بیگ بنگ: محققان با استفاده از زهر نوعی افعی و ترکیب آن با هیدروژل دارای نانوالیاف، موفق به ساخت داروی انعقاد خون  بنام SB50 شدند که در مدت زمان کمتر از 6 ثانیه خونریزی را متوقف می‌کند. این دارو برای جراحی‌ها بسیار ایده آل است.

snake-venomنتایج تحقیقات روی این ماده نشان داده که این دارو حتی اگر با مواد ضد انعقاد ترکیب شود باز هم قادر به جلوگیری از خونریزی خواهد بود. جفری هارتگرنیک از محققان این پروژه می‌گوید: « این موضوع بسیار جالب است که می‌توان از ماده‌ای که بسیار کشنده و مرگبار است برای نجات جان انسان‌ها استفاده کرد.» SB50 هیدروژلی است که حاوی نوعی ماده زهراگین است که به باتروکسوبین شهرت دارد. این زهر توسط نوعی افعی در آمریکای جنوبی تولید می‌شود.

باتروکسوبین که در این آزمایش‌ها مورد استفاده قرار گرفته از باکتری‌های اصلاح شده و خالص‌سازی شده تولید شده است. در واقع این ماده مستقیما از مار گرفته نشده بلکه برای تولید آن از باکتری‌های مهندسی شده استفاده شده است. باتروکسوبین به دلیل خواص انعقادی شهرت دارد. زمانی که این ماده با هیدروژل سنتز شده از مواد نانوالیاف ترکیب می‌شود، خواص انعقادی آن بهبود می‌یابد. این ماده به صورت سیال به زخم تزریق می‌شود، تبدیل به ژل شده و در مدت زمان 6 ثانیه موجب انعقاد می‌شود. این ماده از ترکیبات انعقادی رایج نظیر هرپین عملکرد بهتری دارد.

جفری هارتگرنیک می‌گوید: « از نقطه نظر کلینیکی، این یافته اهمیت بسیاری دارد. مواد زیادی وجود دارد که موجب انعقاد خون می‌شود. زمانی که شما از هرپین استفاده می‌کنید بخش اعظمی از این ماده در فرآیند انعقاد استفاده نمی‌شود و فرآیند به کندی پیش می‌رود. این موضوع هنگام خونریزی‌های شدید بسیار مهم است. هنگام جراحی‌ها، انعقاد سریع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. استفاده از باتروکسوبین به ما اجازه می‌دهد که با این مشکل به سادگی روبرو شویم. فرآیند انعقاد با این روش به سرعت آغاز می‌شود بدون این که نیاز به هرپین باشد.» نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Biomaterials Science and Engineering منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع : news.islandcrisis.net

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.