بیگ بنگ: مطالعات محققان دانشگاه کانکتیکات در آمریکا نشان می دهد که مطالب ارائه شده در سایت ویکی پدیا، که محبوب ترین دانشنامه آنلاین جهان و یکی از پر بیننده ترین وب سایت ها در ایالات متحده است، قابل اعتماد نیست.

wikipedia-logo-v2-svgبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، مطالعات جدید نشان می دهد که تمام مطالب این دانشنامه، به ویژه موضوعات علمی جنجالی و بحث برانگیز، در تمام موارد قابل اعتماد نیست. وبگاه اصلی ویکی پدیا انگلیسی 15 ژانویه 2001 (26 دی 1379 ) آغاز به کار کرد، بنیانگذاران آن جیمی ولز و لری سنگر بودند. ویکی پدیا واژه ای ترکیبی از دو واژه ‘ویکی’ به معنی وبگاه مشارکتی و انسیکلوپدیا یا دانشنامه و دائره المعارف گرفته شده است؛ گفته می شود وبگاه اصلی این دانشنامه آنلاین در فلوریدا آمریکاست.

محققان دانشگاه کانکتیکات آمریکا برای انجام این پژوهش، سابقه ویرایش موضوعات بحث برانگیزی مانند باران اسیدی، فرگشت و گرمایش زمین و موضوعات غیر بحث برانگیز مانند قانون های استاندارد فیزیک و نسبیت عام را برای مدت طولانی بررسی کردند. در این مطالعه تعداد ویرایش ها و تعداد کلمات اضافه یا حذف شده و تعداد متوسط بازدید ها به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

anti-science-zealots-vandalize-wikipedia-665x385نتایج این مطالعه نشان می دهد که داده های وارد شده در مورد مسائل بحث برانگیز بیش از حد تصور ویرایش می شوند. برای مثال، مطالب مربوط به گرمای جهانی، در روز حدود دو تا سه بار ویرایش می شوند و در روز حدود 100 کلمه تغییر می کند؛ این در حالیست که در مدل استاندارد فیزیکی این مبحث، تنها 10 کلمه، آن هم در طول چند هفته تغییر می کند.

ویراش های صورت گرفته در مورد موضوعاتی مانند باران اسیدی در هر ثانیه ویرایش می شوند که در اکثر آنان اشتباهات فاحشی نهفته است و به این صورت علم تحریف می شود. محققان توصیه می کنند که افراد برای افزایش سطح آگاهی در مورد یک موضوع خاص، مقاله علمی مربوط به همان موضوع را در مجلات علمی مطالعه کنند و به اطلاعات ارائه شده در ویکی پدیا بسنده نکنند. نتایج این تحقیقات در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org