1368695965

جواهرات زردرنگ صحرای لیبی می‌تواند در اثر برخورد یک دنباله‌دار با زمین به وجود آمده باشد. برای اولین بار یک گروه علمی بین المللی با تجزیه ترکیبات سنگ کوچک سیاه رنگی که سال ها پیش طی تحقیقات زمین شناسی در مصر پیدا شده بود، یقین پیدا کردند که این ماده معدنی یک سنگ معمولی نیست و در واقع تکه ای از یک دنباله دار است که 28 میلیون سال پیش به زمین برخورد کرده است.

comet_final_1_610x435

به گزارش جام جم آنلاین، طبق گفته های ویتوریا پیشدا، یکی از محققان گروه، 28 میلیون سال پیش این دنباله دار وارد فضای زمین شده و در آسمان مصر کنونی منفجر شده است. هنگام برخورد این دنباله دار با زمین تکه هایی که بر اثر انفجار پراکنده می شوند شن و ماسه را با دمایی حدود 2000 درجه سانتیگراد داغ می کنند. چنین کشفی نمی تواند بی اهمیت باشد، چرا که این سنگ کوچک “های پیشا” ( Hypatia ) اولین بازمانده دنباله داری است که به زمین برخورد کرده و هرگز کشف نشده است. پیشدا اینگونه ادامه می دهد که تاکنون هیچ تکه ای از دنباله دارها توسط محققان کشف نشده است. در واقع، بدیهی است که تکه هایی از دنباله دار ها روی زمین وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده اند، زیرا هیچ گروه تحقیقاتی تاکنون از چنین منابع فنی و انسانی که در تجزیه این سنگ استفاده شده، بهره مند نبوده اند.

article-2450798-18A07EB800000578-503_634x414تصویری از صحرای شیشه ی لیبی، تصور بر این است که یک ستاره دنباله دار در 28 میلیون سال پیش با برخورد به جو زمین مقادیر بسیار زیادی از سیلیکا زرد شیشه ای را در بیابان لیبی پخش کرده است، شیشه هایی که امروزه منطقه ای بیش از 6000 کیلومتر مربع در صحرای بزرگ آفریقا پراکنده شده است.

چه عاملی باعث شد تا دانشمندان این پروژه فکر کنند که “های پیشا” تکه ای از یک ستاره دنباله دار است؟ طبق گفته محققان و زمین شناسان، پس از تجزیه این سنگ کوچک مشخصه هایی در ترکیب آن یافت شد که به هیچ وجه در مواد معدنی زمینی یافت نشده است. در این سنگ مقادیر غیر طبیعی از نسبت کربن 12 ـ کربن 13 و گازهای زمینی و فرازمینی مانند کریپتون و زنون به چشم می خورد. به یقین این عناصر نشان می دهند که منشاء “های پیشا” فرازمینی است. یکی دیگر از مشخصه های شگفت انگیز “های پیشا” نسبت دو ایزوتوپ گاز آرگون ـ آرگون 36 و 40ـ در آن است (گاز آرگون یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده جو زمین است). در واقع، نسبت این دو ایزوتوپ در این نمونه با نسبتی که به طور معمول در مواد معدنی زمینی دیده می شود، متفاوت است. این نشان می دهد که آرگون موجود در “های پیشا” ترکیبی از آرگون زمینی و فرازمینی است.

article-2450798-18A07EC700000578-957_296x345

داستان هنوز به پایان نرسیده است. در محل برخورد ستاره دنباله دار که سنگ “های پیشا” از آن به جای مانده، مکان مرموزی وجود دارد که طی یک قرن گذشته برای کاشفان و محققان جذاب بوده است: صحرای لیبیک دریای بزرگ شن و ماسه یا صحرای شیشه لیبی نیز نامیده می شود. این بیابان به مساحت 6500 کیلومتر مربع واقع در شرق مصر، به دلیل وجود مقدار زیادی تکه شیشه های زرد رنگ در سراسر آن معروف است. تاکنون شواهدی مبنی بر این که منشا این شیشه ها از برخورد یک سنگ آسمانی است ارائه نشده، اما با کشف “های پیشا” بالاخره معمای شیشه لیبیک روشن شد.

در واقع، به دلیل نزدیکی صحرای لیبیک و مکان کشف “های پیشا” این فرضیه وجود دارد که این تکه شیشه های زرد، هنگام برخورد این دنباله دار به زمین به وجود آمده اند. در این مواقع مواد معدنی زمینی تحت شرایط دما و فشار زیاد تغییر می کنند و این پدیده به شکل گیری مواد غیرمنتظره ای منجر می شود. نمونه ای از این شیشه های زرد رنگ در سنجاق سینه توتان خامون فرعون پیدا شده که به احتمال زیاد یکی از سنگ های موجود در این صحراست. به عبارت دیگر قطعه ای از این جواهر از برخورد این دنباله دار به وجود آمده است.

مترجم: ندا ابوطالبی راد