گفتیم که هر جسمی که جرم زیادی داشته باشه فضارو خم میکنه و این باعث میشه که نیروی جاذبه به وجودبیاد.پس اون جسمی که فضا رو خم کرده مثلا خورشید چرا داره دور خودش میچرخه؟

اگر اینطور است پس ماه هم باید بدلیل جاذبه ی سیاره ی زمین، به دور خودش بچرخد.

1. ماه هم به دور خودش میچرخه ولی ماه به زمین قفل شده.
          یک طرف ماه همیشه سمت زمینه پس وقتی که یک دور کامل دور زمین بگرده، یک دور هم دور خودش گشته!

1. احتمالا یه چیزه بزرگ تری هم داره اونو به سمت خودش جذب میکنه و این تا جایی ادامه داره که به صورت نا محدود ادامه داشته باشه یا به صورت دایره ای ادامه پیدا کنه

35. با عرض سلام و تشکر فضا در اطراف اجرام سماوی در کدام جهت انحناء پیدا میکنند شما در اینجا مشل جسمی که در داخل یک صفحه ترومپیل قرار گرفته باشد انحناء را بسمت پایین نشان داده اید چرا انحناء در تمام جهات نیست اگر شکلی در این مورد وجود دارد نشان دهید. متشکرم

1. یا عرض سلام ببینید شما یک نخ رو اگه خم کنید با این که مثلا یک بعدیه یک فضای دو بعدی نیازمنده وقتی شما فضا زمان رو خم میکنین یعنی یک چیز سه بعدی (بدون زمان)رو خم میکنین پس مثل این شکل بالا نیست که فضا رو یک صفحه ی دو بعدی نشون داده بلکه یک فضای چهار بعدی تشکیل میشه و اون عکس بالا برای این فضا رو دو بعدی نشون داده که وقتی خمیده بشه ما بتونیم یک درک ساده ازش داشته باشیم

1. حدالقل تا جایی که من اطلاع دارم در فضای کلاسیک (یعنی همین فضایی که داریم زندگی می کنیم) درسته، جسم یک بعدی وجود نداه، ولی ما میتونیم اون نخ رو به صورت ضمنی یک بعدی در نظر بگیریم. همونطور که مثلا در معادلات نیوتون، یک جسم را در حال حرکت در یک بعد در نظر می گیریم، در حالی که این جسم در واقعیت در دو یا سه بعد حرکت می کند، ولی چون ما در فضای کلاسیک هستیم و همچنین دامنه این حرکت ها ناچیز است، ما می توانیم این حرکت دو یا سه بعدی را حرکت در یک بعد در نظر بگیریم.

1. بله شما کاملا درست می فرمایید وقتی که انشتین از استاد ریاضی خودش، هرمان مینکفسکی (استاد کرسی ریاضیات دانشگاه پلی تکنیک زوریخ)درمورد فضا زمان میپرسه مینکفسکی خودنویسش رو از جیبش در میاره و در برابر نور خورشید می گیره و اون رو حرکت میده بعد میگه به سایه خودنویس نگاه کن خودنویس در فضای سه بعدی حر کت میکنه اما از دید شما سایه در فضای دو بعدی در حال حرکت هست

1. سلام و درود به همه کسانی که حقایق جهان رو با علم میخوان درک کنن
          دوستان من متاسفانه به درک و فهم کاملی از ابعاد نرسیدم
          سپاسگذار میشم اگه کسی در این مورد منو راهنمایی کنه و این موضوع رو کامل برای من توضیح بده
          ممنون از همگی

36. یه شوال . طبق نظریه نسبیت عام علت جذب اجسام به یک توده پرجرم خمیدگی فضا-زمان هست . خود توده پرجرم وقتی که هیچ گرانشی وج.د نداره چه جوری بافت فضا-زمان رو خم میکنه

1. شما کلا برعکس مطلب رو یاد گرفتین … توده پرجرم علت خمیدگی فضا زمان …این خمیدگی ها باعث جذب بقیه ماده با جرم کمتر میشه به این نیرو گرانش گفته میشه

37. مطالب واقعا برای من مفید بود در ادمه نوآوری را عملی کنید . با تشکر

38. با سلام
    در مورد کندتر شدن زمان در اطراف اجرام سنگینتر همواره مثال پاندول را در نظر میگیرند که بدلیل جاذب بیشتر کندتر حرکت میکند پس زمان را کندتر نشان میدد. اما سوالی که پیش میاید اینستکه پاندول و ساعت وسیله اندازه گیری زمان هستند نه خود زمان.گذر زمان ارتباطی با وسیله سنجش آن ندارد.اگر من از وسیله سنجش استفاده نکنم مثلا در ذن شمارش کنم 1و2و3و… این سرعت شمارش روی کر زمین یا خورشی یا اجرام سنگینتر تفاوتی خواهد کرد؟چرا؟

1. بله من با شما موافقم .
      زمانی که در فیزیک بحث و بررسی میشود با مفهوم زمان که در ذهن ماست (زمان معنوی عمومی) متفاوت است.زمان معنوی هیچگاه صفر، کند و یا به عقب برنمی گردد.
      طی آزمایشی دو ساعت دیجیتالی بسیار دقیق که یکی روی زمین (ثابت) و یکی درون هواپیمای جت(سرعت مافوق صوت) باهم مقایسه شدند که ساعت متحرک چند ثانیه عقب تر از ساعت روی زمین بود.
      این یعنی در جسمی با سرعت نور فعالیت الکترون ها و ریزذره ها متوقف شده و در واقع زمان در آن متوقف شده است.
      پس اگر قرار باشد ماده را به گذشته برگردانند این گذشته دیروز ما نخواهد بود.بلکه آن جسم مشخصاتی که دیروز داشت را دوباره باز خواهد یافت.

2. با سلام
      درست است که ساعت فقط وسیله انداره گیری است، اما باید در نظر داشت که در نزدیکی اجسام سنگین و در نتیجه تحت تاثیر جاذبه، سرعت همه چیز کند تر می شود. یعنی سرعت حرکت ما و حتی سرعت فکر کردن نیز کاهش می یابد(البته خودمان متوجه این کاهش سرعت نمی شویم). بنابراین شمردن ما بر روی زمین با شمردننمان در سرعت های بالا نیز متفاوت است.

کتابهای استیون هاوکینگ رو خوندم.در مورد فضا زمان یه نظریه دارم.یه نظر من تمام لحظات ما در واحدهای کوچک فظا زمان ثبت میشه مثل نوار . قابل دسترسی هم هست اما هنوز راهشو پیدا نکردیم.
    و ..