بیگ بنگ: طبق یک پژوهش جدید، دمای مغز انسان‌های سالم ۴۰ درجه سانتیگراد است. این تحقیق نشان می‌دهد دمای مغز در شب کاهش و طی روز افزایش می‌یابد.

dcf c db dfdaffd

به گفته محققان، در مردان و زنان سالم که معمولاً دمای طبیعی بدنشان کمتر از ۳۷ درجه سانتیگراد است، دمای متوسط مغز ۳۸.۵ درجه سانتیگراد است. این دما به‌ویژه در زنان در نقاط مرکزی مغز به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد در طول روز افزایش می‌یابد. هر چند چنین دمایی در نقاط دیگر بدن به معنای تب است اما به گفته محققان دمای مذکور نشان از عملکرد سالم مغز دارد.

دکتر “جان اونیل” سرپرست گروهی از محققان در آزمایشگاه MRC برای بیولوژی مولکولی در کمبریج انگلیس می‌گوید: به نظر من جالب‌ترین یافته تحقیق آن است که دمای مغز سالم انسان به حدی می‌رسد که همین دما در نقاط دیگر بدن به عنوان تب تشخیص داده می‌شود. قبلا در افرادی با جراحت های مغزی، دمای بالا رصد شده بود اما تصور می شد این امر در نتیجه جراحت به وجود آمده است. ما متوجه شدیم دمای مغز شب هنگام و قبل از خوابیدن کاهش و طی روز افزایش می یابد.

پیش از این مطالعات درباره دمای مغز براساس داده‌هایی از بیماران با جراحت‌های مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه اندازه‌گیری شده بود. اما اخیرا یک روش اسکن مغز به نام MRS به محققان کمک کرد تا دمای مغز را به روش غیرتهاجمی در افراد سالم اندازه‌گیری کنند. در تحقیق جدید نخستین نقشه دمایی ۴ بعدی از مغز سالم انسان به دست آمد.

image e Brain Temperature

یافته‌های دانشمندان باورهای پیشین درباره یکسان بودن دمای مغز و بدن را به چالش کشیده است. محققان برای این آزمایش از 40 داوطلب بین سنین 20 تا 40 سال استفاده کردند و دمای مغز آن‌ها را در فواصل زمانی صبح زود، بعدازظهر و آخر شب اندازه‌گیری کردند. این داوطلبان با اصالت‌های متفاوت از پانزده کشور مختلف و از پنج قاره بوده‌اند. در افراد سالم، میانگین دمای مغزی ۳۸ و نیم درجه را نشان داد که دو درجه از دمای زیر زبان بالاتر است. در حالی‌که دمای سطح مغز در کل خنک‌تر است، دمای نواحی داخلی مغز به ۴۰ درجه هم می‌رسد و در یک نمونه دمای ۴۰.۹ درجه‌ای نیز ثبت شده است. در بعدازظهرها مغز بیشترین دما و در شب‌ها در خنک‌ترین حالت خود قرار دارد.

این تحقیق نشان می‌دهد دمای مغز زنان حدود ۰.۴ درجه سانتیگرد گرم‌تر از مردان است. دلیل این امر نیز احتمالا چرخه قاعدگی آنها است. همچنین دمای مغز شرکت کنندگانی با بیش از ۲۰ سال سن، در بخش‌های عمیق مغز بیشتر بود. با کمک این یافته‌ها می‌توان به درک، تشخیص و در نتیجه درمان بهتری برای جراحت‌های مغزی دست یافت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Brain منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com  , sciencealert.com