بیگ بنگ: مطالعات محققان دانشگاه کانکتیکات در آمریکا نشان می دهد که مطالب ارائه شده در سایت ویکی پدیا، که محبوب ترین دانشنامه آنلاین جهان و یکی از پر بیننده ترین وب سایت ها در ایالات متحده است، قابل اعتماد نیست.

wikipedia-logo-v2-svgبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، مطالعات جدید نشان می دهد که تمام مطالب این دانشنامه، به ویژه موضوعات علمی جنجالی و بحث برانگیز، در تمام موارد قابل اعتماد نیست. وبگاه اصلی ویکی پدیا انگلیسی 15 ژانویه 2001 (26 دی 1379 ) آغاز به کار کرد، بنیانگذاران آن جیمی ولز و لری سنگر بودند. ویکی پدیا واژه ای ترکیبی از دو واژه ‘ویکی’ به معنی وبگاه مشارکتی و انسیکلوپدیا یا دانشنامه و دائره المعارف گرفته شده است؛ گفته می شود وبگاه اصلی این دانشنامه آنلاین در فلوریدا آمریکاست.

محققان دانشگاه کانکتیکات آمریکا برای انجام این پژوهش، سابقه ویرایش موضوعات بحث برانگیزی مانند باران اسیدی، فرگشت و گرمایش زمین و موضوعات غیر بحث برانگیز مانند قانون های استاندارد فیزیک و نسبیت عام را برای مدت طولانی بررسی کردند. در این مطالعه تعداد ویرایش ها و تعداد کلمات اضافه یا حذف شده و تعداد متوسط بازدید ها به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

anti-science-zealots-vandalize-wikipedia-665x385نتایج این مطالعه نشان می دهد که داده های وارد شده در مورد مسائل بحث برانگیز بیش از حد تصور ویرایش می شوند. برای مثال، مطالب مربوط به گرمای جهانی، در روز حدود دو تا سه بار ویرایش می شوند و در روز حدود 100 کلمه تغییر می کند؛ این در حالیست که در مدل استاندارد فیزیکی این مبحث، تنها 10 کلمه، آن هم در طول چند هفته تغییر می کند.

ویراش های صورت گرفته در مورد موضوعاتی مانند باران اسیدی در هر ثانیه ویرایش می شوند که در اکثر آنان اشتباهات فاحشی نهفته است و به این صورت علم تحریف می شود. محققان توصیه می کنند که افراد برای افزایش سطح آگاهی در مورد یک موضوع خاص، مقاله علمی مربوط به همان موضوع را در مجلات علمی مطالعه کنند و به اطلاعات ارائه شده در ویکی پدیا بسنده نکنند. نتایج این تحقیقات در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. هر کسی میتونه باید تو ویکیپدیا هرچی میخواد رو تغییر بده ،نتیجش هم همین میشه

  2. همانطور که از نام ویکی پدیا برمی آید دانشنامه بوده است، شاید در اغلب جست و جوها ما اولین مکانی که بهش مراجعه می کنیم و اطلاعاتی اولیه بدست می آوریم، دانشنامه هاست. به همین خاطر شاید این بی انصافی باشه که از ویکی پدیا انتظار داشته باشیم که عقل کل باشه. بهتر نیس در مورد مسایل بحث بر انگیز به مقالات معتبر رجوع کنیم.
    ضمن اینکه باید در نظر داشت، نظریه نسبیت و یا خیلی از مسائل بحث برانگیز دیگه، همین امروز بعد از گذر یک قرن هنوز از طریق متخصصین فن، گاهی اشتباه آموزش داده می شه و فهم دشواری داره و اغلب برداشت های غلط زیادی از اون می شه. بنا براین بازم نباس از ویکی پدیا انتظار زیادی داشته باشیم.
    مورد آخر اینکه به کسی اعتماد نکن که متحجر و غیر قابل تغییر باشه، به کسی اعتماد کن که سعی کنه با علم نوین خودشو منطبق کنه و به عبارتی انعطاف پذیر باشه.
    شاید با مراجعه به سایت های مختلف ایرانی و حتی خارجی که اغلب مطالبی می آورند که مرجع درستی ندارد، متوجه بشیم که در شرایط موجود قوی ترین دانشنامه همین ویکی پدیاست.

    1. من موافقم. چطور توی مطلبی مثل مثلا فیزیک کوانتوم که نیمی از دانشمندان یه نظر دارن و نیمی دیگه یه نظر دیگه میتونیم به هر سایتی اعتماد کنیم؟ حالاویکی پدیا به کنار. بعدشم اون کسی که دنبال مطلب کامل باشه ویکی پدیا واسش مثل پیش غذاست! ولی به نظر من هر کی از راه رسید نباید حق داشته باشه بیاد مطالبو عوض کنه. متخصصین باید این کارو بکنن.